Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur vanligt är det att syntetiskt lysin tillsätts i hästfoder?
Ingen aning men varför undrar du (mest nyfiken?)
Jag vet nog inte ens vad syntetiskt lysin är för ngt. Framställer man aminosyror på kemisk väg och tillsätter i foder och proteintillskott? Det gör man kanske.
Precis som du tror! Vanligt i foder till grisar! Hos krafft har jag också fått svaret att de tillsätter syntestiskt lysin i vissa produkter, har inte frågat vilka, kan tänka mig att det skulle kunna vara K.Protein och K Grön Pluss tex!
Det låter nästan på dig som att det inte skulle vara bra att ge lysintillskott?? Varför inte i så fall?
Lysin är den första begränsande aminosyran . . .Jag antar att det inte är farligt på ngt sätt om man inte ger stora mängder för mkt (men vet ej säkert).
Snarare är det så att jag undrar om det finns några faror med att ge hästar syntetiskt lysin eftersom det inte verkar vara vanligt?
Är överskott av lysin skadligt? Jag vet att aminosyrorna samverkar i proportion till varandra på något vis! Skulle detta sättas ur spel om man tillförde några gram extra lysin?
och lysin är inte alltid den begränsande aminosyran.
Svar till flera.
Stora överskott av lysin kan visst vara farliga
”Syntetiskt” lysin är en bakterieprodukt. Man har tämjt vissa stammar till att producera lysin.
Om man nu skulle ge en tesked "syntestiskt lysin"/dag tillsammans med lite betfor tex till växande unghästar (färdigväxta 450 kg), skulle det vara en farlig mängd? Vet inte hur många gram det blir, tippar på 4-5 gram.
I en gammal tråd skrev du om en galoppör, tror du kallade honom Igge. Ni hade ändrat hans foderstat så att han fick en lägre kvot smb rp/MJ, men han fick då tillskott av lysin. Fick han då "syntetiskt lysin"?
Om man nu skulle ge en tesked "syntestiskt lysin"/dag tillsammans med lite betfor tex till växande unghästar (färdigväxta 450 kg), skulle det vara en farlig mängd? Vet inte hur många gram det blir, tippar på 4-5 gram.
Följer du rekommendationen ger detta 50 * 0,025 = 1,25 g lysin. Detta är inte farligt det är i princip försummbart. Lysinbehovet för min häst är t.ex. 29 g/dag. Ett tillskott av ca. 1 g/dag som V:S:L: ger är således ganska meningslöst.
I vilka foder finns det treonin?Nej det kan inte vara farligt. Men kom ihåg att se till att behovet av treonin täcks också, den andra begränsande aminosyran.
För högpresterande hästar blir det alltmer vanligt att man inte ger så jättestora proteindoser som man kan behöva om man vill täcka aminosyrebehovet med ”vanligt” foder. I stället ger man mindre totalprotein och tillför de viktigaste aminosyrorna i tillräcklig mängd. På så vis jagar man svett och saltförluster.
Innehåller svett aminosyror?