T-märkning

H

Hallonboll

Hej jag är lite nyfiken på när en häst blir triangelmärkt, vilket skick? Regler och bestämmelser?

Sv: T-märkning

Hästar blir triangelmärkta om dom inte håller för ridning, tror jag att det är :)

En häst kan bli triangelmärkt om man kommer överens med vererinär och försäkringsbolag om att hästen inte kommer kunna användas till ex. tävling längre. Man ordnar då med alla papper och sedan hämtar man upp kväve som veterinären kommer ut och använder för att triangelmärka.

Vet. rakar ett litet ställe på låret och märker sedan. Hästen verkar inte känna av det alls.

Efteråt får ägaren ut en del av hästens värde på försäkringen, är det 80% (?) och hästen får inte tävlas. Kan hästen promenadridas så är det ok.

Triangelmärkningen är alltså ett sätt för försäkringsbolaget att veta att du inte får ut pengar för sign häst trots att den senare går att använda fullt ut.

Regler och bestämmelser hittar du i respektive försäkringsbolags villkor (brukar finnas på hemsidorna).

Liknande trådar

Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Smultron
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 164
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka