Ta bort försäkring på gammal häst?

Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Nej, det skulle jag inte. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag gjorde det och hästen sen skadade sig. Vi fick ut en hel del pengar på veterinärvården när vår 20+-ponny fick fång gånger flera. Det var dyrt ändå med alla mediciner hon fick, så det var guld värt i det läget eftersom jag pluggade och inte direkt hade några större summor att röra mig med. Jag hade aldrig kunnat avliva en häst som veterinären tror på, oavsett hur gammal den är.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Det beror väl lite på. Självklart ringer jag ut veterinären när det behövs och så får man ju ta en diskussion om prognos då. 11 000 hade jag absolut betalat, jag hade fortfarande tjänat på att inte ha försäkrat då. Efter självrisk och avdrag för resor blir det inte mycket kvar som täcks av försäkringen ändå. Sedan får man ju självklart räkna med att det kan bli dyrare utan försäkring, det är den risken jag väljer att ta.

Sedan kan ju bedömningen bero på hur hästen mår i övrigt också, börjar den bli skröpplig och man redan funderat lite smått på ett avslut är det lite annorlunda.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

*kl*

Vad räknar ni som 'liten skada'?
Jag resonerar också att jag inte kommer att utsätta min gamla häst för stora ingrepp. Men när min häst nu fick kolik var det för mig självklart att ringa veterinären och självklart fick vi ge det en chans o inte avliva honom direkt bara för att gan fick ont i magen. Vi klarade hästen utan att åka till djursjukhuset det vägrade vi utsätta honom för. Det började som en 'liten' sak o räkningen slutade på 11 000 kr.
Jag skulle inte lägga 11000 kr på en 29 år gammal häst (som TS fråga gällde) med kolik. Nu har jag inte haft kolik på mina hästar på väldigt många år, men det faller under sjukdom som skulle få mig att ta bort hästen om den inte blir bra på "hemmabehandling" och möjligen ett besök med kramplösande från veterinären.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Hmm alltså vi lagade ju mitt gamla russ hemma på stallgången.

Men med jourtid och mycket material så blev det 8000kr ändå.

11000 för en kolik som blir lite långdragen med dropp och allt tar ju inte mycket tid att komma upp i om det är helg. Som det alltid är när hästar gör illa sig, blir sjuka osv.

Med det sagt lägger jag inte ner vilka summor som helst på mina gamlingar heller och fram för allt inte vilka behandlingar som helst.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Jomen det är ju just det, man får fatta beslut från gång till gång hur mycket man är beredd att lägga på att lappa ihop en gammal häst. För mig spelar hästens ålder stor roll, eftersom dess liv ändå närmar sig slutet när den passerat 25. Jag skulle inte inleda en presumtivt kostsam behandling på en så pass gammal häst. Kan man få en kolik att släppa med en kramplösande spruta så möjligen, men långdragen behandling med dropp och sånt skulle aldrig komma på fråga på gamlingarna här (= de av mina egna som passerat 20-strecket, den inlånade får matte besluta om men den är också försäkrad).

(säger hon som just lagt ut över 7000 på att operera bort ett öga på en katt, så helt iskall är hon inte. men det var i alla fall en katt med livet framför sig...)
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Aldrig Vet. vård.
Det är då den kan behövas om inte förr.

Min var 22 år innan jag behövde anlita Agria, drygt 8000 för en liten hälta innan regleringen. En buköppning hade jag inte gjort.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Jag har en ponny på 18 år som jag hade tänkt sänka livförsäkringen rejält på nu efter nyår men jag fegade ur...

Tanken är att ha kvar försäkringen i ett par år till bara, när han kommit en bit över 20 år så kommer jag ta bort den helt och som du säger, hellre ta bort än göra nåt större ingrepp. Jag har använt försäkringen en gång på 7 år hittills.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

*delvis kl*

Vad kostar era försäkringar? Finns det andra skäl än ekonomi till att välja att säga upp försäkringen?
Min försäkring på min gamling kostar ca 520 kr/år (nu kommer ju bonusen att ryka eftersom jag utnyttjat den men det är ju inga stora pengar), jag kan lätt tycka att det är värt de pengarna, med tanke på vad hästen kostar när den "bara går". Skulle jag spara pengar på min häst skulle ju enda utvägen vara att avliva, eftersom allt kostar pengar.
Mina yngre hästar med livvärde o mer omfattande försäkringar kostar 2500-3000 kr/år, fortfarande inga stora pengar i sammanhanget. Men betalar man många tusen så förstår jag ju mer att man vill spara pengarna, om man nu inte avlivar "i förebyggande"..
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Skulle ni ta bort försäkringen på er häst om den var gammal (29år)?

Det beror väl på hur din försäkring (vilka villkor som du har) och din ekonomi ser ut.
Själv har jag 5 000 + 20% i självrisk, dvs tar alla mindre vet. räkningar själv och få ren rejäl utgift för större insatser. Men håller premien nere och har inga prolem att betala om det blir något.

Jag skulle inte ha en så gammal häst försäkrad, utan ta kostnaden för ev mindre åkommor och vid större olyckor låta den somna in hemma.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Dock har jag valt att ha kvar stora försäkringen då den täcker tex veterinärens resor, mediciner, avlivning och destruktion.

Ersätter försäkringsbolaget avlivning och detruktion på så gamla hästar? Detta är ju en "normal" utgift när man har djur. Jag menar på något sätt måste de dö och inbillar mig att få hästar gör det "naturligt". Ett ungt djur har man kanske inte den beredskapen på, men är hästen 20+ (eller något sådant) så måste det ju vara en utgift att planera för. Försäkringar har man för att täcka "oförutsedda" utgifter. När livbelopp inte längre betalas ut så kunde det vara lagom gräns för att ersätta avlivningskostnader, om inte annat så för att hålla premierna nere. Ts häst kan väl nästan tänkas leva på "övertid" om man ser på hästars genomsnittsålder (vet inte vad den är, men många dör ju i betydligt yngre dagar).

Risk att en del avstår från att tillkalla veterinär för avlivning eller gräver ner själv i skogen finns förstås, men de som gör så har kanske heller inte försäkring?

Låter jag hård så är det inte min mening, försöker bara resonera lite, lika mycket med mig själv eftersom jag snart är i samma situation som ts.

Hade en hund (ung) som blev sjuk och där utredningar för att få veta att det var kört kostade massor av pengar. Önskar att vet nr 1 hade sagt att prognosen var dålig och avlivat istället för att skicka vidare.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Min häst är nog den friskaste häst jag någonsin har träffas, han är ett dansk halvblod och den andra gången jag använd försäkringen var för han hade en polyp som växte ut ur näsan :yuck: kan inte ens komma i håg den första gången.
Min försäkring kostar 2600:- om året
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Det beror på skicket på hästen tycker jag.

Jag hade en hund som blev lite drygt 16, när hon var 15 tog jag bort försäkringen då jag lovade henne att hon aldrig skulle behöva vara på klinik igen. Hon avskydde kliniker och hade i sitt liv blivit opererad 9 ggr om jag inte minns fel, så hon hade orsak att hata dem.

Jag ville inte utsätta henne för den stressen, så hon togs bort hemma i vardagsrummet.

Så har man en häst i dåligt skick, där man vet att nästa veterinär som träffar hästen kommer avliva den, så varför inte?

Är hästen i bra skick däremot så skulle jag inte ta bort försäkringen.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Ja har bara veterinärvård kvar, men känner att om något händer där han måste ha boxvila eller stå på klinik så tar jag bort honom hellre. Har använt försäkringen 2 gånger på 23 år:)

Vill du även ta bort honom(akut) ist för att sy en sårskada på jourtid, efterföljande penicillinbehandling, stelkrampspruta, ev komplikation som kanske också betyder ännu ett veterinärbesök på jourtid och dyra taxa?

Det finns ju situationer som blir dyra även om de inte är allvarliga för hästen(så att man väljer att ta bort ist). Det går ju att sänka sin veterinärvård på försäkringen och ta bort "onödiga" tillägg om man har det för att komma billigare undan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 178
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 646
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: Jahopp
·
Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 675
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp