Ta bilder från filmer ?

L

lill_flesky

Har nyss laddat upp lite filmer från vidoekameran till datorn. Hade i tanken att ta lite bilder från filmen genom att pausa i filmen och kopiera in i ngt bildbehandlingsprogram. Men när jag försöker klistra in så blir det bara svart där filmen visas. Varför? :confused:
Sen undrar jag självklart också om ngn har nått bra förslag på hur jag kan göra istället?
 
det funderar jag oxå på hur man ska kunna göra.. men jag får inte till det jag heller.. har många fina bilder i filmer men kan inte få dem att vara stilla i en egen bildfil.. :(
 
Det beror på att videobilden inte skapas av datorns processor, utan det är grafikkortet som gör jobbet. Det är ganska vanligt när det handlar om rörliga bilder. Därför går det inte att spara bilden genom att göra en skärmdump.

Du behöver ett filmvisningsprogram som erbjuder möjligheten att spara stillbilder. Jag vet inte hur vanligt det är att den funktionen finns i sådana program. De flesta videoredigeringsprogram borde i alla fall fungera.

Ett annat alternativ kan vara att stänga av grafikkortets acceleratorfunktioner. Men då kommer datorn bli betydligt slöare.
 
Ibland fungerar knep som att pausa och dra filmen utanför skärmområdet och tillbaka och sen print-screena.

Annars kan du ta hem virtualdub, men det är inte helt lättanvänt.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
994
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 445
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 942
Senast: Habina
·
Hemmet Efter att ha - utan särskilt mycket framgång - försökt torka hästens barfotaboots bredvid kaminen, fyllda med en massa tidningspapper...
2
Svar
22
· Visningar
1 512
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp