T6 för första gången

N

Norrberge

Sista helgen den här månaden kommer jag täva i T6. Ett alldeles nytt program för mig.

Därför vill jag att någon som kan går igenom det programmet punktligt för mig.

Samt gärna kommer med tips och råd.

Tack på förhand.

Sv: T6 för första gången

Har läst lite om grenen nu men har ett par frågor.

Under varvet med enhandsfattning och lösa tyglar på långsidorna; får man avdrag då om man inte har tygelkontakt på kortsidorna? Visserligen kommer jag troligtvis behöva korrigera lite där men ändå bra att veta.

Vilken hand ser domarna helst att tygeln resp. spö hålls i?

tacksam för svar

Senast ändrad av en moderator:

Har läst lite om grenen nu men har ett par frågor.

Under varvet med enhandsfattning och lösa tyglar på långsidorna; får man avdrag då om man inte har tygelkontakt på kortsidorna? Visserligen kommer jag troligtvis behöva korrigera lite där men ändå bra att veta.

Vilken hand ser domarna helst att tygeln resp. spö hålls i?

tacksam för svar

Jag vet inte om man får avdrag om man rider med långa tyglar på kortsidorna men eftersom det är långa tyglar på långsidorna så? Annars skulle man ju kunna rida ökad tölt hela varvet istället för bara på långsidorna i T1 ;) Det är min tanke.
Vad jag har hört och fått sagt till mig av dommarna så vill de se att spöet är på insidan, alltså egentligen den handen du inte håller i tyglarna för de ska kunna se om du korrigerar hästen.

Vad roligt att du ska tävla T6! Jag tror domarna vill att du samlar ihop tyglarna på kortsidorna, eftersom det är så det står att man ska göra. Troligtvis kommer alla andra göra det och då är det ju bra att du också gör det, så att domarna kan döma efter att alla genomför samma moment.

Tävlade T6 i våras och det slutade faktiskt med en andra plats, trots att jag bara ridit hästen ett par gånger innan!:D
Jag hade spöet in mot domarna i första momentet (en varvet) och sen när vi bytte varv brydde jag inte mej om att byta spöhand. Tyckte jag var bra, så slapp domarna se i tygelfria momentet om jag petade till hästen med spöet lite:angel:

Lycka till! :)

Tack så mycket för era svar!

Tyvärr blev det ändrade planer och jag kommer inte åka alls på den här tävlingen. Men någon gång framöver så måste jag vara med i T6! :p

Jag vet inte om man får avdrag om man rider med långa tyglar på kortsidorna men eftersom det är långa tyglar på långsidorna så? Annars skulle man ju kunna rida ökad tölt hela varvet istället för bara på långsidorna i T1 ;) Det är min tanke.
Vad jag har hört och fått sagt till mig av dommarna så vill de se att spöet är på insidan, alltså egentligen den handen du inte håller i tyglarna för de ska kunna se om du korrigerar hästen.

Fast i T1 står det ju angivet att man ska ha arbetstempo på kortsidorna och steglängsökningar på långsidorna. Det gör det inte i
T6.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 222
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
552
Senast: Liten
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: Springer
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar