Synpunkter sökes!

Rimfaxe

Trådstartare
Jag har redan en bomfri sadel, Freeform, hemma som jag är väldigt nöjd med :) , men nu är det så att jag har två hästar och behöver således en sadel till. Jag funderar på att skaffa en stabil historia, och även bra ur viktfördelningssynpunkt. Ev har vi tankar på att ägna oss åt tornerspelsträning, och då gäller det att sadeln inte snurrar runt när man hänger på hästen i något läge.
Jag gillar tanken på bomfria sadlar. Hästarna verkar trivas ypperligt i dem, och så även jag. Det andra alternativet jag kan tänka mig är en sadel med någon form av flexibelt bomsystem.

Ni som har provat Ortho Flex eller American Flex, vad tycker ni om dem? American Flex finns ju både i Western- och Engelsk variant. Dessa sadlar är ju rejält tunga, som vanliga Westernsadlar vad jag förstått.

Eftersom de är så attans dyra i nypris, så är det ju heller inte en sadel som man bara kan beställa för att prova en stund. :angel:
Har sett en del begagnade till salu, men de är sällsynta.

Mvh
Frida

Sv: Synpunkter sökes!

hej hej, Jo jag har provat men jag e lite skeptisk endå, sadeln funkar jätte bra o hästen va jätte nöjd. men har hört att en sadel som flexar kan även den ha vissa nackdelar, när den blir lite äldre så kan den bli flexibel på "fel" håll, hästen jag red o sadlen där till var inte mina, men ja red i denna sadel i 3 månader på denna häst. ialla fall. Tror att de e jätte bra för de sadlar jag stött på har hållt men att man ska vara uppmärksam att den inte flexar på "fel" håll. Vad e då fel håll...... jo tänk att du håller bakvalvet mot magen o händerna vid framvalvet, där ska du försöka trycka ihop sadlen (försöka trycka ihop fram- o bak valv mot varandra) detta ska inte gå, den ska bara vara flexibel i sidled, asså som om man vrider den som en trasa (fast inte så flexibel så klart......) Bent branderups sadel är byggd på detta vis, de kan vara ett lättare alternativ till en stor amerikansk western sadel alla ortho flex..... de e heller inte jätte billig för visso. Men de e mina åsikter ialla fall...... hästen jag red va en islandshäst o ortho flex sadeln va faktiskt inte så stor o tung som jag först trodde, men ortho flex finns juh i alla konstiga modeller ida.... Tycker du lungt kan välja en sådan sadel, men håll koll....Lycka till med valet av sadel.....

Jag tycker att star trekk sadlarna är stabila men jag har inte testat freeform så jag kan inte jämföra. Dock är ju belastningen kanske extrem vid tornerspel och då är det väl få sadlar som klarar detta, men min ST Comfort känns väldigt stabil, stabilare än min westernsadel faktiskt. Det kanske finns någon i din närhet som har en ST som du kan testa? De finns ju i olika modeller och om du vill ha den i westernmodell finns det också. kolla www.kaupreridsport.se.

/Camilla

Jag har faktiskt provat ST, både Comfort och Espaniola, av en kompis. ;) Jag beställde en Espaniola själv och den var väldigt vacker att se på. Dock fick den sadeln åka i retur eftersom jag inte var fullt nöjd med tillverkningen.
Jag har en Bent-sadel hängandes hemma, men eftersom den inte passar på min bredryggade häst, så får den fortsätta hänga tills någon ämnar köpa den. Tilläggas bör att Bent-sadeln är något flexibel i längsled, dock inte det minsta viddmässigt sett. Eftersom Bent-sadeln inte är flexibel viddmässigt sett, så leter jag efter en sadel som är det. Annars hade jag behållit den underbara Bent-sadeln.

Så det är inte många här som har provat Ortho Flex och American Flex?

Liknande trådar

Utrustning Vi har en ny häst som har visat sig få skav av sadelgjorden SÅÅ LÄTT. Aldrig sett nåt liknande. Vi har westernsadlar med repgjordar men...
2
Svar
28
· Visningar
3 439
Senast: Seabaz
·
Utrustning Jag kan så gott som inget om westernsadlar. Men blir nyfiken. När man ser videor om inpassning av westernsadlar nämns det till störst...
Svar
5
· Visningar
1 720
Senast: Glimris
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 721
Senast: Aureola
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 979
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur