Synpunkter på min stallritning!

Z

Zandora

Har gjort en ungefärlig ritning på hur ja skulle vilja ha mitt stall.
Måtten är ca 8x6 m. Något som man bör tänka på då man bygger? Har funderingar på att då man gjuter plattan även gjuta upp en kant runt boxarna. Nån som gjort så eller är de bara onödigt?
Hade tänkt ha en liten häst och en liten ponny.
Finns de andra alternativ till planlösning? Men måste iaf ha kvar den lilla ingången på ena kortsidan tyvärr..
Och sedan angående gödseln, då vi inte har någon plats för en gödselplatta så skulle tips och andra alternativ vara välkomna!

http://www.pixbox.se/pic_show_id19249044.html

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Synpunkter på min stallritning!

Det är väl okej stall men var skall du sjölja av hästarna :) ?

Ev. vad är måtten på boxarna,gången mm.

Mvh
Emma

Ja vet inte än om ja ska ha nån slags dusch i stallet, isf bara göra de möjligt att kunna spola av hästarna lite lätt i stallgången. Eller så blir de att kunna spola dom utanför stallet sommartid. Man får typ bara svampa av dom i stallgången efter skitiga/svettiga ridpass lr nå..

Stallgången kommer att bli ca 2½ m bred, vill ha ännu bredare om de går, beroende på hur stora boxarna måste vara.

Jag byggde stall förra vintern och valde att inte ha spolspilta inne. Detta för att undvika onödig fukt i stallet.
Utanför stallet har vi en uppbindningsanordning, och så drar vi bara ut vattenslangen från sadelkammaren.

Hur stora är dina boxar? De ser gigantiska ut om man jämför med stallgången.

Immer

Jo de var de ja tänkte på då de gällde dusch inne, just om fukten.
Ritningen är inte exakt i måtten, mer för att visa ungefär hur de skulle se ut så försökte ja rita i paint programmet! Men hur stora måste boxarna vara för de hästar som ja ska ha?

En stor häst ska ha en box på minst 9 m2, om hästen är högre än 170 cm ska boxen vara minst 10 m2.

Fullständiga bestämmelser hittar du på Jordbruksverkets hemsida, www.sjv.se Klicka dig vidare till Djur och veterinär - djurskydd - hästar - stallmiljö - måttbestämmelser.

Immer

om du bygger 3x3m´s boxar så har du 3 m bred stallgång och 3x2 m stor sadelkammare. visserligen i minsta laget men eftersom byggnaden inte fick vara mer än 8 m lång så får det inte plats med större.

tycker du bör satsa på två 3x3 boxar minst även om du tänkt ha ponny i den ena boxen. bäst att hålla sig till rekommendationerna iallafall!

hur ser takhöjden ut?

Jag skulle ha två lika stora boxar. Även om du kanske har en lite mindre häst nu så kanske du byter. Och då är det ju bra att slippa bygga om stallet igen. :idea:
Så har jag tänkt iaf. Vi ska bygga om. Och shettisarna ska få stora boxar för att dom en dag kanske byts ut. Om nu mina barn vill fortsätta med hästar. Annars får jag ha tre egna :bump:

Ahaa..iofs..de kanske är smartast me två lika stora boxar..

Takhöjden vet ja inte ännu hur högt de blir, vi ska nämligen bygga stallet ihop med de nuvarande garaget så taket blir v-format om ni förstår va ja menar? Men runt 3 m högt skulle ja gissa på..

din ritning liknar mitt stall rätt mycket... dock har jag två lika stora boxar (ca 11m2 per st) och så har jag lite bredare byggnad så min stallgång e bredare

funkar kanonbra.. och som jag uppfattade det av din ritning så har du precis som jag förvaringsutrymme i anslutning till stallet... funkar kanon... dock tror jag du har svårt att få rum med foder i sadelkammaren... jag har sån stor "soptunna" som jag förvarar mitt kraftfoder i som står i stallgången...

bifogar album med mitt stall:
http://www.pixbox.se/alb509146
(dock syns inte min fodertunna på bilderna men den står till vänster om dörren med svart ruta på (griffeltavlefärg, jätte praktiskt att skriva meddelanden på)

Jag byggde stall förra vintern och valde att inte ha spolspilta inne. Detta för att undvika onödig fukt i stallet.
Utanför stallet har vi en uppbindningsanordning, och så drar vi bara ut vattenslangen från sadelkammaren.

hurdan uppbindningsanordning har du? har funderat på nåt liknande.. vill heller inte ha spolspilta inne o pållen bara traskar runt med mig när jag ska spola honom ute... :mad:

din ritning liknar mitt stall rätt mycket... dock har jag två lika stora boxar (ca 11m2 per st) och så har jag lite bredare byggnad så min stallgång e bredare

funkar kanonbra.. och som jag uppfattade det av din ritning så har du precis som jag förvaringsutrymme i anslutning till stallet... funkar kanon... dock tror jag du har svårt att få rum med foder i sadelkammaren... jag har sån stor "soptunna" som jag förvarar mitt kraftfoder i som står i stallgången...

bifogar album med mitt stall:
http://www.pixbox.se/alb509146
(dock syns inte min fodertunna på bilderna men den står till vänster om dörren med svart ruta på (griffeltavlefärg, jätte praktiskt att skriva meddelanden på)

Så snyggt du har de! :)
Nu fick man ju en inblick i hur de lär se ut me utrymmet mm. :bow:

Jag tycker att ditt stall ser vettigt ut.

Gödseln fixar du till med en liten container (eller traktorskopa eller liknande) på baksidan av stallet. Tar inte mycket plats alls. Bara en traktor kan komma runt och hämta den för tömning då och då. Använd torv så minskar du mängden gödsel drastiskt och behöver inte tömma lika ofta.

Var ska du ha hö? Till två hästar fungerar inte några stora ensilagebalar i alla fall. Vi har en hölår i stallet också eftersom vi har höet i en lada en bit bort från stallet. Vi tar tre balar till stallet på en cykelkärra så slipper man släpa hö varje gång man ska fodra. 2,5 meters gång funkar bra tycker jag även om tre meter känns rymligare och ljusare på något sätt. Vi har tre meters gång med lysrören på båda sidor om gången vilket hovslagaren uppskattar mycket, både ljuset och gångbredden:)

Vi har spolspilta också, men jag vill inte påstå att den används så hemskt mycket. En väldränerad plats utanför stallet skulle nog räcka bra. Se till att ha en golvbrunn i stallet i alla fall så kan du spola av hästen i stallet om det blir akut. En stoooor golvbrunn gör att den inte sätts igen. Vi har en golvbrunn med ett infällt skrapgaller (alltså sådant som man använder att skrapa av fötterna på) Gallret går att lyfta bort om man måste göra rent golvbrunnen. Den är jag mycket nöjd med. Finns inte en chans för en häst att hamna med någon fot i avloppet :)

Ahaa..! En liten container för gödseln låter ju smart..! :) Satt just i funderingarna kring torv, såg att de fanns mkt plus om de.
Hö/strö kommer att finnas direkt utanför den lilla ingången på kortsidan av stallet.

Ahhh... vilket fiiint stall! *vill ha* :love::love::love:

Nån som har tips och råd då de gäller byggandet? Nåt viktigt man bör tänka på?

Nån som har tips och råd då de gäller byggandet? Nåt viktigt man bör tänka på?

Vi har precis byggt om den gamla ladugården till stall och jag gjorde tre boxar med möjlighet att göra en till (man får ha max fyra innan man behöver söka tillstånd). Mina tips är väl...

- Kolla upp alla mått som gäller (minimimått) på jordbruksverkets hemsida. Finns även en bra bok i ämnet som heter "Att bygga stall" av Ventorp. Går att hyra på ditt bibliotek via fjärrlån från SLU. Där står en himla massa matnyttigt när man ska bygga! Vi hade även ute djurskyddsombudet innan vi byggde för att få lite input från dem, så man slapp göra onödiga misstag. Nu byggde vi ju inte nytt utan om, så det fanns lite förutsättningar för dem att titta på, gödselplatta, takhöjd, dörrar osv.

- Rita upp det som du vill ha det (m hänsyn till mått) gärna skalenligt så du ser precis hur det blir (tex 1:100 = 1 cm är 1 m eller 1:50 = 1 cm är 0,5 m).

- Tänk till på allt som ska in - lampor, uttag, krubbor, vattenhinkar/koppar, hur du vill öppna dörrar, uppbindning, gödseldörr osv. Likadant i sadelkammaren m sadelhängare, andra hängare, skåp, diskho/vask, skåp osv och rita in det.

Jag tycker det har varit otroligt roligt att få bygga sitt egna stall - en dröm sedan man var liten! :bump: Det har varit jättemkt att tänka på men jag har haft stor nytta av Bukefalos forum och boken som jag nämnde. Likadant så har jag tittat mkt när man har varit i andra stall o sett vad de har för bra och mindre bra lösningar.

Lycka till och hör gärna av dig o berätta hur det går eller om du undrar något, kanske kan man ha något vettigt tips..

Liknande trådar

Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 991
Senast: Catrool
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 337
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Hej kära bukefalister! Är såhär att vi börjar fundera på att bygga om vårat stall då den bakre väggen är fuktskadad och lutningen på...
Svar
7
· Visningar
2 897
Senast: nexxa
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 150
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama