L

Loppan97

Hejsan, jag måste bara fråga.. Vad är triangelmärkt och vad har det för betydelse? Tack i för hand :)

Sv: T märkt?

En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.

Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form.
http://www3.ridsport.se/Utbildning/Ridskola/Kvalitetsmarkning/Ridskolehastar-och-triangelmarkning/

Betyder att hästen i något skede varit utdömd för skada, men av veterinärer ansetts kunna ha ett bra liv som avels- eller promenadhäst. Dessa hästar får inte tävla eller vara i ridskoleverksamhet (om inte reglerna ändrats nyligen) och jag tycker nog att man ska vara väldigt försiktig om man köper en triangelmärkt häst, om man inte är mycket kunnig i utdömningsorsaken.

Triangelmärkningen innebär oftast att man inte kan försäkra hästen.

det har jag oxo funderat över.här i finland finns inget sånt systemblir hästen alltså märkt på riktigt ,frysmärkt,brännmärkt? ellr hur vet man att en häst är triangelmärkt?är märket en triangel? o var sitter det???dumma frågor..men som sagt,här finns det inte,så jag vet inte!

Frysmärkt triangel...fast det kanske också kallas "bränd" :confused: Man får väl inte brännmärka djur i Sverige.

Jag har en triangelmärkt häst. En frysmärkning på vänster "rump"sida. Det var inga problem att försäkra hästen men det blev med reservation.

Här är en bild:

puppahr.jpg

(som man också kan titulera: "Här är maten" ;))

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Anonym456
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka