syrebrist vid födsel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: syrebrist vid födsel

Sablar22 skrev:
Läkaren som hade hand om Freddy sa
att det var lättare för små barn att repa sig
efter en syrebrist pga att andra delar av hjärnan
"gick in" och tog över det som var skadat.
Fast det kanske var ngt han sa för att peppa oss!?

Det stämmer att småbarns hjärna kompenserar de ställen som är skadade. Det kallas av någon konstig anledning för "plasticitet", det får mej iallafall att dra en (felaktig???) slutsats att det är lättare att lära runt det skadade området när man är liten än när man är vuxen.

love_loppan: har du några källlor för ditt påstående? Jag skulle vilja kolla upp det, för om det är så, så har jag nämligen blivit felinformerad på min utbildning! :crazy:
 
Sv: syrebrist vid födsel

Sablar22 skrev:
Läkaren som hade hand om Freddy sa
att det var lättare för små barn att repa sig
efter en syrebrist pga att andra delar av hjärnan
"gick in" och tog över det som var skadat.
Fast det kanske var ngt han sa för att peppa oss!?

Det här med barn hjärnor och hjärnor i allmänhet är ett mysterium. svårt att sätta fingret på.
 
Sv: syrebrist vid födsel

Min källa är en styvmamma som är hjärn kirurg. Nyfödda har lättare för att få hjärnskador vid kort syrebrist MEN är samtidigt bra på att undvika det genom att andra delar går in och kompenserar om de har tur! En vuxen som har syrebrist löper inte samma risk som nyfödda att drabbas av hjärnskador.
 
Sv: syrebrist vid födsel

Brukar man märka ngt. när de är riktigt små? Hyperaktivitet? Skrikiga? Skakiga?

Min väninnas barn är född med navelsträngen hårt runt halsen samt inlindad runt kroppen. Han var också blå när han kom fram med hjälp av sugklocka. Nu är han lite mer än två mån. gamal. Han verkar ha lätt för att spänna sig, svårt att slappna av. Alla reflexer är på "hugget" och går i gång vid minsta lilla retning. Han är mycket lättskrämd av ingenting, skriker högt. Svårt att sova, sover lätt-vaknar lätt. Kanske är detta inget konstigt? Han spänner musklerna så hårt i armarna att han blir lite skakig. Förövrigt en go kille, skrattar och "pratar" går upp i vikt som han ska och växer.
 
Sv: syrebrist vid födsel

de tror ja inte..
Patrik va som vet som helst när han va bebbe...

Men mamma hade ju aldrig en tanke på att han kunde få nån skada.. dom sa ju inget på bb då.

så hon tyckte ju att han va som alla andra nyfödda.. Sen va de ju första barnet.. inte så mkt att jämmföra med..
 
Sv: syrebrist vid födsel

En hjärnskada t f av syrebrist är en så kallad diffus hjärnskada. Det betyder att det är svårt att peka på ett särskilt område i hjärnan som drabbat. Därför kan också symptomen på en syrebrist variera i det oändliga. Att jämföra med en hjärnskada t f av exempelvis en propp i hjärnan - det är en skada som syns som ett ärr i hjärnan på en CT, och där man följdaktligen kan se vilken del av hjärnan som är skadad.
 
Sv: syrebrist vid födsel

Jag tror du menar tvärtom, barn återhämtar sig lättare vid syrebrist i hjärnan jämfört vuxna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 530
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 717
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 907
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp