Sytråden del 4

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 508
  • Visningar Visningar 82 126
Kanske lite fel tråd, men tänker att någon här säkert har tips 🙂 Jag letar efter supermjukt ludd som inte tovar sig att ha i min kudde. Jag hittade detta hemma och stoppade i kudden för att slippa riva upp det som var tovat och det var sååå skönt att ligga på! Problemet är att jag har noll aning om var jag har fått luddet ifrån. Någon som vet var jag kan hitta liknande ludd?
IMG_1693.webp

Jag ångrar att jag gjorde individuella träd istället för bara en "kuliss" eller hur man ska säga. En stor siluett bara.
IMG20250405193235.webp

Ser lite kocko ut just nu, ska dit lika många granar till. Jag har dessutom krånglat till det med att lägga dem i olika lager :arghh: :banghead:

Min tanke var att granarna symboliserar våra småländska skogar, men jag ångrar mig nog. Inte så mycket att jag tänker sprätta upp och börja om dock.

Trust the process så blir det nog bra ändå.

Ursäkta att jag kapar tråden, men jag undrar om ni som har koll skulle kunna rekommendera en symaskin?

Jag har knappt sytt sen syslöjden, men har tröttnat på att be andra sy upp gardiner och andra mindre projekt som bara kräver raksöm eller zickzack. Finns det någon speciell maskin som är löjligt enkel att typ trä och använda, och som inte är allt för dyr?

Ursäkta att jag kapar tråden, men jag undrar om ni som har koll skulle kunna rekommendera en symaskin?

Jag har knappt sytt sen syslöjden, men har tröttnat på att be andra sy upp gardiner och andra mindre projekt som bara kräver raksöm eller zickzack. Finns det någon speciell maskin som är löjligt enkel att typ trä och använda, och som inte är allt för dyr?
Kapa på du :)
Vad har du för budget?

Singer har några billigare varianter har jag för mig. En del av dem låter som tröskverk dock..
Min erfarenhet är att de flesta hushållsmaskiner är lätta att trä. Eller det kanske är för att jag har brottats med overlock som jag tycker det :o

Jag har en text black and white som är snäll och enkel. Vet dock inte om de säljs längre. Dessutom har den typ 150 sömmar eller nåt sånt, lite väl bra kanske. Jag har använt typ tre av dem.

Jag rekommenderar att du köper en genomgången bra begagnad maskin från en symaskinsaffär, hellre än lägger samma pengar på en billig variant i mataffären.
Själv har jag en Pfaff från 80-talet. Fick den i och för sig ny, men nu är den definitivt begagnad 😊 Den får en service med ojämna intervall (läs år...) och bara tuffar och går. Lätt att trä, lätt att välja söm, men har kanske onödigt många val.

Jag skulle undvika att köpa en symaskin från ex Lidl, ica maxi och andra affärer som ej är inriktade på symaskiner. Gå till en symaskinsaffär, då kan du även provsy och senare få hjälp om det är något som strular :)
Köp inte det allra billigaste, man får lite vad man betalar för, lägg hellre till ett par tusen och få en lite bättre maskin. Även om du "bara" ska använda den till enkla grejer är det roligare om det inte låter som ett tröskverk eller krånglar.
Singer är väl det märke som har mest "lågpris", men kvalitén kan vara ojämn. En mekanisk är billigare än en datoriserad, men om det är enklare eller inte är en smaksak. Jag tycker det är lättare med pekskärm än att vrida på en ratt 😅
Jag har en alfa smart, och hade rekommenderat Alfa, men osäker om de säljs i Sverige längre (hon som sålde har lagt ner företaget).

Vad har du för budget?
Kanske max 2000? Jag vet inte? Vad kostar en symaskin? :o
Jag rekommenderar att du köper en genomgången bra begagnad maskin från en symaskinsaffär, hellre än lägger samma pengar på en billig variant i mataffären.
Själv har jag en Pfaff från 80-talet.
Smart! Någon som känner till en symaskinsaffär i Göteborg? Vi hade Pfaff i syslöjden, så roligt namn :D

Även om du "bara" ska använda den till enkla grejer är det roligare om det inte låter som ett tröskverk eller krånglar.
Krångla får den absolut inte göra, men jag kan nog leva med om den är högljudd :) kommer inte använda den allt för ofta eller längre stunder.

Smart! Någon som känner till en symaskinsaffär i Göteborg? Vi hade Pfaff i syslöjden, så roligt namn :D

Krångla får den absolut inte göra, men jag kan nog leva med om den är högljudd :) kommer inte använda den allt för ofta eller längre stunder.
Runt 2000, då skulle jag kolla begagnat. Symaskiner är ganska dyra.

Men jag håller med övriga som svarat, undvik de allra billigaste från typ mataffären.

Min första maskin var en Singer heavy duty, för att laga hästarnas täcken. Det har bara gått utför sen dess :D

Mölndals symaskiner
Husqvarna symaskiner
Symaskinsexperten
Tex

Nu har jag börjat sy med min overlock och det är ju skitkul, men jag gissar att det är en sådan maskin man ofta "underanvänder"? Vad använder du din overlock till?
O ja, den underanvänds! Jag syr ihop trikå och kastar kanter på vävt tyg typ.
När jag syr cirkelkjolar ändrar jag diffen på maskinen och kastar kanten innan jag fållar, så blir det enklare.

Men that's it. Jag vet ju att det går att göra så mycket mer men jag har helt ärligt inte satt mig in i det.

Nu har jag börjat sy med min overlock och det är ju skitkul, men jag gissar att det är en sådan maskin man ofta "underanvänder"? Vad använder du din overlock till?
Alla inre sömmar i Jersey, och alla kanter låter i vävt tyg (kläder).
Skulle säga att jag använder den minst lika mycket som hushållsmaskinen, men då syr jag också mycket i jersey.

Måste nog lämna in maskinen på service. Undertråden blir bubblig och ful.. Har provat rengöra och greja men det hjälper inte. Suck. Övertråden ser fin ut, men under är katastrof.

Du kanske har fått ett hack i stygnplåten, det har hänt för mig när det har blivit så.
Måste nog lämna in maskinen på service. Undertråden blir bubblig och ful.. Har provat rengöra och greja men det hjälper inte. Suck. Övertråden ser fin ut, men under är katastrof.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 071
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
875
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 272
Senast: Edla
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka