T-märkt häst på "Prova på Ritt"?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare korsningsponny
  • Startdatum Startdatum
K

korsningsponny

Vet ni om man får ställa upp med en t-märkt häst på "prova på ritter", kanske bara 2 mil eller nåt. Skulle tycka att det skulle vara jättekul med min D-ponny =)...

Sv: T-märkt häst på "Prova på Ritt"?

Enligt TR är svaret nej. Triangelmärkt häst får inte tävla alls på inbjudnings- / lokaltävling och högre. Eller rättare sagt häst som triangelmärkts 1990 eller senare.

På klubbtävling beror det nog på vilket försäkringsbolag som betalat ut ersättningen. Är det Agria så skriver man under ett papper på att hästen varken får tävlas eller tränas 'som inför tävling'. Skriver man inte på det så får man inte ut någon ersättning. Det innebär att om man rider hästen så pass mycket att den klarar av att tävla lätta klasser så har man brutit mot den överenskomelsen.

Men en Prova på är väl ingen riktig tävling? Man kan ju faktiskt skritta runt om man vill...dessutom rider man ju inte på böjt spår (det är det man ska undvika på min ponny, han har haft kotledsinflammation). som en vanlig skogstur... :confused:

Nån som har fått ställa upp med en triangelmärkt häst?
Skulle verkligen vilja rida min egen och inte låna...

Klassen spelar ingen som helst roll, det som TR förbjuder är tävling på inbjudnings/lokaltävling och högre. Ur TR-synpunkt beror det alltså på vad tävlingen är utlyst som, inte svårighetsgraden på klassen.

Vad försäkringsbolaget anser är en annan sak.

sen är frågan om du hinner inom maxtiden om du bara skrittar runt.
2 mil att skritta bara är ju en bit om man säger så.

anser att en T-m'rkt häst är en T-märkt häst.
dessa ska inte "tävlas". Har man en gång valt att T-märka så får man acceptera följderna.
Fast visst kan vissa ridas, men som sagt, på tävlingar o dylikt så hör dom tyvärr inte hemma.

Dvs en häst där ägaren av en eller annan anledning fått ut en delersättning från försäkringsbolaget pga att den inte kan användas till dess tänkta verksamhetsområde. detta kan bero på skada, slitage, yttre våld eller liknande.
Då brännmärker man hästen, sedan kan den användas till avel, lättare motionsridning eller bara som sällskap. den får INTE tävlas, gå i lektionsverksamhet. En ritt på två mil låter mkt för en T märkt häst tycker iallafall jag...

Han var T-märkt när vi köpte honom för två år sedan pga att han hade haft kotledsinflammation i båda frambenen. Hans förra ägare hade tävlat hoppning och fälttävlan rätt så hårt + att hon började bli för stor för honom... han har dessutom veka kotor och är plattfotig, det kan nog också ha bidragit till inflammationerna.

Enligt vet. så kan han bli riden rakt fram i alla gångarter, dock inte på volt och hoppning. Därför tänkte jag att han kanske skulle kunna funka på en PP då han klarar långritter här hemma?

Jag red PP Lilla Sörmlandsritten i April på en lånad häst och jag är säker på att han skulle klara av den sträckan, dessutom så var det ingen max eller min-tid på den ritten, bara en vet.grind i mitten!

Man kanske ska höra med klubben som arrangerar ritten?

Eftersom ni har valt att köpa en t-märkt häst så får du leva med det. Än om den säkert skulle klara en pp så är den t-märkt och ska inte användas för "tävling".
Man ska inte utnyttja det här med att kunna t-märka hästar. Man ska vara glad för att möjligheten finns men sen acceptera att det innebär vissa regler.
// Linda

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Miingla
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 810
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka