T-märkt häst, går det att "ändra"?

Lycanthrope

Trådstartare
Går det på något sätt att "återkalla" en T-märkning?

Det finns ju vissa hästar som T-märks trots att de skulle kunna läka och bli fullt ridbara, även i ung ålder.
Går det på något vis att återkalla en sådan T-märkning?

Det gäller en häst som en kompis har. Han är nu 6 men T-märktes som 3 åring.
Läkte ut helt efter 6 månader ungefär och har inte haft några problem sedan dess enligt vet, röntgen osv. Frisk som en nötkärna! Hon vill ju gärna tävla men det går ju inte..
Så jag bara funderar lite.

Sv: T-märkt häst, går det att "ändra"?

Nej det gör det inte.

Jag är i ungefär samma sits som din kompis, min 16-åriga foderhäst är triangelmärkt, blev det när han var 10. Kotledsinflammation orsakad av en rymning från hagen.
Han läkte på ett år, och gick 5 år som distanshäst (endast träning alltså) hos sin tidigare fodervärd. Och den aktiva ridningen har inte gjort honom ett dugg.
Jag tränar honom inte fullt lika hårt, men har hoppat hinder på 120 (d-ponny).
Jag har inga större tävlingsambitioner, men att få komma ut nån gång vore ju kul.
Men samtidigt visste jag från början att han var T-märkt och hade jag absolut velat tävla hade jag ju aldrig skaffat honom.

Jag förstår hur du menar,och speciellt unga hästar som blir T-märkta som sedan blir helt friska och fullt ridbara.
men en märkt häst är märkt för livet...

nej det går inte..

"En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form."
http://www2.ridsport.se/t11.aspx?a=167005&p=90049&x=1

Det där har man ju hört förut.
Men menar man då att tex min hyperaktiva häst som blir understimulerad bara han får vila en dag ska gå och skrota i hagen?

Ja om den är triangelmärkt så gäller det. Om hästen inte mår bra av det så ska man istället då överväga att ta bort den helt.

Jag har aldrig någonsin hört talas om att det skulle vara möjligt att återkalla en triangelmärkning.

Om man tänker på, HUR det skulle vara möjligt, så misstänker jag att vägen till att återkalla detta rent juridiskt, är lång. Rent tekniskt så skulle detta kanske kunna vara OM man kan påvisa att veterinären har dömt ut hästen på fel grundlag.

Att någon triangelmärkt häst skulle få vara med egentligen på klubbtävlingar, är för mig svårt att förstå. Enligt tävlingsregementet:

Tävlingen är öppen endast för arrangerande klubbs medlemmar. Alla klasser kan ingå. Tävlingen är öppen endast för arrangerande klubbs medlemmar. Alla klasser kan ingå. För klubbtävling ska reglementet gälla i alla moment som rör säkerhet, handhavande av hästen samt uppträdande mot funktionärer, medtävlande o.dyl. Vad gäller tävlingens tekniska utförande i övrigt lämnas detta till arrangören.

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_3459/ImageVaultHandler.aspx

Och enligt tävlingsreglementet så får inte häst med triangelmärkning brukas inom någon form av tävling.

Däremot har jag hört skräckhistorier på veterinärer tillsammans med ägare som dömt ut hästar på dålig grundlag. En av dessa kunde ha gällt min bästa väninnas häst, som dock är död nu p.g.a. ålder. Denne ville en veterinär triangelmärka p.g.a. en gammal skada i hoven. Detta vägrade min vän och fick 4 andra åsikter från veterinären medan de skakade på huvudet åt triangelmärkning. Då blir man mörkrädd!

Och även varit med om ägare, som tävlat hästar med triangelmärkning.

Senast ändrad:

Men varför i all sin dar t-märker man en så ung häst:confused: Och varför t-märktes den? Av vilket skäl? Konstigt egentligen att f-bolaget gick med på det när hästen bara var tre år?

Tror inte att det hade hjälp om veterinären gjort fel, för det är ju en ekonomiskfråga. Skulle det gå att ta tillbaka så skulle också den summa som försäkringsbolaget betalat ut krävas tillbaka. T-märkningen har ju inte med veterinären att göra egentligen utan med försäkringsbolaget och utbetalning av försäkringen. En oförsäkrad häst blir ju inte T-märkt även om den har samma skada/fel/sjukdom som en försäkrad.

Nej, det kanske är så. Har aldrig själv haft triangelmärkt häst så jag vet inte rutinerna så sett bakom det.

Det är givetvis en ekonomisk fråga för försäkringsbolaget. Om man leker med tanken att det på något, juridiskt vis, skulle gå att bevisa att triangelmärkningen var på fel grundlag, så ser jag det som en självklarhet att pengarna skulle gå tillbaka till bolaget.

Jag vet inte om det finns sådana fall, där någon har lämnat detta vidare till domstol. Det skall ju inte vara ett endast ekonomiskt syfte med en triangelmärkning, eller i alla fall inte vara möjligt att "lura till sig dessa pengar".

Eller?

hihi jo, men frågan är vem som skulle vara beredd att betala de x antal tusen till försäkringsbolaget som det skulle kosta för att häva triangelmärkningen... Och försäkringsbolaget skulle nog vilja ha reservationer för den skadan i framtiden då också, så då ska det nog till en kanonhäst som verkligen t-märkts på felaktiga grunder för att det ska vara värt att "våga" ta den risken...

Ja, i grund och botten så är det förmodligen inget som skulle löna sig rent ekonomiskt. Lekte lite med tanken, rent juridiskt. ;)

Det kanske finns något gammalt försökt till detta, på en gammal dammig hylla någonstans ... Lite nyfiken blev jag faktiskt ...

Dessutom, är det mycket fuffens med dessa triangelmärkningarna vad det verkar ....

KL

Kan jag kolla upp om en häst är T-märkt på något vis?
Kan jag ringa hästens försäkringsbolag och uppge namnet och fråga?
För det är väl inte sekretessbelagt?
Sparar kliniken som utförde det några journaler på detta trots att det var många år sedan?

Den är (ska vara) märkt på vänstra skinkan med en infryst triangel. För att det inte ska gå att fuska. Kan vara svårt att se på skimlar men går att känna.

hopp1.jpg

Senast ändrad:

Måste bara få ställa en följdfråga. Gäller dessa regler om triangelmärkning även utomlands?
Tex om jag hade haft en T-märkt häst och flyttar till England (eller nåt annat land) och tar med mig hästen. Är det samma sak där eller kan jag tävla hästen där och sen kanske t.o.m sälja hästen som "tävlingshäst" där? Förutsatt att hästen är frisk, besiktigad och röntgad etc.
Får jag ens ta med mig en T-märkt häst utomlands?

Skulle absolut inte göra detta ändå och jag har ingen T-märk häst.

Förlåt för trådkap...

Senast ändrad:

om en t-märkt häst blir frisk så innebär det i praksis en försäkringssvindel. en t-märkt häst SKA inte kunna bli 100% med lite vila, då ska den vila och inte märkas!

tänk hur många hästar som skulle t-märkas om man kunde upphäva det sen, agria skulle gå i konkurs och saksöka alla veterinärer föl mygel i bedömningen.

triangeln innebär att hästen har nedsatt brukbarhet for life- har den inte det så är det fusk att märka den. tyvärr vanligt förekommande då folk har bråttom och vill ha pengar till ny häst.

Hur är det möjligt egentligen med denna typen av svindel?
Hur går veterinärer med på att konstatera något som inte är sant?

för att det finns massor med ryttare som menar att de köpt en "hopp häst då ska den kunna hoppa högt" eller en dressyrhäst "då ska den kunna gå dressyr 6 dagar i veckan" osv. alltså många ryttare som inte vill se hästen för vad den är en häst med styrkor och svagheter utan den ska vara en träningsmaskin för ryttaren i ur och skur och helst i ridhus :cool:

Jo men sådär kan du väl inte bara säga.. Det finns väl olika typer av intresse i hästar. Vissa gillar t.ex. dressyr eller hoppning och andra trav. Om man köper t.ex. en hopphäst för att hoppning är det du vill hålla på med, för att det är det som gör att du vill ha häst och så kan hästen (av någon anledning) bara fungera som en promenadhäst är det väl självklart att man blir besviken och kanske funderar på triangelmärkning? Det behöver väl inte betyda att man ser på hästen som en träningsmaskin?! Och givetvis behöver man inte triangelmärka en sådan häst heller men det kanske är det bästa för hästen, så att man vet att inget "ont" händer den som t.ex. att man börjar tävla med en häst egentligen som bara håller för promenadridning.

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte alls ovanligt att T-märkta hästar blir fullt friska igen. Försäkringsbolagen vet det, det förekommer tom att anställda i försäkringsbolagen själva köper T-märkta hästar, ger dem rätt vård och lång konvalescens och sedan har en fullt frisk häst.
För ett par år sedan var ett reportage om just det, en anställd kille i ett försäkringsbolag hade varsin T-märkt häst till sina barn. Fullt brukbara men tyvärr aldrig mer tävlingsbara.

Grejen är ju att man kan försäkra hästens brukbarhet. Och är inte hästen brukbar som tävlingshäst längre så vill ju den som har betalat ut dyra premier ha ut sin ersättning. Och många prognoser är ju oklara om hästen blir frisk, bara tiden (lång tid) kan ju utvisa det, och då används ju T-märkning.

Personligen tycker jag T-märkning är ett bra fenomen! Hästen bryr sig ju inte värst mycket om den inte får tävla igen och ägaren får ut sina pengar. Och en och annan som absolut inte vill träna hästen för fullt och tävla kan få en fin häst till ett mycket bra pris. Alla är nöjda och glada!
Att försäkringspremierna rusar i höjden och villkoren försämras tror jag inte har något att göra med T-märkningen, det är jag rätt säker beror på att fler hästar blir behandlade = ägarna tar ut ersättning. Och att vi kan behandla mer och mer avancerat kostar också, något som man som hästägare får betala i sin premie.
Och ja, många behandlingar beror på nonchalans av hästägaren/ryttaren som anser sin häst vara en maskin, och det tycker jag också är ett problem.

Personligen tycker jag man skulle kunna återta en T-märkning genom att köpa ut hästen av försäkringsbolaget om den blir fullt brukbar igen. Men vem vet, det kanske kommer fungera så någon gång i framtiden?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 347
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 554
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka