Ta betalt för hästpassning

Sv: Ta betalt för hästpassning

Jag tar 150 kr per gång (svart) jag åker till grannen någon km bort för att fixa hennes hästar, oavsett om jag bara tar in och fodrar eller mockar också! Bara för besväret och passet man ändå tagit åt sig! Tex åtar sig grannen extra kväll&nattjobb ibland och vill att jag tar in hästarna, denne tjänar då 7000 kr på en kväll&natt, så 150 kr till mig kan denne gott betala!

Detta är då en granne som aldrig skulle få ta i mina hästar eller göra något här!

Min andra granne hjälper jag gladeligen gratis då vi kan utbyta tjänster!
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Ja det var ju de jag sa.. ska man ta 150 kr timmen svart så ska man ju ta massa mer vitt.

Jag tjänade 100 kr svart när jag jobbade i ett dressyrstall som mockfia.


men de var ett jobb och inte hjälpa en bekant med hästarna i några dagar=)

Njaa...

Sett på lön som arbetstagare och inte fskattare, så bör man kräva en högre lön om man jobbar svart, jämfört med om man skulle ha jobbat vitt. En vit lön är inklusive pension och försäkring. Med en svart lön måste du bekosta den delen själv samt sätter sig själv utanför diverse skyddsnät. Facket och A-kassa är t ex att fetglömma om man jobbar svart. Och arbetsskada, vad är det?!

Ska man nu mot all förmodan jobba svart anser jag att man minst bör kräva en normal vit lön + lite till. Men tyvärr är det ju kanske inte så alla gånger. Glada stalltjejer/killar som jobbar för en liten slant och förstår inte att dom kommer få käka hundmat på bruk när dom fyller 65...
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Är du metallare, jobbat inom sjukvården kan du fetglömma allt vad ersättning för arbetsskada.
Även om du varit med i facket sen du slutade skolan.

Och eftersom all "statlig allmosa" är uträknad för att man ska få arbetsskadeersättning vilket inte betalas ut eftersom det enligt ovan nämnda fack inte existerar efter 1990, kommer du inte ens ha råd med hundmat när du blir folkpensionär. .....
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Lilla vännen nu är du ute och cyklar... du betalar ca 30% skatt
Inom vården får du om du har tur en timlön på 120 kr timmen FÖRE skatt vilket blir ca 84 kr EFTER skatt. vilket blir en månadslös på lite över 13000, detta är grundlön UTAN ob!
Enda gången jag tjänar 370 kr timmen före skatt är när jag jobbar helger för då har vi OB:sneaky:

Så du får gärna tala om för mig vilka som tjänar över 350 kr i tim före skatt på ett vanligt jobb i grundtim peng som INTE är typ läkare, vet, eller VD för stora företag.

Men vanliga jobb så som inom vården, affär, industri, säg de som får ut 350 spänn i timmen och jag lovar att säga upp mig nu och börja där på en gång:D

En BILLIG hantverkare ligger på 300:- i timmen innan skatt, och på det blir det ca 120:- ut, men där är visserligen moms i dom pengarna med så efter momsen har du 225:-, som går till hantverkarens företag.

Du ska räkna skatt, sociala avgifter, så bara för det står 120:- i det lönebesked är det inte det du kostar ditt jobb för varje arbetad timme, utan man brukar räkna på drygt det dubbla och då brukar det stämma ganska väl.

Jäklar vad dåligt betalt ni har :-O

/Camilla

Ytterligare tillägg, det är inte trevlig diskussions etik att nedvärdera andra genom att kalla dom lilla vännen!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Ta betalt för hästpassning

Håller helt med dig:)!

*kl*

Du som inte tycker 350:-/timmen är en bra lön-vilken verklighet lever du i??
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Här runt hade det nog renderat ca 5-700 kr. Min dotter hjälpte en travtränare på helgen ibland, men då var det betydligt bättre betalt, men också mer jobb. Ridhästsidan ca 100-200 per dag.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Jag har betalat 500/veckan de gånger jag haft "betald" hästvakt. Men det beror ju lite på vad personen har för ekonomi och vad den man hjälper har för ekonomi. Jag hade nog inte haft hjärta att ta betalt av någon som jag vet har det sämre ställt.

Men bensinpengar (det är ju ändå 12 km/dag du åkt) och lite utöver hade jag nog sagt som rimligt.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Är du metallare, jobbat inom sjukvården kan du fetglömma allt vad ersättning för arbetsskada.
Även om du varit med i facket sen du slutade skolan.

Och eftersom all "statlig allmosa" är uträknad för att man ska få arbetsskadeersättning vilket inte betalas ut eftersom det enligt ovan nämnda fack inte existerar efter 1990, kommer du inte ens ha råd med hundmat när du blir folkpensionär. .....

Mjaa... Nog vet jag i vart fall metallare som fått ersättning för arbetsskador/sjukdomar, så fetglömma är det inte. Beror antagligen på fall till fall, vissa gånger kan det vara svårt att avgöra om en axelskada beror på tunga arbetslyft, eller fallet man gjorde från en häst fem år tidigare.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Sambon ar metallare och har kort eltruck i ur och skur ute i over 10 ar. For 3 ar sedan fick han ett diskbrack i nacken och var sjukskriven i drygt 10 manader = ingen arbetskadeersattning... Knappt 1 ar senare fick han nasta diskbrack i nacken och var nu sjukskriven i 1 ar varav 7 manader tillbringades mest sangliggandes med forlamning som kom och gick. Sen bestamdes det att han skulle opereras for att slippa bli permanent forlamad. Sjukskriven ytterligare 6 manader efter operationen = ingen ersattning da det inte var sakert att det var arbetet som gjort att han fatt sina diskbrack. under dessa ar har bara 5 andra truckforare fatt nackdiskbrack och 1 annan ar just nu langtidssjukskriven for svara nacksmartor med forlamningssymptom.... Trots uttryckliga instruktioner fran lakare och FK till arbetsgivaren att han INTE far ha arbetsuppgifter som innebar lyft over axlarna eller vager > 3 kg sitter han nu i trucken och klattrar ibland stallagen for att ta ner tunga metalldelar som han inte nar med truckens gafflar :mad: sa nu har han fatt nytt diskbrack, denna gang i landryggen med domningar i bagge benen...... Vill han ha ersattning far han ta det civilrattsligt for hans och hans arbetskamraters skador kan inte vara arbetsrelaterade enligt metall :mad: Han var ingenhastkille innan vi traffades, och han rider numera ytterst sallan..... 2ggr dom senaste 3 aren...... Har aldrig trillat av eller liknande..... Aldrig haft vark eller varit skada pa nagot vis heller tidigare.... Jag blev forlamad pa jobbet,jobbade inom landstinget och var ansluten till SHSTF, med 5 krossade nackkotor. Fick ingen ersattning pga att jag varit passagerare 30 ar tidigare nar mina foraldrars bil blev pabackad bakifran, jaag var da 2 ar, och for att mitt fack hade forhandlat bort den delen av forsakringen eftersom det var en mycket dyr forsakring for dom da det var sa manga som "lurades" och ville ha/fick ut ersattning darifran..... Fick det t.o.m. skriftligt....... Sjalb\vklart overklagade jag och fick da veta att det bara var pa jobbet ihjalslagna mental- occh psykskotare som kunde ha en chans att fa ut nagot pa arbettsskadeersattningen....... En massa OT, men tyvarr sa ser verkligheten ut sa var sej man vill eller inte :cry: :mad:
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Lilla vännen nu är du ute och cyklar... du betalar ca 30% skatt
Inom vården får du om du har tur en timlön på 120 kr timmen FÖRE skatt vilket blir ca 84 kr EFTER skatt. vilket blir en månadslös på lite över 13000, detta är grundlön UTAN ob!
Enda gången jag tjänar 370 kr timmen före skatt är när jag jobbar helger för då har vi OB:sneaky:

Så du får gärna tala om för mig vilka som tjänar över 350 kr i tim före skatt på ett vanligt jobb i grundtim peng som INTE är typ läkare, vet, eller VD för stora företag.

Men vanliga jobb så som inom vården, affär, industri, säg de som får ut 350 spänn i timmen och jag lovar att säga upp mig nu och börja där på en gång:D

Tjänar mer än 300kr i timmen innan skatt. Är en vanlig ingenjör... Långt ifrån ngn hög position!
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Lilla vännen nu är du ute och cyklar... du betalar ca 30% skatt
Inom vården får du om du har tur en timlön på 120 kr timmen FÖRE skatt vilket blir ca 84 kr EFTER skatt. vilket blir en månadslös på lite över 13000, detta är grundlön UTAN ob!
Enda gången jag tjänar 370 kr timmen före skatt är när jag jobbar helger för då har vi OB:sneaky:

Så du får gärna tala om för mig vilka som tjänar över 350 kr i tim före skatt på ett vanligt jobb i grundtim peng som INTE är typ läkare, vet, eller VD för stora företag.

Men vanliga jobb så som inom vården, affär, industri, säg de som får ut 350 spänn i timmen och jag lovar att säga upp mig nu och börja där på en gång:D

Lilla du, löner räknas före skatt. Finns nog ingen i vården som arbetar heltid för 13 000 kr/månad.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

En timlön på 350 kr motsvarar en månadslön på ca 58 000 kr före skatt...

Det går inte att jämföra F-skatt med A-skatt.

För den som har A-skatt drar ag skatt enligt tabell ( 30-50% beroende på inkomstnivå). Ag betalar social avgifter på drygt 30% plus ev avtalspension. Man brukar lite slarvigt räkna med en anställd kostar ag lönen * 1,5 om ag har kollektivavtal.

Den som har F-skatt, dvs en företagare, ska för det fösta i regel betala moms på 25%. Sedan ska hen betala sin sociala avgifter på dryg 30% samt ev x-tra pensionsinsättning och avgift för sjukförsäkring mm. Sedan ska företagaren dra givetvis även dra skatt på sin inkomst. Om man vill få ut en månadslön på 58 000 kr före skatt och inte har andra utgifter än lön så måste man ta ca 660 kr i timmen. Ska timtaxan täcka mer än lön, dvs lokaler, bil, redskap mm ( vilket den normalt ska ...) måste den vara högre!
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Får nog hålla med här. De flesta hantverkare tar minst ut 660 kr/timmen när de är ute på jobb. Och titta bara på vad det kostar att klippa sig idag.

En avtalsenlig lön för en hästskötare skall ligga på runt 21000-22000. Det ger i runda slängar en lön på 120 kr/timmen innan skatt. Och det för 40 arbetstimmar under normala arbetstider. Handlar det om mer tid eller helg och kvällsarbete tillkommer övertid, ob med mera.

Om man nu skall ta betalt för att ta hand om några hästar i en vecka så får det handla om en rimlig lön och inte någon skämtlön. "Arbetsgivaren" skall inte tjäna dubbelt på dig med andra ord. En "svart lön" baseras på en vit lön av de flesta hantverkare. En snickare tar lätt 400 kr för ett svartjobb idag. Han vet vad han förlorar i inkomst på att bara ta ut "bruttolönen" svart. Så han lägger på och skall ha mer än en normal bruttolön för att ta ett svartjobb. Annars förlorar snickaren ju på affären. Arbetsgivaren/uppdragsgivaren sparar ju ändå 200 kronor...

Så man frågar sig varför hästskötaren avstår "halva sin lön" och arbetar för mindre än 120 kr/timmen. Skall uppdragsgivaren tjäna dubbelt på hästskötaren? Först så slipper hon/han betala sociala avgifter och arbetsgivaravgifter. Sen så lurar han/hon dig på halva din lön med. Och ofta mer ändå. Har hört så många hästskötare som jobbat för under 50 kr/timmen. Det är... ...ursäkta orden... ..."fan inte rimligt"...

Vill definitivt inte uppmuntra för svarta löner. Den som tar ut mindre än 120 kr/timmen svart för att jobba med hästar är bara dum och lurar sig själv. Uppdragsgivaren bara skrattar och ler. Tänk vad du riskerar? Ingen ersättning vid skada eller olycksfall. Inga pensionspengar...
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Så med bakgrund från ovan så tycker inte jag det är orimligt med en 1000-lapp minst plus reseersättning för att passa hästarna.
Vad hade det kostat för hästägarna att lämna bort hästarna under denna tid på något "hästhotell"? Vad kostar det att lämna in en hund en vecka på ett hundpensionat?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
935
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 762
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 533
Senast: Enya
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 344
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp