Z
Zandora
Sv: Synpunkter på min stallritning!
Ahaa..mkt bra tips!
visste inte att man inte behövde söka tillstånd för att göra stall med 2 boxar, men kostar de att få ut djurskyddsombudet?
ska iaf kolla upp boken.
Vi har precis byggt om den gamla ladugården till stall och jag gjorde tre boxar med möjlighet att göra en till (man får ha max fyra innan man behöver söka tillstånd). Mina tips är väl...
- Kolla upp alla mått som gäller (minimimått) på jordbruksverkets hemsida. Finns även en bra bok i ämnet som heter "Att bygga stall" av Ventorp. Går att hyra på ditt bibliotek via fjärrlån från SLU. Där står en himla massa matnyttigt när man ska bygga! Vi hade även ute djurskyddsombudet innan vi byggde för att få lite input från dem, så man slapp göra onödiga misstag. Nu byggde vi ju inte nytt utan om, så det fanns lite förutsättningar för dem att titta på, gödselplatta, takhöjd, dörrar osv.
- Rita upp det som du vill ha det (m hänsyn till mått) gärna skalenligt så du ser precis hur det blir (tex 1:100 = 1 cm är 1 m eller 1:50 = 1 cm är 0,5 m).
- Tänk till på allt som ska in - lampor, uttag, krubbor, vattenhinkar/koppar, hur du vill öppna dörrar, uppbindning, gödseldörr osv. Likadant i sadelkammaren m sadelhängare, andra hängare, skåp, diskho/vask, skåp osv och rita in det.
Jag tycker det har varit otroligt roligt att få bygga sitt egna stall - en dröm sedan man var liten! Det har varit jättemkt att tänka på men jag har haft stor nytta av Bukefalos forum och boken som jag nämnde. Likadant så har jag tittat mkt när man har varit i andra stall o sett vad de har för bra och mindre bra lösningar.
Lycka till och hör gärna av dig o berätta hur det går eller om du undrar något, kanske kan man ha något vettigt tips..
Ahaa..mkt bra tips!
visste inte att man inte behövde söka tillstånd för att göra stall med 2 boxar, men kostar de att få ut djurskyddsombudet?
ska iaf kolla upp boken.