Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Systemet är fantastiskt. Utbud, kunnig hjälp, möjlighet att få hjälp att specialbeställa. Super!
Ang att man inte kan impulsshoppa en söndagseftermiddag, så kan jag tycka att det inte är så himla farligt. Man dör inte av att inte alltid kunna leva ut sina impulser. I vårt grannland i väst kan man inte ens köpa MAT på söndagar!
Fast alltså, alla arbetsplatser tillåter inte alkohol på platsen öht. Så att en kan ta med sig innan en går till jobbet eller köpa på en rast fungerar inte riktigt (alla har liksom inte ens raster). Skulle jag ta med mig alkohol till mitt jobb och någon ser det kan jag nog börja leta efter ett nytt jobb rätt omgående, för vi har verkligen nolltolerans mot alkohol i vår verksamhet oavsett om jag sitter och dricker i barngrupp eller förvarar den i min väska (även om det förstnämnda är mer problematiskt på andra sätt)Jag ser inga problem med det, ska jag iväg direkt efter jobbet tar jag antingen med mig en flaska när jag åker hemifrån eller så köper jag en på en rast om jag jobbar kontorstider, jobbar jag skift köper jag med mig på väg till jobbet.
Spela roll, jag korkar inte upp vid skrivbordet och halsar den och ingen vet vad jag har i min väska heller, inte för att det på något vis är olagligt. Vad andra tycker om det som de inte känner till bryr jag mig inte om.
På Västlandet där jag jobbade var även den puttelilla mataffären stängd- bara macken fick ha öppet. För att inte tala om hur tvärstängt allt var så fort det kunde kallas nån form av högtidshelg...Om du menar Norge, så kan man handla mat på söndagar. Dock i mindre butiker, dom har ett max areal på butikerna som får lov att vara öppet på söndagar, detta har dom gjort för att försöka öka omsättningen på mindre butiker![]()
Delstaten är Washington state. Noga koll på åldersgräsen för alkohol. men de flesta kunde se på mig att jag var över 20 utan att kräva pass ...Alla "kedje butiker" som Safeway, Albertsons, Publix, etc har vin och ol fran hela varlden och vanligtvis har de flera hyllmeter fran varje land eller varldsdel. Har pa Vastkusten av USA har vi lite storre utbud an pa Ostkusten, och flera stater i mitten har lite mindre utbud an Ostkusten. Har i min lilla hala har Australien/Nya Zeeland runt 5 meter av alla hyllplan (5-6 hyllor). Sydamerika och Europa har runt 10 meter vardera och alla i prisklass fran $5-$6 usd till $30-$50 (runt 50 kr billigaste upp till 500 kr i de vanliga "bonn affarerna" och dyrare i de mer exklusiva affarerna - de som alltid har ostron och bison filee tex)
Dessutom ar det latt att bestalla vin eller ol till sin egen matbutik. Jag bestaller ibland en lada av nagot vin jag gillar, om vinet inte saljs i den butiken, och far da nagra dollar billigare per flaska an om jag bestaller en eller tva flaskor. (Jag bestallde en lada, 12 flaskor, vin fran Napa i Californien som inte saldes i min butik her i Oregon. I Californien betalade jag $10 per flaska, nar jag kopte hit en lada blev det $8 per flaska.)
Att bli nekad cider till maten om man ar 50+ later som Utah ... eller Pennsylvania
Vilken stat ar det? Och vilken "sorts" polis? Det ar ju begransad "statlig" polis har i landet. Heter det "polis chef" sa ar det normalt sett for en mindre stad ... Sheriffen ar en kommunal police force och guvernoren ar chef for en statlig overgripande police force. Och som allt annat "over here" sa finns det sa klart variationer pa det ocksa.![]()
jag bara menade som en jämföresle att tillgängligheten inte behöver vara bättre för att det säljs i mataffären. Personligen tycker jag det är värre om man kan ha svårt att få tag på en liter mjölk eller en limpa mellan lördag eftermiddag och måndag förmiddag, som var regel i t ex Tyskland för inte så många år sedan. Försvårade helt klart möjligheten att jobba kontorstider (man utgick från att alla familjer antingen hade en hammafru eller ett hembiträde som kunde ordna med inköpen).Det gör ju inte öppetiderna för systemet bättre bara för att andra länders butiker har öppet sämre tider?
Jag är fullt medveten om att vi har det lyxigt med våra öppetider här, men samtidigt hade mitt liv inte fungerat ordentligt om mataffärerna hade haft öppet som systembolaget.
Personligen är jag rätt trött på att samhället är anpassat för folk som arbetar kontorstider.
Du får gärna länka till vart han har sagt att det är stora problem med cannabispåverkade nu efter legaliseringen.Delstaten är Washington state. Noga koll på åldersgräsen för alkohol. men de flesta kunde se på mig att jag var över 20 utan att kräva pass ...
Polischefen i fråga har titeln Washington State police chief.
Hittar tyvär inte längre en omfattande redogörelse för statitiken vad avser olycksdata och cannabispåverkan i Washington state de senaste åren (presenterades bl a på en konferens som tycks ha stängt ner sin sida), men här finns en mindre artikel på sidan 8 ff: https://rrsr.ca/system/resources/assets/182/ACPSER-Bulletin_Juin_2018.pdf?1531236318Du får gärna länka till vart han har sagt att det är stora problem med cannabispåverkade nu efter legaliseringen.