Syntetsadel och högre klasser

T

Trubbel

Nu är det dags att byta sadel IGEN!! Och jag börjar bli fruktansvärt trött på att behöva byta sadel varannan månad...

Jag har en relativt ung häst som musklar till och om sig hela tiden, så det är ett helsicke att prova sadlar hela tiden... :cool:

Till saken: Dessa sadlar är ju ingen billig affär. Hittills har jag inte snålat, men det tar emot att hosta upp x antal tusen när jag vet att jag snart kommer behöva byta igen. Dessutom har jag haft svårt att sälja i mina trakter, så, tja, sadlarna blir gärna kvar hos mig... :grin:
Sååå - syntetsadel! :rofl: Har inte haft någon sedan första B-ponnyn, men prisnivån är ju en helt annan! GÅR det att hitta en syntetsadel som funkar att träna och tävla på skapligt hög nivå med? Någon här som har syntet och är nöjd?
Vad finns det för modeller/märken som i så fall har bra dressyrsadlar?

Jag också har sett att det finns sadlar med reglerbar bomvidd, "fish"-ilägg eller utbytbara koppjärn. Jag är mycket skeptisk, men kan inte låta bli att lockas av idén. Hur bra fungerar det egentligen - fungerar det alls? Finns det någon vettig dressyrmodell här?

*Trubbel funderar*

Sv: Syntetsadel och högre klasser

Hej!

Vi hade en sån syntet-isabell werth (är det wintec??) med cairstoppning på en av hästarna på ridskolan. Sadeln var superskönt att rida i, även om sitsen typ måste varit 18tum eller nåt sånt (min rumpa funkar i 16,5- så den var stooor). Såg ut som en vanlig sadel och höll bra, trots ridskoleanvändande..

/ lavinia, som gärna skulle ha syntet om det funkade på pållans rygg

Det är ju inte bara lågklass-ponnyputor som kommer i syntet ;)

T.ex. Wintec Isabell Werth finns i syntet. Själv tyckte jag man satt som en skruvstäd i den men många lovprisar den. Tror jag hade för korta ben... Väldigt djupt och bra säte iaf.
Sen finns ju de vanliga Wintecsadlarna i alla modeller, dressyrmodellen tror jag inte har jättedjupt säte men de ska vara mkt sköna. Har själv bara ridit i allrondmodellen och trivdes med det. Kan kanske vara något hala (?) men med helskodda ridbyxor är det ju lugnt.

Griffin som du pratar om med fish-system är jättebra angående just de utbytbara bommarna (tycker jag). Om hästen breddar sig kanske man inte alltid måste ha en ny sadel, men det är ju inte heller någon garanti att sadeln passar bara för man byter bomvidd. Men det är trevligt med alternativet :) T4 modellen har inte så djupt säte men jag tror T6 modellen har det (som också har mer läderlook än T4).

Rekommenderar isabellen, den har dessutom utbytbara koppjärn. Väldigt trevlig dressyrsadel, man tvingas till korrekt sits - det där med skruvstäd är inte negativt :) Man kan hitta den begagnad för 5 papp om man har tur.

Varför köper du inte en sadel som hästen kan växa i och ha en mattespadd under tills det sker.

skulle ju vara wintec isabell då, det är den enda syntetsadeln jag sett som jag tycker är vettig. :p den är ju i mocka, så den ser inte sådär plastig och stel ut som dom andra wintec sadlarna.

den är dock breeed i midjan, jag har svårt att sitta i den. samt väldigt rak och lång. så det beror ju på hur du och hästen ser ut!

jag tycker det bästa är att köpa en bra begagnad sadel, för då kan du sälja den utan att förlora särskilt mkt pengar när hästen växer ur den. så har jag gjort.

Annars har du Bates Caprilli, som är läder med utbyttbart kopparjärn. Ett ngt dyrare alternativ till syntetsadlarna.

bates caprilli e inte såå dyra begagnade de heller jag köpte min för 6000 i en butik och den ser ut som ny.

Dom är ju också luftstoppade och har utbytbar bomvidd med koppjärn så det kan ju vara värt att testa.

Jasg sitter jätte bra i min iaf :laugh:

uuuuhhh...ska jag välja mellan bates caprilli och isabell werth (syntet) så helt klart isabellen. Caprillin är hemsk....(men alla tycker olika så jag rek såklart TS at prova båda modeller)

Det som många reagerar på med caprillin är att den har sina stigläderkrampor längre bak än en vanlig sadel.
det blir svårare för ryttaren att hamna i stolsits i en sådan sadel.

Har man ett smalt bäcken är den bekvämare än Isabellan som är vidare i midjan.
Personligen gillar jag Caprillin betydligt bättre än Isabellan. Det tog dock ett tag innan jag vande mig vid att ha stiglädret så långt bak.
För min 14 åriga dotter är sadeln underbar. Hon har den både i 15" och 16,5" och mindre barn sitter kanon i sadeln.

Verkar som om många är positiva till dessa syntetsadlar! :D Och ja, jag erkänner, när jag tänker syntetsadel är det ponnyputa som dyker upp... :o

Så systemet med koppjärn/fish funkar alltså enligt buke? :p
Snackade lite med medtävlare/tränare/domare senaste tävlingen, diskussionen kom upp då jag såg en medtävlare som hade just Isabell Werth med utbytbara järn. Hon lovordade den, och många hade positiva erfarenheter. Kanske blir till att försöka testa en sådan så snart det går, nu är jag ju supernyfiken!

Det där med sadel "att växa i" tycker jag känns lika dumt som att köpa kläder flera storlekar för stort och sedan ha en dunjacka under för att de ska passa... :p Näe, skämt åsido, lite stort har jag köpt, men vill inte ha en sadel som glappar så mycket att den kräver tjock padd.

De sadlar jag haft är i huvudsak köpta begagnat. Annars skulle jag inte ha någon plånbok kvar idag...

Rider i en griffin dressyr. Tävlar Laklasser, även smått regionalt.

JAG bryr mej inte. Det funkar för oss,sadeln passar och jag har inte haft ekonomi att köpa en annan. Däremot har JAG fått lära mej rida i den. den är hemsk att rida i för nån som är van vid mycket stöd o så.(mer eller mindre obefintliga, det är en haflinger/cob som är för stor i sätet....)
Har aldrig hört nån kommenterat det heller, men visst hade jag hemskt gärna haft en annan dressyrsadel med ordenliga stöd på och som ger en en aning bättre förutsättningar..;)

Isabellen hör ju nästan inte ens till kategorin syntet tycker jag... det är en underbar sadel som jag gärna hade haft om den hade passat...

Det där med sadel "att växa i" tycker jag känns lika dumt som att köpa kläder flera storlekar för stort och sedan ha en dunjacka under för att de ska passa... :p Näe, skämt åsido, lite stort har jag köpt, men vill inte ha en sadel som glappar så mycket att den kräver tjock padd.

Nä det är ju naturligtvis bättre att byta sadel var och varannan månad för att den blir för trång :angel:

glömde tillägga att jag tävlat MSV med isabellen flera ggr....

vet dock inte vad för klasser du hade tänkt starta,,,men jag tror det kvittar..trivs man med sin sadel så spelar det ingen roll vilket material det är...

anledningen till att jag inte gillar caprillin är inte hur man sitter i den..utan för att jag inte gillade materialet och att den kändes lite hal. (tyckte den va lik globus clic i känslan...)

B_T: Tack för ditt tips!

One question down, but more to go! :p

Okej, utbytbara järn funkar! I den kategorin finns, så vitt jag har koll, diverse syntetsadlar, bla. wintec, griffin och globus i flera olika modeller. Här föreslås Isabell Werth, som många är nöjda med.
Även Bates har sin caprilli i läder med justerbar storlek.
De som inte gillar Isalbell verkar tycka om Caprillin och tvärtom.

Syntetsadel, i synnerhet Isabell, verkar det ridas i till och med MSV nivå (vilket är den nivån vi är på väg mot).

Rätta mig om jag har fel! :D

Isabellen är bred i midjan, men djupt säte? Får man bra stöd, eller är det en "lär-dig-sitta-själv-sadel"?

Vad finns det mer för sadlar i syntet? Tips på modeller mottages tacksamt!

Jag är normallång med rätt okej sits i mig själv. Hästen är ett fullblod.

anledningen till att jag inte gillar caprillin är inte hur man sitter i den..utan för att jag inte gillade materialet och att den kändes lite hal. (tyckte den va lik globus clic i känslan...)

Fascinerande att du tycker så. Mina döttrar har helt olika smak på sadlar, den ena har Caprillin och den andra Globus Clic, de hatar varandras sadlar. Själv tycker jag mest om Caprillin då den har skönt säte (gel) och skänt mjukt läder samt luftpanelen gör den bekvämare. Klart fall av den skönaste jag ridit i hitills.
Tur att det finns en sadel för varje rumpa:D

Liknande trådar

Utrustning Har just nu en sadel från Hö'ks, deras syntetsadel CH kommer inte ihåg vad de är för bomvidd nu, skämmes :o Hur som helst så börjar jag...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: Koppen
·
M
Utrustning Har lite trubbel med att hitta sadel till min häst, han har lång, förhållandevis rak rygg (i dagsläget muskefattig), HÖG manke samt är...
Svar
1
· Visningar
1 066
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 436
Senast: fiaskrutt
·
Utrustning Fick möjlighet att prova en Claridge House syntetsadel, dressyrmodellen, på Elvira. Vill egentligen inte ha en syntetsadel i längden...
Svar
17
· Visningar
2 439
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur