Rimfaxe
Trådstartare
Jag har redan en bomfri sadel, Freeform, hemma som jag är väldigt nöjd med , men nu är det så att jag har två hästar och behöver således en sadel till. Jag funderar på att skaffa en stabil historia, och även bra ur viktfördelningssynpunkt. Ev har vi tankar på att ägna oss åt tornerspelsträning, och då gäller det att sadeln inte snurrar runt när man hänger på hästen i något läge.
Jag gillar tanken på bomfria sadlar. Hästarna verkar trivas ypperligt i dem, och så även jag. Det andra alternativet jag kan tänka mig är en sadel med någon form av flexibelt bomsystem.
Ni som har provat Ortho Flex eller American Flex, vad tycker ni om dem? American Flex finns ju både i Western- och Engelsk variant. Dessa sadlar är ju rejält tunga, som vanliga Westernsadlar vad jag förstått.
Eftersom de är så attans dyra i nypris, så är det ju heller inte en sadel som man bara kan beställa för att prova en stund.
Har sett en del begagnade till salu, men de är sällsynta.
Mvh
Frida
Jag gillar tanken på bomfria sadlar. Hästarna verkar trivas ypperligt i dem, och så även jag. Det andra alternativet jag kan tänka mig är en sadel med någon form av flexibelt bomsystem.
Ni som har provat Ortho Flex eller American Flex, vad tycker ni om dem? American Flex finns ju både i Western- och Engelsk variant. Dessa sadlar är ju rejält tunga, som vanliga Westernsadlar vad jag förstått.
Eftersom de är så attans dyra i nypris, så är det ju heller inte en sadel som man bara kan beställa för att prova en stund.
Har sett en del begagnade till salu, men de är sällsynta.
Mvh
Frida