Ta bort snösulorna?

Sv: Ta bort snösulorna?

KL

Min häst ska skos i mitten av mars, och då får jag nog lov att skippa sulor oavsett snö eller inte. Annars får han gå med sulor till mitten på maj! Så denna säsong blir det troligen bara en skoperiod med snowgrips, brukar vara fler. Men trodde inte att det skulle komma så mkt snö så tidigt. Så då fick han inga sulor i höstas.

Tror det är en viss skillnad på dina sundsvallsvintrar och längre söderut : )
här står hästarna med lera i mars/april i regel.....

Här får nog snösulorna sitta på i minst 1 skovända till! Vi har super mycket snö och det har snöar lite mest hela tiden.... (vill gärna ha vår). Det är så mycket snö så tråden i hagen har blivit väldigt låg.... och då sitter den normalt väldigt högt.

Jag bor i Karlskrona, alltså lite samma läge som du, och hade hovslagaren ute idag till min ena häst. Vi tog faktiskt av snösulorna på henne, men behöll broddarna. Känns som om det egentligen inte borde komma mycket mer snö nu, isen är det nog lite värre med.

Tror det är en viss skillnad på dina sundsvallsvintrar och längre söderut : )
här står hästarna med lera i mars/april i regel.....

Men jag är ju skåning egentligen;). Har bara bott här två vintrar. Så länge det finns risk för snö låter jag hellre sulorna sitta kvar. Hellre lite för länge än att det kommer snö och hästen inte får fäste och styltor.

Finns det en god och trolig chans att det kommer vara frysgrader så självklart. annars väljer jag tvärtom, att av med sulorna. Mina hovslagare bannlyser snösulor i samband med lera och gegg, just av de anledningar som angetts i tråden. det är mkt olämpligt med såna sulor på hästhovar, under såna förhållanden, de är till för SNÖ, allt annat blir mkt fel.

Finns det en god och trolig chans att det kommer vara frysgrader så självklart. annars väljer jag tvärtom, att av med sulorna. Mina hovslagare bannlyser snösulor i samband med lera och gegg, just av de anledningar som angetts i tråden. det är mkt olämpligt med såna sulor på hästhovar, under såna förhållanden, de är till för SNÖ, allt annat blir mkt fel.

Sulorna fick vara kvar denna omgången! Hästarna går i en stooor hage. Så det bli endast lerigt precis vid öppningen. Och där står de bara när det är insläpp. Så leran är jag inte orolig över.

då bör det vara helt ok! Men skulle det bli lerigt och mjukt i backen i slutet av skoperioden får du passa även när du rider, var noga med att spola ur under snösulorna efter ridning osv.att sticka in hovkratsar och gräva ur osv, kan leda till att det blir värre-bättre att spola med stark stråle.

Min häst skoddes om idag och hon får behålla sulorna en period till. Det tog både jag och hovis för givet, det var först på fjärde hoven som hovis lite darrigt frågade "du ville väll ha på snösulorna igen?" :D.

Jag bor i Hallans inland, här är det alltid snö vid ett eller ett par tillfällen i mars, inte ovanligt att det händer i april heller. Visst är snösulor och lera ingen rolig kombination, men avsaknad av snösulor och snö tycker jag är en ännu sämre kombination.

*kl*

Hade hovis ut i veckan som gick o han tyckte att vi gott kunde lura snön o ha sulorna på till nästa skoning. Så gänget som ska skos om nästa vecka för oxå behålla sina sulor. Sen hoppas jag banne mig att det är VÅR när nästa skoning ska göras! :)
Är så trött på hårda knaggliga stigar o hagar... Sämsta vintern på en evighet, här nere i Skåne iaf. Har aldrig ridit så lite som iår. Har ju inte ens gått att köra till ridhus pga all is...:mad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 583
Senast: Lavinia
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet