Syskon: varsin leksak, eller gemensam?

havreflinga

Trådstartare
Hur gör ni som har flera barn i närliggande åldrar med leksaker? Har de gemensamma leksaker, eller har varje leksak en "ägare"?

Vi har en 3-åring och en 1,5-åring. Sedan någon månad tillbaka är det bråk om leksaker många gånger varje dag. 3-åringen vill nästan alltid leka med just den leksaken som 1,5-åringen för tillfället har.

Vi skulle vilja att de hade de flesta leksakerna gemensamt, men det kanske är hopplöst?:confused: Det verkar faktiskt funka bäst när de har varsin leksak av liknande typ. De tar visserligen ändå varandras, men det är lättare att lösa konflikterna genom att påminna om att de har varsin, och att de ska ta sin egen.

Men det känns ju onödigt att köpa varsin uppsättning lego, järnväg och liknande. Att de har varsin skottkärra, gräsklippare och trehjuling är rimligt, men varsin av ALLT?!?:crazy:

Sv: Syskon: varsin leksak, eller gemensam?

Vi har lite av varje, vissa saker har de varsin och andra får de samsas om. Det där att e alltid ska ha det som syskonet har för stunden är nog perioder som kommer och går, jag känner när jag tänker efter att det nog är ett tag sedan vi var där...

En del saker har vi dubbel uppsättning av om inte mer, men det är billiga saker som det inte spelar så stor roll, tex spadar, krattor, hinkar, bilar osv Men tex lego har de så mycket tillsammans att de relativt lätt kan samsans, men det skiljer ju 3 år på mina. Och så blir det bättre även om det kommer och går, våran yngsta är snart 4 år och är just nu fruktansvärt tråkig när det gäller storasysters saker, speciellt nu när hon fyller år i dagarna och han vill ha det hon har. Vi har även varit iväg på semester och de skulle få välja en sak och han sa hela tiden samma sak som sin storasyster, fick vi honom att välja något annat så ändrade han sig...

Sen har de en hel del saker som är deras egna och en hel del saker som de delar på.

Här delas på det mesta men en del saker är så klart personliga så de måste lära sig att både dela med sig och att acceptera att de andre faktiskt har juts den där saken som sin...

Vi har huvuddelen av leksakerna gemensamt men utvalda leksaker (trehjuling, viss docka, älsklingsbil o.s.v.) har de "privat" och de leksakerna märks med namn.

Fungerar bra tycker jag.

Det där att e alltid ska ha det som syskonet har för stunden är nog perioder som kommer och går, jag känner när jag tänker efter att det nog är ett tag sedan vi var där...

Jag hoppas den här perioden är över snart!:mad: Jag trodde att det var de yngre som var intresserade av vad storasyskonen leker med, men här är det tvärtom. Det är som om treåringen inte har någon fantasi. Så fort han ser lillebror leka med något blir han inspirerad och vill leka precis samma lek. Lillebror är väldigt tålig och går snällt vidare till något annat, men efter tio sekunder är storebror ifall honom och så börjar det om.

Eftersom vi har tvillingar så har vi ofta fått dubbla uppsättningar av olika saker, däribland leksaker. Det blir bråk periodvis och även om det finns en exakt likadan spade, boll osv så ska givetvis syskonet ha den leksaken som redan är upptagen. :grin:

Vet vi inte vem som hade vad först så försöker vi medla och funkar inte det så tar vi bort den leksaken som det bråkas om.

Sen kör vi hårt på att de måste komma överrens. Vill den ena se en film som inte den andra vill se så får de välja en som båda vill se osv.

/Timsetim

Som flera andra har svarat, har vi också: Vissa saker får man samsas om, men t.ex. Bobby Car fick vi skaffa egen åt lillasyster om hon nånsin skulle få sitta och åka. Men det är lite olika från dag till dag hur pass generös storebror är. För det mesta låter han syrran få tillbaka det hon lekte med, efter tillsägelse.

Hon är ett, han snart tre. Hon har ju också lärt sig att skriker man kommer mamma och då döms oftast till hennes fördel. Ibland har jag nog missbedömt situationen. :( Det är inte alltid så lätt att vara rättvis när det gäller såna här saker :P

Nej det är inte rimligt. Och det jobbiga är tycker jag (har en 3-åring och en 1-åring) att 3-åringen har så många fler saker hon kan göra, rita och pyssla med pärlor och trolldeg och sånt. Därför känns det extra onödigt att hon ska på det som lillkillen har. Men vi kör med att de ska turas om så gott det går och försöker avleda med nåt roligare till storasyster.

Nej det är inte rimligt. Och det jobbiga är tycker jag (har en 3-åring och en 1-åring) att 3-åringen har så många fler saker hon kan göra, rita och pyssla med pärlor och trolldeg och sånt.

Ja precis! Och dessutom har 3-åringen hunnit få en massa mer leksaker, eftersom han har levt längre. Om vi skulle tillåta honom att bestämma över alla "sina" leksaker, så skulle vi ju få köpa en hel hög nya leksaker till lillen, så att de får ungefär lika många. Det har vi inte råd till, och dessutom skulle 3-åringen uppleva det som väldigt orättvist om lillen fick ca 30 nya leksaker på en gång.

Men det går i alla fall åt rätt håll. Han sliter sällan leksakerna ur händerna på lillen nu. Istället har han börjat förhandla: Han gör reklam inför lillebror (med honungslen röst) för nån skitleksak han själv aldrig vill leka med, och när lillebror tar emot den saken (och därmed släpper den åtråvärda leksaken, för att få händerna fria) nappar 3-åringen tag i den och utropar glatt: "Nu leker han inte med den längre!":grin::crazy::love::confused:

Vet vi inte vem som hade vad först så försöker vi medla och funkar inte det så tar vi bort den leksaken som det bråkas om.

Medling funkar tyvärr inte så bra här, eftersom det ändå skiljer 1,5 år på dem. Lillebror ger nästan alltid ifrån sig den leksak storebror vill ha, så det finns egentligen inget att medla om. Men vi tycker ändå inte det är rätt att storebror ideligen ska få störa lillen, och ibland har lillen fått en smäll innan han ens fattat att han tagit en "förbjuden" leksak.

Ja precis! Och dessutom har 3-åringen hunnit få en massa mer leksaker, eftersom han har levt längre. Om vi skulle tillåta honom att bestämma över alla "sina" leksaker, så skulle vi ju få köpa en hel hög nya leksaker till lillen, så att de får ungefär lika många. Det har vi inte råd till, och dessutom skulle 3-åringen uppleva det som väldigt orättvist om lillen fick ca 30 nya leksaker på en gång.

Men det går i alla fall åt rätt håll. Han sliter sällan leksakerna ur händerna på lillen nu. Istället har han börjat förhandla: Han gör reklam inför lillebror (med honungslen röst) för nån skitleksak han själv aldrig vill leka med, och när lillebror tar emot den saken (och därmed släpper den åtråvärda leksaken, för att få händerna fria) nappar 3-åringen tag i den och utropar glatt: "Nu leker han inte med den längre!":grin::crazy::love::confused:

Det påminner mig om nör jag var liten om min ena kusin "sålde in" att byta några mynt mot lillebrors "lilla lilla papperslapp med en bild på". "Titta vad många fiiina pengar, en, två, tre jättemånga..... som man kan få glass för. den där "lappen" du har är ju bara en och alldeles gråååå.... titta på de fina skinande pengarna..."

Jag var väl 12 år sådär och kusinen var i sju någonting och lillebror kusin var fem eller nåt. han köpte retoriken totalt och storebror kusin fick en hel tia för ett par småmynt. :D

Det skiljer 1,5 år på mina söner och visst var de osams om saker när de var små. En del hade de varsin av och en del tillsammans. Fast jag kan inte minnas att det var några stora problem. Storebror har alltid haft svårt att låna ut saker och fortfarande som 17,5-åring kan han neka lillebror på 16 år att låna, fast nu gäller det moped, kläder el pengar. Jag brukar säga att han är som en 2-åring, min, min, min.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka