Ta bort snösulorna?

MaRomer

Trådstartare
Hur ska jag göra? På fredag kommer hovslagaren. Och hästarna har sulor fram. Men fråga är om man kan skippa dem nu eller tror ni vi kommer få mer snö? Det är ju ändå slutet på februari snart.

Är lite kluven hur jag ska göra:/ Bor längst nere i södra småland och här ligger det lite snö kvar.

Sv: Ta bort snösulorna?

japp, samma situation.. Hovis kommer fredag, snösulor runt om..
Bor lite högre upp än dig, har lite snö på backen och det lovas inget mer just nu..
Vad göra?

Funderar på att ha dem kvar om hovarna ser bra ut...

Men hur skoj blir det att ha snösulorna kvar april?

Ja det är min fundering med. DE lär ju sitta i 8 veckor till hmmm.... Dock så har min bara snö sulor fram och jag ser helt klart att de fortfarande gör nytta. För hon har is i bakhovarna men inte fram när jag tar in henne. Hon är skodd runt om.

Vet inte hur jag ska göra!

Jag skodde om förra veckan, lät snösulorna sitta kvar.
Vi har ju iofs 30cm snö på backen.

Jag tycker du ska behålla dom, blir det mildväder och lerigt i hagarna kan du ju klippa/skära bort dom så det inte kommer in lort under dom.

Vi tänkte ha sulorna en omgång till, här kan komma snö i mars och det räcker med en dag så håller hästarna på att dratta omkull med de jäkla styltorna som blir :mad: Dessutom kommer det nog inte behöva gräsbroddas (terrängträning) förräna slutet på april/början på maj heller.

Hästarna står i Hallands inland och har inga problem att bära snösulorna.

Varför bara snösulor fram? Och varför så bråttom att ta av? Har hästen problem av dom?

Här uppe bara det snöar och snöar och vi har väl dryga metern med snö. Så min kommer ha sulor ett par vändor till:p.

Varför bara snösulor fram? Och varför så bråttom att ta av? Har hästen problem av dom?

Här uppe bara det snöar och snöar och vi har väl dryga metern med snö. Så min kommer ha sulor ett par vändor till:p.

Jag hade också kunnat haft bara fram om man inte har den snömängd som det envisas med att vara här hela tiden :D

Våra kommer sitta kvar runt om efter nästa skoning som blir efter den 25:e denna månad, till hovis förargelse :devil: :angel:

Jag bor mitt emellan Vänern och Vättern och jag kommer låta hästarna ha snösulorna kvar när de skos om i nästa vecka. Visst är det surt att ha dem ända till i april men jag betalar hellre några hundra extra (vår tar 500 kr för att ta bort/sätta dit snösulor utanför ordinarie skoning på två hästar) om snön är helt borta i början av april och blir det lite senare så tidigare lägger jag bara skoningen med några veckor.

Jag fick visserligen betala extra i början av vintern med för vem trodde att det skulle komma snö i början av november men hellre det än att hästarna går utan när sulorna behövs.

Jag tog av snösulorna i förra veckan, bor strax utanför Göteborg. Knappt snö på marken nu även om det är fruset. Jag personligen gillar inte tanken på små grus som letar sig in under snösulan och ligger och skaver mot sula = hovböld. Jag är dock optimistiskt lagd och hoppas och tror att det inte blir några större snöfall i våra trakter mer i år.
Annars får jag väl bita i det sura äpplet och ringa hovis så han kommer och sätter på dem igen.

/B

PS man kan skära av snösulorna själv med en bra kniv ifall man vill ha bort dem innan nästa skoning. Fick göra det förra året, lite pill och en del svordomar, men sen var dom väck.

Vad skulle du åstadkomma med det?

Antingen får du inte bort allt under skon och de kan då lika gärna sitta kvar och göra nytta, eller så får du in skit mellan hoven och skon i mellanrummet?

Hmm, i alla år jag har haft hästar med snösulor så har dom aldrig haft en hövböld. Sen har jag inte heller behövt betala extra för att hovis ska sko med sulor. Jag köper sulorna själv (och broddarna) då sånt brukar bli väääldigt dyrt annars.

Vad skulle du åstadkomma med det?

Antingen får du inte bort allt under skon och de kan då lika gärna sitta kvar och göra nytta, eller så får du in skit mellan hoven och skon i mellanrummet?

Ursäkta??
Om man skär längs med skon så sitter sulan kvar under skon men är väck i hoven. Då får du inte in någon skit någonstans alls och du slipper snösulan. Att den sitter kvar under skon spelar ingen större roll.

/B

Jag tog av snösulorna i förra veckan, bor strax utanför Göteborg. Knappt snö på marken nu även om det är fruset. Jag personligen gillar inte tanken på små grus som letar sig in under snösulan och ligger och skaver mot sula = hovböld. Jag är dock optimistiskt lagd och hoppas och tror att det inte blir några större snöfall i våra trakter mer i år.
Annars får jag väl bita i det sura äpplet och ringa hovis så han kommer och sätter på dem igen.

/B

PS man kan skära av snösulorna själv med en bra kniv ifall man vill ha bort dem innan nästa skoning. Fick göra det förra året, lite pill och en del svordomar, men sen var dom väck.

Nj fast antingen så sitter de där eller så ska de bort. Tönker inte hålla åp och pilla med snösulor då jag är gravid i v 29. Dvs extremt osmidig och att stå böjd med en hästhov i knät så länge dte gör jag inte.

Grejen är att du mular sulor som du kunnat återanvända, vilket inte är riktigt ekonomiskt, men den delen är ju upp till var och en..
Det finns dessutom ingen som helst mening med att göra så för sulorna gör ingen skada av att sitta på även om det skulle gå några veckor med barmark.

Grejen är att du mular sulor som du kunnat återanvända, vilket inte är riktigt ekonomiskt, men den delen är ju upp till var och en..
Det finns dessutom ingen som helst mening med att göra så för sulorna gör ingen skada av att sitta på även om det skulle gå några veckor med barmark.

Mular sulor??;) Är för tidigt för att jag ska kunna förstå det hehe;)

Godmorgon:D
Det inlägget var riktat till Babe som förespråkade att man skulle skära sönder=mula sulorna.
Vilket är totalt onödigt.

Godmorgon:D
Det inlägget var riktat till Babe som förespråkade att man skulle skära sönder=mula sulorna.
Vilket är totalt onödigt.

Haha God morgon själv;)

Ja nej det e ingen mening att göra det. Då kan de lika gärna sitta kvar.

Igår kom hovslagaren o skodda om och tog av snösulorna på den av mina hästar som har använt såna. Jag trodde mig kunna lura vädret genom att ta av sulorna men behålla broddarna i, här har det inte snöat på ett bra tag. Jag misslyckades. Idag snöar det, så klart, men hoppas det inte blir så mycket.

Bor i S Skåne.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 583
Senast: Lavinia
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet