sysselsättning i boxen

A

AtletShipping

nu på senare tid har jag upptäckt att min pålle börjat gnaga på boxväggarna och förstår inte varför..
Han är ute hela dagen 8.30-16.30 nu på vintern ibland lite senare.
Han får mat i boxen när han kommer in och de höet brukar räcka fram till 20.00, och kl:22.00 får han mer hö som räcker en bit in på natten.
Tror att han håller på med väggnagandet när frukosten är sut och han väntar att få komma ut och ev. efter 20.00 när maten är slut.
Han brukar även äta mkt halm och plocka lite med det, men när det blivit tråkigt så tuggar han på boxväggarna antagligen.

Han rids eller aktiveras varje dag minst 1 timme.

Frågan är vad jag ska sätta in i boxen som han kan gnaga på..
Han gillar mkt att tugga på saker har jag märkt, han tar gärna allt som är i närheten och har det i munnen och pillar med det, som borstar, spö, grimskaft, mitt hår :crazy: ja allt, han gör det inte av nån form av obehag för han ser alltid glad ut när han gör det, kanske uttråkning?
Brukar även bita tag i min jacka där bak och hålla där när jag leder honom.
Brukar göra iordning honom utomhus och då står han uppbunden i en slags stock som ligger på 2 stockar som han älskar att stå och tugga på.

KAn inte hänga upp nåt i taket i boxen efter som det är plåttak och rätt högt upp..

Stallägaren rådde mig att smörja in väggarna med anti-krubbitar och täckebitar medel.
Men det hjälper ju inte honom, han kommer defentitvt att hitta på nåt annat som kanske är värre..

Har ni nåt tips man kan lägga i boxen eller sätta fast på nåt vis i boxgallret eller nåt som han kan gnaga på? Har provat med en boll men den bet han i sönder under natten så det bara var en tom påse av den som han sedan hade gömt under sin skithög så det funkade inte..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: sysselsättning i boxen

Han kanske bara har träbehov? Lägg in en rejäl bit stock i ett hörn som han kan gnaga på. Och kleta på antibit på väggarna.
Bita i trä gör många för att de gillar att äta trä, sedan blirdet en dum ovana.

har funderat på det, för träbehov har han.
Men kvittar det vilket trä det är av, så det inte är giftigt eller så..

Du kan testa att hänga upp en kålrot. Har hört d tipset nånstans. Sen beror d ju på hästen vad d tycker...

8:30 till 16:30 är ju faktiskt inte särskilt lång hagvistelse tycker jag. Kan han inte vara ute längre?

Grangrenar med gröna barr kvar brukar vara uppskattade att gnaga på. Ta inga trädslag som är förädlade, för då vet man inte om de är giftiga.

Längre tid i hagen! (Kanske inte så lätt att fixa, men det vore bra) Våra hästar går ute från 9.00 till 19.00, dom äter frukost kl 7, shettisen är så långsam på att äta :)

Gran (inga ädla) brukar alla hästar tycka om att tugga på!

Hur vet jag om en gran är ädel eller inte?

Crubnix å släng in en gren i boxen, det har hjälpt mina hästar iaf.

Antar hon menar ädelträ...kort uttryckt kan man säga att: alla lövträd är ädelträ. Men hästar brukar gilla sådant också. Björk, al och asp brukar då våra gilla...ta vad du hittar helt enkelt...Kanske undvika ek...men björk brukar de uppskatta.

Vi har en hundleksak till en av våra shettisar då hon älskar att bita i snören så vi köpte henne en sån där hundsnöre med knutar och det älksra hon.
Man kan även hänga en träkloss i en liknande snöre då har han ju nått att tugga och rycka på samtidigt. men annars låter alla andras tips bra =)
Min nordis hon får gå ute ifrån halv 8 till 17.30/18.00 beroende på om jag ska rida extra länge eller ej.Vissa kvällar om jag ska ge henne helt ledigt får hon gå ute till 18.30/19.00.
Ju närmre sommaren kommer desto längre får hon gå ute =)

Kjamen på er///Tina

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
18 902
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar