R

Rex

Pratade idag med förra ägarna till mitt travsto om att jag ville ta föl på henne för hon har väldigt bra stam.Dom tyckte det skulle vara roligt men sa att hon var sydd.Jag är inte hemma på det här med avel men hon har aldrig fått föl förut.Varför syr man ett sto?
Tacksam för svar är Rex

För att hon drar in luft när hon springer, vilket kan medföra infektioner osv..

Hejsan!
Ditt sto har sannolikt genomgått en så kallad Caslick-operation. Detta innebär i princip att man syr ihop ett par centimeter av vulvaläpparna i dess nedre kant. Orsakan är att stoet "tar in luft", framförallt under snabba jobb sugs luft in i vagina och orsakar obehag/smärta för stoet. Vilket dels får till följd att hon inte vill springa mer, dels innebär större risk för infektioner. Att betäcka ett sådant sto lär inte vara något problem, det som kan hända vid fölning är att det sydda området spricker upp och kanske måste sutureras på nytt. Eventuellt kan man låta klippa upp området i samband med fölningen, då får man ett snyggare snitt. Prata med din veterinär och låt honom/henne bedöma!

Jaha var det så enkelt.Tack för alla svar ska prata med veterinären då det blir aktuellt.
MVH Rex

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 624
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30