Ta betalt för bild...

lizzie

Trådstartare
Jag har precis fått en beställning på mitt första fotoalster. Vet vad själva förstoringskostnaden kommer bli för kunden - men hon undrar vad jag vill ha i betalt för min kreativa förmåga :o

Jag kommer förstora mitt foto endast en gång så hon kommer bli ensam om förstoringen... hur ska man tänka när det gäller prissättningen?

Jag är en glad amatör och blev väldigt smickrad över att hon vill ha bilden förstorad - men prisfrågan gör mig ställd!

Tips och råd mottages tacksamt

/Lizzie
 
Sv: Ta betalt för bild...

Tror du får förklara dig bättre :d

Jag har tagit ett foto på ett motiv. Detta motivet uppskattas av en bekant som vill köpa motivet i storlek 40x60 cm för att rama in och sätta upp på väggen.

Tänker bara förstora upp fotot EN gång så den blir unik. Så förstoringskostnaden är en sak. Men vad är brukligt att ta betalt för en bild - nu är jag amatörfotograf och ingen vana på att sälja bilder.

Dock vill min bekant betala för "min kreativa förmåga".

Har jag gjort min fråga tydligare nu :)

/Lizzie
 
Sv: Ta betalt för bild...

Jag tar 150 spänn för en digital bild i fullformat. Sen tillkommer tillverkningskostnaden och frakten. Har gjort det enkelt för mig. Köper man bara en bild o får den skickad på mailen, 150 pix, allt utöver detta bekostas av köparen. Ska bilden sedan skickas till köparen, så tillkommer även frakten från mig till denne.
 
Sv: Ta betalt för bild...

Jag tar 150 spänn för en digital bild i fullformat. Sen tillkommer tillverkningskostnaden och frakten. Har gjort det enkelt för mig. Köper man bara en bild o får den skickad på mailen, 150 pix, allt utöver detta bekostas av köparen. Ska bilden sedan skickas till köparen, så tillkommer även frakten från mig till denne.

Tack! Nu vet jag lite mer hur jag ska tänka :)

/Lizzie
 
Sv: Ta betalt för bild...