Syntetiskt lysin

Sv: Syntetiskt lysin

Hur vanligt är det att syntetiskt lysin tillsätts i hästfoder?

Ingen aning men varför undrar du (mest nyfiken?)

Jag vet nog inte ens vad syntetiskt lysin är för ngt. Framställer man aminosyror på kemisk väg och tillsätter i foder och proteintillskott? Det gör man kanske.

Ingen aning men varför undrar du (mest nyfiken?)

Jag vet nog inte ens vad syntetiskt lysin är för ngt. Framställer man aminosyror på kemisk väg och tillsätter i foder och proteintillskott? Det gör man kanske.

Precis som du tror! Vanligt i foder till grisar! Hos krafft har jag också fått svaret att de tillsätter syntestiskt lysin i vissa produkter, har inte frågat vilka, kan tänka mig att det skulle kunna vara K.Protein och K Grön Pluss tex!
Däremot en foderrådgivare på krafft som jag frågade säger att de inte tillsätter syntetiskt lysin.
I Foran V.S.L. antar jag att det är syntetiskt lysin, men jag vet inte!

Senast ändrad av en moderator:

Precis som du tror! Vanligt i foder till grisar! Hos krafft har jag också fått svaret att de tillsätter syntestiskt lysin i vissa produkter, har inte frågat vilka, kan tänka mig att det skulle kunna vara K.Protein och K Grön Pluss tex!

Det är osannolikt att Krafft Protein skulle innehålla extra tillskott av lysin. Proteinet i KP är potatisprotein som har en utmärkt sammansättning av aminosyror och en hög lysinhalt (ca. 3% per kg). Proteinet i PLUSS Grön tror jag är sojamjöl som också har en relativ hög lysinhalt (ca. 2,7% per kilo). Jämför t.ex. med lusern som innehåller ca. 0,7% lysin per kg.

Behovet av lysin är störst för växande hästar. Om krafft har någon produkt som riktar sig till unghästar skulle jag tro att det är där dom i så fall har extra lysintillskott.

Det låter nästan på dig som att det inte skulle vara bra att ge lysintillskott?? Varför inte i så fall?

Senast ändrad av en moderator:

Det låter nästan på dig som att det inte skulle vara bra att ge lysintillskott?? Varför inte i så fall?

Så är det inte!
Snarare så att jag skulle vilja att det var mer i våra svenska foder!
Det finns ett foderföretag som gör reklam för att de ökat lysinhalten i ett foder, men de vill inte avslöja mängden lysin tex, kan det vara så att de inte vill avslöja att de använder syntetiskt lysin!

Snarare är det så att jag undrar om det finns några faror med att ge hästar syntetiskt lysin eftersom det inte verkar vara vanligt?

Är överskott av lysin skadligt? Jag vet att aminosyrorna samverkar i proportion till varandra på något vis! Skulle detta sättas ur spel om man tillförde några gram extra lysin?

Det är konstigt att de inte vill tala om hur mkt lysin fodret innehåller. Det tycker jag att de bör göra.

Jag försökte googla mig fram till hur man framställer syntetiska aminosyror men lyckades inte riktigt bli så mkt klokare. Däremot så finns det en debatt om det är bra eller dåligt.

Lysin är den första begränsande aminosyran. det innebär att kroppen måste få behovet av lysin uppfyllt för att kunna ta vara på alla andra aminosyror. Om den inte får det så kan inte alla de olika proteinerna att kunna bildas eftersom det kommer att fattas lysinbyggstenar. Då kommer resten av aminosyrorna att utsöndras som ett överskott. Detta betyder tex att om man ger mkt proteiner men inte tillräckligt med lysin så får hästen proteinbrist. Det är så samspelet fungerar lite kortfattat förklarat och kanske inte helt begripligt. Om man ger för mkt lysin i förhållande till de andra antar jag att det blir ngn annan aminosyra som blir begränsande och att lysinet i så fall kommer att utsöndras. Jag antar att det inte är farligt på ngt sätt om man inte ger stora mängder för mkt (men vet ej säkert).

Snarare är det så att jag undrar om det finns några faror med att ge hästar syntetiskt lysin eftersom det inte verkar vara vanligt?

Är överskott av lysin skadligt? Jag vet att aminosyrorna samverkar i proportion till varandra på något vis! Skulle detta sättas ur spel om man tillförde några gram extra lysin?

Det är inte vanligt i Sverige men i t.ex. USA kan man köpa tillskott av vissa aminosyror. Kelaterade mineraler är uppbyggda av aminosyror och säljs i Sverige.

Ett överskott av lysin är inte farligt.

Svar till flera.

”Syntetiskt” lysin är en bakterieprodukt. Man har tämjt vissa stammar till att producera lysin.

Stora överskott av lysin kan visst vara farliga. Det är därför man har ett maxvärde för proteintillförsel per utfodringstillfälle. Om proteinkoncentrat inte hinner tas upp i tunntarmen rinner det ner i grovtarmen. Vissa sjukdomsalstrande bakterier har lysin som favoritmat och kan då växa till kraftigt i antal. Det gäller t ex vissa clostridier. HH

I en gammal tråd skrev du om en galoppör, tror du kallade honom Igge. Ni hade ändrat hans foderstat så att han fick en lägre kvot smb rp/MJ, men han fick då tillskott av lysin. Fick han då "syntetiskt lysin"?

Om man nu skulle ge en tesked "syntestiskt lysin"/dag tillsammans med lite betfor tex till växande unghästar (färdigväxta 450 kg), skulle det vara en farlig mängd? Vet inte hur många gram det blir, tippar på 4-5 gram.

Om man nu skulle ge en tesked "syntestiskt lysin"/dag tillsammans med lite betfor tex till växande unghästar (färdigväxta 450 kg), skulle det vara en farlig mängd? Vet inte hur många gram det blir, tippar på 4-5 gram.

Är det Biofarmas V.S.L. du tänker ge?

Jag tittade på deras produktblad. Lysininnehållet i deras produkt är 50 g/kg. De rekommenderar en giva av 2 dosmått = 25 g. Följer du rekommendationen ger detta 50 * 0,025 = 1,25 g lysin. Detta är inte farligt det är i princip försummbart. Lysinbehovet för min häst är t.ex. 29 g/dag. Ett tillskott av ca. 1 g/dag som V:S:L: ger är således ganska meningslöst.

I en gammal tråd skrev du om en galoppör, tror du kallade honom Igge. Ni hade ändrat hans foderstat så att han fick en lägre kvot smb rp/MJ, men han fick då tillskott av lysin. Fick han då "syntetiskt lysin"?

Nej det kan inte vara farligt. Men kom ihåg att se till att behovet av treonin täcks också, den andra begränsande aminosyran.

För högpresterande hästar blir det alltmer vanligt att man inte ger så jättestora proteindoser som man kan behöva om man vill täcka aminosyrebehovet med ”vanligt” foder. I stället ger man mindre totalprotein och tillför de viktigaste aminosyrorna i tillräcklig mängd. På så vis jagar man svett och saltförluster.

Minns inte vilket "märke" Igge fick men gissningsvis var det lysin framstält av bakterier i st för av växter.HH

Följer du rekommendationen ger detta 50 * 0,025 = 1,25 g lysin. Detta är inte farligt det är i princip försummbart. Lysinbehovet för min häst är t.ex. 29 g/dag. Ett tillskott av ca. 1 g/dag som V:S:L: ger är således ganska meningslöst.

Oj! Ja det verkar ju verkligen bortkastade pengar! Min erfarenhet av tillskott till hästar är att det ofta är klokt att leta bland griskultingmaten. Kostar ofta bråkdelen av vad samma ämne kostar när det står häst på förpackningen och oftast utan utfyllande kosmetika ockaå. Grisar liknar hästar mer än kor. (I magtarmkanalen) HH

Ett bra exempel som inte har med lysin att göra är Kvarnbyfoders Provital e-50, det är pelleterad e-vitamin och selen som man på deras hemsida bara hittar på nöt. På säcken står det dock att det är för nöt, gris, häst mm.
Det kostar ungefär lika mycket mycket som kraffts motsvarande produkt per kg men innehåller ca 4 ggr så mycket per kg. Dock är säckarna större än 10 kg, tror det är 20 eller 25 kg.

Nej det kan inte vara farligt. Men kom ihåg att se till att behovet av treonin täcks också, den andra begränsande aminosyran.
I vilka foder finns det treonin?

För högpresterande hästar blir det alltmer vanligt att man inte ger så jättestora proteindoser som man kan behöva om man vill täcka aminosyrebehovet med ”vanligt” foder. I stället ger man mindre totalprotein och tillför de viktigaste aminosyrorna i tillräcklig mängd. På så vis jagar man svett och saltförluster.

Det hade varit väldigt intressant att få ett exempel på hur man kan göra. Vilka foder innehåller de viktigaste aminosyrorna i höga doser i förhållande till de övriga? Hur menar du att det minskar svett- och saltförluster? Innehåller svett aminosyror?

Innehåller svett aminosyror?

Svett innehåller urinämne och salter.
Kvävet i en del av proteinerna i ett foder kommer att utsöndras som ett överskott. Det gör detta gnm att omvandlas till urinämne.
Hur stor del av proteinerna som blir ett överskott beror bla på proteinernas sammansättning och då främst på om behovet av de essentiella aminosyrorna, ex lysin, är uppfyllt.
Om man ger extra av dessa aminosyror så blir proteinöverskotet mindre och då produceras det alltså mindre urinämne. Detta är nog bara speciellt viktigt om det handlar om högpresterande hästar.

Intressant, visste jag inte. Jag har tävlande travhästar så de räknas in i gruppen högpresterande.

Med en mindre mängd kväve att utsöndra från överskottsprotein så minskar man belastningen på kroppen och därmed möjlighet till en högre prestation. Har jag förstått rätt så? Vill man alltså minimera mängden kväve i svetten? Kan man mäta det på något sätt?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V