Synundersökning häst

krambanan

Trådstartare
Hur går en syn undersökning till på en häst? Bör man ta sig till en klinik direkt eller kan hemma vet. göra en första bedömning?

Vilka tecken på dålig syn ska man leta efter själv?

Sv: Synundersökning häst

Tecken på att hästen ser dåligt kan väl vara alla tecken på ögonskada, grumling av lins, att den kniper med ögat osv, att den vänder hela huvudet åt ett håll för att titta (kompenserar för det öga som den inte ser på), att den går in i saker, slår i saker, skyggar för saker osv osv. Men du som är veterinärstudent borde väl ha massor med folk i din omgivning som kan ge dig svar på det!?

Hur går en syn undersökning till på en häst? Bör man ta sig till en klinik direkt eller kan hemma vet. göra en första bedömning?

Vilka tecken på dålig syn ska man leta efter själv?

Tecken på dålig syn kan vara tittighet. Att hästen t.ex. ofta snurrar runt åt ett visst håll för att rikta blicken, eller att den oftast skyggar åt samma håll.

Du kan själv undersöka genom att föra ditt finger mot ögat från olika riktningar. Dutta mot ögat. Har hästen ett dåligt synområden så reagerar den då inte.

Hälsning Maja

Tecken på att hästen ser dåligt kan väl vara alla tecken på ögonskada, grumling av lins, att den kniper med ögat osv, att den vänder hela huvudet åt ett håll för att titta (kompenserar för det öga som den inte ser på), att den går in i saker, slår i saker, skyggar för saker osv osv. Men du som är veterinärstudent borde väl ha massor med folk i din omgivning som kan ge dig svar på det!?

Jag har studieuppehåll så har dåligt med veterinärer runt mig för tillfället. :) Plus att det är söndag kväll och jag är nyfiken nu. ;)

Vet undersökning hemma är inte mer än du själv kan undersöka.

På klinik är det lysning av ögonen precis som på männsikor.

Hälsning Maja

Åk till klinik. De lyser och kan även göra andra undersökningar.

Du har fått massor med tecken i tråden. Vi upptäckte det när världens snällaste häst började göra helknäppa saker.

Du har fått massor med tecken i tråden. Vi upptäckte det när världens snällaste häst började göra helknäppa saker.

- Min pålla har alltid varit klumpig. Hon har b la ett "hack" i huvudet efter att hon sprungit in i en dörrkarm när hon var liten (enligt uppfödaren). Har haft henne 3 år och hon lyckas ganska ofta klanta till det.

- På sista tiden har hon börjat vara väldigt överkänslig för hastiga rörelser.

- När man rider kan hon helt plötsligt bli rädd och tro att det är något bakom henne fast inget finns där. Vänder sig då om och ska titta.

- Vid ett utsläpp för ett tag sen hade hon blivit rädd för en hagkompis och sprungit rakt genom grinden (jag var ej närvarande).

- Hon vill väldigt ofta titta väldigt länge på saker speciellt saker som är långt borta. Och om hon tycker något är läskigt vill hon inte gå nära längre. Innan ville hon alltid gå fram och kolla på sakerna hon blev rädd för.

- Hon gillar inte att gå/ridas iväg själv längre. Innan brydde hon sig inte så mycket.

- Om man inte sitter och styr henne när man rider så kan hon ibland gå ner i diken/nästan in i saker.

- För ett tag sen skulle hon nosa på en pall och dunkade ner mulen i pallen som att hon inte såg den.

- Hon står ofta på samma ställe i hagen. Ibland själv. Har blivit väldigt ranglåg.

Vet inte om jag inbillar mig. Alla sakerna ovan kan ju ha helt andra förklaringar.

Vi trodde ju också att vi inbillade oss, men när vi ändå skulle till klinik så fick de kolla ögonen. Vår häst betedde sig precis som en blind människa, blev ljudkänslig och reagerade på skillnader i ljus/mörker. Rida i ridhus funkade dock eftersom hon litade på ryttaren.

Vi trodde ju också att vi inbillade oss, men när vi ändå skulle till klinik så fick de kolla ögonen. Vår häst betedde sig precis som en blind människa, blev ljudkänslig och reagerade på skillnader i ljus/mörker. Rida i ridhus funkade dock eftersom hon litade på ryttaren.

Vad hade din häst för fel? Vad gjordes åt saken?

Du kan själv undersöka genom att föra ditt finger mot ögat från olika riktningar. Dutta mot ögat. Har hästen ett dåligt synområden så reagerar den då inte.

Hälsning Maja

Nu har jag "duttat" med ett finger. Hittar inget område hon inte reagerar på iallafall.

Den första veterinären som tittade på ögonen trodde att det var starr (hästen hade ganska grumliga ögon). Fick då rådet att rida vidare så länge det gick och absolut inte hoppa.

Någon månad senare gjordes en ny undersökning på en annan klinik, jag var tyvärr inte med själv då. Men de kollade hur hästen reagerade om man täckte för något av ögonen, om det var ljust eller mörkt etc. Där kom de iaf fram till att det troligen var tjall på linjen mellan öga och hjärna. Då dömdes hästen ut av vet.

Det här kom ju krypande och förvärrades hela tiden.

Den första veterinären som tittade på ögonen trodde att det var starr (hästen hade ganska grumliga ögon). Fick då rådet att rida vidare så länge det gick och absolut inte hoppa.

Någon månad senare gjordes en ny undersökning på en annan klinik, jag var tyvärr inte med själv då. Men de kollade hur hästen reagerade om man täckte för något av ögonen, om det var ljust eller mörkt etc. Där kom de iaf fram till att det troligen var tjall på linjen mellan öga och hjärna. Då dömdes hästen ut av vet.

Det här kom ju krypande och förvärrades hela tiden.

Usch det lät inte skoj. :(

Att dutta med fingret säger ju bara om hästen ser på nära håll eller inte. Det du beskriver verkar ju som att hon ser dåligt på lite avstånd.
Dessutom låter det som något hon fötts med och att det nu förvärras. Jag skulle åka till klinik för undersökning, vet inte om hästar kan få grönstarr, men gråstarr kan det ju vara, näthinneavlossning kanske?
Olyckskorp som jag är så kommer jag att tänka på alla möjliga otäcka saker.. åk in tycker jag!

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: Amk
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar