Syskonvagn

Elisha

Trådstartare
Hej! Nu behöver jag er hjälp i valet av syskonvagn.
Barn nummer två kommer i maj och det kommer skilja drygt ett år mellan barnen. Vi åker mycket bil, har ett stort bagage men ofta packning plus en stor baslåda, så något Begränsat utrymme iallafall. Jag är 176 cm och pappan 181 cm så långa barn beräknas det bli. Vi bor på landet och kommer främst använda vagnen i lättare terräng och en del grusväg. Åker aldrig kommunalt och är mycket sällan i stan. Har en brio go next idag som är perfekt, så gärna nåt motsvarande den i köregenskaper etc. Det vi önskar är väl en vagn som är smidig att packa in i bilen, gärna hög vikt i sittdelarna, bra gung i vagnen när man kör grusväg, terräng etc. Självklart ett stort plus om dom är rymliga (långa barn). Lutar väl åt donkey eller emmaljunga, men är öppen för förslag. Bra körkänsla och bra kvalite är ett måste.

Vad har ni?! :)
 
Vi hade en babytravel från babyproffsen. Den var vi väldigt nöjda med. Vi bor på landet så den gick mycket i kuperad terräng! Vi har en v70 och man kunde ställa in den på sidan o ställa liggdelen under och fick då lite packutrymme bredvid och något ovanför :)
 
Något som kan vara smidigt om det är ont om plats är att bära, sele eller sjal. Jag avskyr att kånka in vagn i bilen och bär enbart, men det går ju att kominbera.
 
Något som kan vara smidigt om det är ont om plats är att bära, sele eller sjal. Jag avskyr att kånka in vagn i bilen och bär enbart, men det går ju att kominbera.
Både jag och pappan har ryggproblem så det går inte förutom precis i början när bebis är liten, annars hade det varit de enklaste. :)
 
Kommer ha 1,5 år mellan barnen, kastade mig in i djungeln av syskonvagnar och hittade en som föll i smak! Jag var inte sugen på en av de dyrare vagnarna då jag vill kunna ha med vagnen till stallet med gott samvete.

Jag köpte en Basson Duo med luftdäck. Hittade en begagnad som knappt synts att den är använd.
Vagnens fördelar:
Väger bara 15 kg (en av marknadens lättaste)
Vändbara sittdelar med separat sufflett, som dessutom skyddar väldigt bra.
Knäledshandtag.
Hyfsat stora varukorgar.
Vagnen går att fälla i ett stycke, blir då rätt stor men smidig att lyfta om man jämför med andra vagnar. Går även att packa "smart" om man tar bort sittdelarna och däcken.
Har valt att ha mjuklift i sittdelen istället för liggdel.

Hoppas du hittar någon som faller i smak! :)
 
Jag har ingen egen erfarenhet men känner folk som har Mountainbuggy Duet och Kronan syskon. Båda är nöjda! :)
 
Vi har 2.5 år mellan våra yngsta barn och valde ändå att skaffa syskonvagn, vilken har använts mer än jag trodde. Jag ville inte lägga så mkt pengar då jag som sagt inte trodde den skulle bli så mkt använd men den har rullat på i 1,5 år. Valet då föll på BT Dublin - en äldre begagnad men i bra skick. Den har funkat toppen, nackdelarna är dock dels kort sufflett (som är mycket bättre på nyare modeller, den här är sen typ -06) och att sittdelarna är enbart framåt. Den är annars smidig att köra men inte den allra lättaste - tror den väger typ 18 kg. Har i alla fall fyllt sin funktion väl och t o m fyraåringen sitter fortfarande bra i den.
Får plats i v 70 men sen får inte mkt mer plats.

Ni kommer ju använda syskonvagn länge då det äldre barnet är så litet. Jag hade satsar på en bugga eller ev Emmaljunga. Klockrent! Vilket är väl en smaksak beroende på t ex om man vill ja ergonomiska sitsar eller ej (tror inte ELs är?). Vi har haft två EL singelvagnar som varit toppen btw.

Lycka till!
 
Jag har inga tips, men vet att en kollega som är lång (runt 175) och har långa barn inte är så nöjd med sin Donkey. Hon sa att hon önskar att hon googlat (helst på engelska) om hur olika modeller funkar för långa.
 
Kl

är det bara buggabon som man kan köpa som enkelvagn men sen fälla ut till syskonvagn? Så att dom alltså åker bredvid varandra o inte under. När vi väl drar igång med barnafödandet min sambo och jag önskar vi ha tätt mellan barnen och funderar då på om man ska köpa en vagn som man kan ha till både ett och två barn samtidigt!
 
@Fille förutom att Bugaboon går att skjuta i hop till enkelvagn kan man till Emmaljungas viking/ dubbelviking köpa olika chassin att använda som enkel eller dubbel.

@Dahlianna där ser man. Klantigt av buggaboo i så fall, 175 cm är ju inte jättelångt- särskilt inte för män! Mina grannar har dock en bugga syskonvagn o mannen där är minst 180 och de är nöjda på alla sätt.

Visst är det en djungel!
 
En bekant har en teutonia som de är jättenöjda med men tyvärr har jag inte så mycket fakta mer än att de bor på landet går mycket på grusvägar/lätt terräng och var kräsna vid val av vagn.

Men för att få fler alternativ till märken iaf :angel:
 
Jag har två år mellan mina och köpte en begagnad Emmaljunga twin cerox med lufthjul. Den passade oss perfekt!
Vi bor också på landet och körde mycket på grusvägar.
 
Vi har en Brio Double Wave, den är dock bara provkörd inomhus med 2 åringen på plats eftersom bebisen inte kommit än :p 2 åringen är rejäl för sin ålder, och ligger 3 kurvor över medellinjen på både vikt och längd men han får plats iallafall utan vinterkläder :angel:
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Vän köpte bugaboo syskonvagn, himla smidig och lättkörd. Plus för att när barn nr 1 vuxit ur den kan man ha den som enkelvagn. Beställd från Tyskland, så något billigare.
 
En bekant har en teutonia som de är jättenöjda med men tyvärr har jag inte så mycket fakta mer än att de bor på landet går mycket på grusvägar/lätt terräng och var kräsna vid val av vagn.

Men för att få fler alternativ till märken iaf :angel:

Vi har en Teutonia tvillingvagn och den är vi visserligen nöjda med (eller var, vi använder den inte längre). Men den är snortung och skrymmande tycker jag. Faktiskt så till den milda grad att jag inte gärna tog den om jag skulle åka bil ensam med barnen någonstans, för den var för tung och otymplig för mig att få in i kofferten. Vi kör en Volvo V70 och med tvillingvagnen i så är det inte mycket plats över. Dock skön att köra och ganska gott om plats för barnen. Förra ägaren joggade t.o.m. med den med två barn i! Det har jag i och för sig också gjort, men bara en gång i ett nödfall. :crazy:

Vi har drygt 14 månader mellan de två barnen det gällde, och använde tvillingvagnen fram till yngsta barnet var dryga året. Sedan började han reta storasyster lite väl mycket och det blev mycket bråk när de satt bredvid varandra. Eftersom vi har en syskonvagn där barnen sitter på längden sedan tidigare (23 månader mellan nr 1 och nr 2) så använde jag den istället. Sedan någon månad har jag bytt till en cykelkärra där de sitter bredvid varandra (och bråkar, men nu börjar de ju bli lite förståndigare i alla fall).
.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 193
Senast: ako
·
Småbarn Är snart halvvägs genom graviditeten och har börjat kolla på syskonvagn, kommer vara 1,5 år mellan barnen. Har kollat på de dyrare...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: ako
·
Gravid - 1år Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À...
Svar
17
· Visningar
2 411
Senast: Brandgul
·
Småbarn Vad behöver man för vagn. Till sonen har vi en emmaljunga duo samt en scooter s. Den senare används primärt när vi ska ut och åka. Nu...
2
Svar
21
· Visningar
2 778
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp