Ta bort försäkring på gammal häst?

Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Jag skulle inte ta bort veterinärvårds försäkringen. För även en gammal häst kan behöva veterinärvård. Min gamling (inte riktigt lika gammal som din men dock 21år) skadade ögat vilket gjorde att han hamnade på klinik i två veckor. Då var jag glad att jag hade veterinärvårds försäkring på honom:)

MVH
Russin8
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Aldrig! Har haft en häst oförsäkrad eftersom den inte gick att försäkra när jag köpt den och jag hade inte kollat det innan ( urdumt) det var en ständig oro att det skulle hända något. Peppar peppar blev det aldrig några skador eller olyckor på den men skulle aldrig chansa igen så nej veterinärvårdsförsäkring vill jag ha på alla djuren livvärde känns inte så viktigt spec inte på äldre individer.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Nej du har väl bara veterinärvård kvar och det kan vara bra att ha.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Ja har bara veterinärvård kvar, men känner att om något händer där han måste ha boxvila eller stå på klinik så tar jag bort honom hellre. Har använt försäkringen 2 gånger på 23 år:)
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Jag har en ponny på 27 år. Hon är oförsäkrad men det är inget jag har valt. Resonerar lite som du: om något händer tar jag hellre bort henne. Häst nr 2, 19 år, har vet vård kvar men liv togs bort nu i år
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Skulle ni ta bort försäkringen på er häst om den var gammal (29år)?

Jag håller med övriga att veterinärvården bör du har kvar. Livdjursvärdet spelar ingen större roll i och med att det borde ha sjunkit till nästan noll vid 29 års ålder.
Min häst börjar sjunka nu i augusti så jag tänker ta bort livvärdet på den och lägga de kronorna på ett sparkonto istället.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Om jag hade en A:1 skulle jag nog sänka till en A:2. Det kan fortfarande hända saker som är lätt men dyrt att behandla, och hästen kan fortfarande göra sig akut illa med jourveterinär som måste rycka ut och avliva. Jag gissar att livförsäkringen redan har upphört på grund av åldern men vissa försäkringar kan ändå ge ersättning för avlivningskostnad om det är veterinärt.

Men om du har en stor buffert och försäkringen är dyr så ja, varför inte?
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Nej, vår 29-åring är fortfarande försäkrad, vilket behövdes nu när hon blev sjuk efter nyår. Dock finns inget livbelopp kvar, det togs bort per automatik vid för hög ålder.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Nej jag skulle inte göra det.
Min oförsäkrade senior skar upp benet rejält i höstas. Nu lagade vi henne ändå men det hade varit trevligt med en försäkring också!
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Nej jag har inte gjort det. Har bara sänkt livvärdet. Dock har jag valt att ha kvar stora försäkringen då den täcker tex veterinärens resor, mediciner, avlivning och destruktion. Även om försäkringen skulle bli någon/några hundralappar billigare så får man fort igen dom om man måste kalla ut veterinären på julaftons kväll (för det är ju alltid vid sådana tidpunkter som krakarna behagar blir sjuka :D).

Men några stora ingrepp eller långa rehabtider är inte aktuellt.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Jag hade min 30-åring försäkrad till slutet.
Det är jag glad för!
Han skar upp benet, fick hovböld och anaplasma sista åren. Jag fick ringa ut jourvet sön kväll de gångerna.
Jag hade inte utsatt honom för ingrepp. Men de här sakerna kändes ok. Och skönt att slippa betala fullt.

Dock verkar det vara vanligt med oförsäkrade gamlingar.
Vet nämnde det och blev förvånad att jag hade honom försäkrad.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Nej, jag skulle inte ta bort veterinärvårdsförsäkringen (livdelen är väl redan borta?).
Min äldsta är 27 år och han fick kolik en söndag kväll i höstas och veterinären kom och gick hela natten. Det blev DYRT och jag är glad för försäkringen. Vi trodde aldrig att vi skulle klara honom (men det gjorde vi), veterinären frågade om han var försäkrad för hon menade nog på buköppning men det hade vi inte utsatt honom för pga åldern, inte på grund av pengarna. Han kommer självklart aldrig att utsättas för nåt stort ingrepp men även "mindre" skador/sjukdomar kan dra iväg i mycket pengar om man har otur.
De 500 kr om året jag betalar i försäkringspremie är lätt värt det. Livdelen i försäkringen försvann automatiskt när han passerade 24 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Ja har bara veterinärvård kvar, men känner att om något händer där han måste ha boxvila eller stå på klinik så tar jag bort honom hellre. Har använt försäkringen 2 gånger på 23 år:)

Om du har den känslan, att du hellre tar bort honom så kan du ju lika gärna säga upp försäkringen.
Sen beror det ju givetvis på vad den kostar.
Om det rör sig om max 200kr per månad och jag inte hade jätte ansträngd ekonomi, ja då skulle jag ha kvar den.
Hästen kanske ändå inte har kvar så många år. Summan du sparar i slutändan kanske är försvinnande liten menar jag..
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Jag skulle inte ta bort veterinärvårdsförsäkringen. Jag skulle kanske inte ha den allra högsta om hästen haft ett helt friskt liv etc, men veterinärvård för häst är så pass dyrt och drar lätt iväg så pass att jag inte vill ha häst utan en försäkring för den biten. Det räcker ju med att det är helgdag och/eller natt när hästen blir dålig eller gör sig illa, så kan det bli ordentligt mycket dyrare än på en vardag mitt på dagen. Min veterinärvårdsförsäkring täcker även kostnader för avlivning etc. upp till 6000:-.
Om jag hade 50k på kontot för veterinärkostnader, inga fler hästar och var beredd att avliva snarare än behandla, hade jag kanske vågat. Men å andra sidan. Jag har kallblod (fjordhäst) och veterinärvårdsförsäkringen kostar idag runt tusenlappen per år, så jag känner inte att det är någon stor kostnad i sammanhanget.

//Liten, vars häst visserligen har en rätt bra bit kvar till 29år än så länge.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Blir sugen på att starta försäkringsbolag när jag läser den här tråden haha.

(Ja ta bort den.)
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

Skulle ni ta bort försäkringen på er häst om den var gammal (29år)?
Ja!

Jag har tagit bort försäkringen på alla mina hästar utom en ettåring, som jag hoppas ska få ett värde som tävlingsponny när hon vuxit upp och då vill jag att den ska ha varit oavbrutet försäkrad sedan födelsen.

Nu har jag ju flera hästar och jag har sparat ca 15.000 om året på att ta bort försäkringarna - det räcker till en hel del veterinärvård om det skulle behövas.

Men en 29-åring...
En liten skada/sjukdom kommer knappt över gränsen för självrisken.
En stor skada/sjukdom skulle jag inte lägga pengar på när det är en så pass gammal häst utan då skulle jag ta bort den.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

En liten skada/sjukdom kommer knappt över gränsen för självrisken.
En stor skada/sjukdom skulle jag inte lägga pengar på när det är en så pass gammal häst utan då skulle jag ta bort den.

Precis så resonerar jag också. Jag köpte tillbaka min gamla häst när hon var 21 och valde då att säga upp försäkringen, eller snarare lät bli att ta över den.
 
Sv: Ta bort försäkring på gammal häst?

*kl*

Vad räknar ni som 'liten skada'?
Jag resonerar också att jag inte kommer att utsätta min gamla häst för stora ingrepp. Men när min häst nu fick kolik var det för mig självklart att ringa veterinären och självklart fick vi ge det en chans o inte avliva honom direkt bara för att gan fick ont i magen. Vi klarade hästen utan att åka till djursjukhuset det vägrade vi utsätta honom för. Det började som en 'liten' sak o räkningen slutade på 11 000 kr.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 178
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 646
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: Jahopp
·
Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 675
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp