Synpunkter på medryttarens utrustning

Balahé

Trådstartare
Får man som hästägare ha det? Nu menar jag alltså inte att "dina ridbyxor är fula":D eller annat är rent utseendemässigt, utan sådant som har med funktion att göra -säkerhet närmare bestämt. Har diskuterat det med både stallkompis och icke-hästmänniska utan att bli klokare.
Hur resonerar buke? Skulle du som hästägare påpeka om du såg säkehetsrisker med medryttarens utrustning? Skulle du som medryttare ta illa upp om hästägaren påpekade att något i din utrustning kan vara en säkerhetsrisk? Gäller detsamma om det är risk för hästen eller "bara" medryttaren som ju själv har ett eget ansvar för sin säkerhet?
Såklart kan det finnas ekonomiska orsaker bakom att en pryl inte är i säker skick, men blir det mer ok för det?

Sv: Synpunkter på medryttarens utrustning

Utrustning som medryttaren använder på sig själv, tex hjälm, väst, stövlar, skor etc hade jag inte kommenterat. Undantaget möjligtvis om medryttaren red utan hjälm, för det tycker jag inte man ska göra.

Utrustning som sätts på hästen hade jag dock påpekat om det var något som jag inte tyckte var lämpligt. Eftersom det ju trots allt är min häst.

Vad menar du för säkerhetsrisker? Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Det enda jag skulle lägga mig i är om inte hjälm används vad gäller ryttarutrustning. Jag är själv en sån som rider i vad jag känner för :) Men alltid hjälm.

Gäller det hästens utrustning som att tränset börjar bli dåligt och kanske går av om hästen rycker till, att sadelgjorden kan gå sönder när som helst eller att nåt är knas med sadeln är det en annan sak tycker jag.
Det känns som en betydligt större fara än något ryttaren kan ha på sig (utom hjälm och väst om nu medryttaren använder sån :) ), men jag förstod som sagt inte riktigt hur du menade.

Att hästens utrustning är hel och passande anser jag vara hästägarens ansvar, under förutsättning attt man inte kommit överens om att medryttaren får använda egna grejer. Men även då hade åtminstone jag kollat först att det passade min häst och var säkert = helt innan jag OK:ade användning.
Nu tänkte jag mest på egen säkerhetsutrustning som hjälm, väst och handskar.

Jag har som "krav" att man ska se hel, ren och fräsch ut hos mig och använda ändamålsenliga kläder.

Jag vill att min medryttare främst ska använda hjälm, säkerhetsväst och ridskor/stövlar med klack på.
Helt enkelt för att minska riskerna att hon gör illa sig.
Sen om medryttaren väljer att rida i ridbyxor eller ett par thighta träningsbyxor är upp till henne, det lägger jag inga värderingar i.

Jag ser till att hästens utrustning är i bra skick, jag skulle inte kunna leva med att veta att tex ett stigläder är dåligt men inte byta ut det och när medryttaren rider i tex full galopp och det då går av som resulterar i att medryttaren ramlar av och gör illa sig.

Usch såna olyckor får bara inte hända!
Samma sak, om min medryttare skulle ramla av och fastna i stigbygeln med gympaskor utan klack skulle jag inte vara glad alls, det är så himla onödigt!

Lite så tänker jag också, att jag vill minska risken att de som hanterar min häst skadar sig. Lite som när man red på ridskolan; lämpliga skor med klack, vantar/handskar och godkänd hjälm.

Det är väl mest detta med hjälmen jag tänker på, har förstått att många tror att hjälmen är ok om man bara inte ramlat av och slagit i huvudet. Såg senast idag en som red med en hjälm som är från mitten av 90-talet :eek:(hade en exakt likadan själv och vet att den modellen inte sett ut på det viset på mycket länge).

Det beror ju på vad du menar.. ? Såklart ska hon ju ha hjälm och skor med klack.

Om någon skulle komma med tex en för gammal/trasig hjälm, hade ni haft det som krav att de köpte ny för att de skulle få rida er häst på regelbunden basis?

Om man vill att någon använder handskar är det ju lättare löst, det är ju ingen stor kostnad om man vill ge sin medryttare ett par. Att köpa ny hjälm, har jag nu upptäckt, kan bli hur dyrt som helst om man inte kan ha vilken modell som helst.

Vet inte om ditt svar var riktat till mig eller pulkaskurk, men det är just det med att hjälmen skall vara godkänd, dvs säker, som jag funderade på efter det jag såg idag.

Gahh! Sånt där hatar jag!

Men tyvärr fattar inte folk att produkten är slut och borde kasseras om det inte syns utanpå.

Min fd medis hade en ridhjälm från medeltiden, antagligen en av de första som kom med hakband...
Jag bad henne att köpa en ny, för att den inte var tillräckligt bra helt enkelt och jag inte ville att det skulle hända henne ngt eller bli problem med tex försäkringsbolaget om det händer ngt och hjälmen inte är tillräckligt bra.
Nu hade hon bra ekonomi och köpte en ny utan diskussion för hon förstod att jag hade rätt och bara ville hennes bästa :)

Om det hade behövts hade jag köpt en ny hjälm åt henne.

Nu har jag bla en ställbar ridhjälm i stallet som medis kan låna om denne endera glömt sin egen eller om jag skulle anse den fördålig.

För en bra medis kan jag tänka mig att köpa både hjälm och vettiga skor om denne inte får ihop pengar själv.

Vad bra att hon tog det på rätt sätt och förstod att du menade väl. är ju det man hoppas på:)

KL
Jag hade tagit upp med personen om hjälmen verkligen är säker. Alltså inte skadad innåt i. (Man säger ju att om man ramlat av och slagit i huvudet ska man byta hjälm)

Och nu för tiden finns det ju jätte billiga hjälmar. Typ 250 kronor för hjälmar som ser helt okej ut.

Visst finns det snygga hjälmar till bra priser, men jag som just nu är på hjälmjakt kan lova att det inte är lätt att hitta någon som sitter bra och kostar under 1000:- om man har lite avlångt huvud. Den jag spanade in kostade 3500:-:eek: Det ryms då inte i min budget inom en snar framtid:(

Nej, jag hade inte påpekat det, vet inte ens om jag hade tänkt på det..
Rider alltid i ridbyxor och ridskor/stövlar, men hjälm bara om jag har min egna med mig, vägrar låna hjälm, tycker det är sjukt ohygieniskt, därför rider jag inte alltid med hjälm heller.

Visst finns det snygga hjälmar till bra priser, men jag som just nu är på hjälmjakt kan lova att det inte är lätt att hitta någon som sitter bra och kostar under 1000:- om man har lite avlångt huvud. Den jag spanade in kostade 3500:-:eek: Det ryms då inte i min budget inom en snar framtid:(

Hm vilka hjälmar har du provat då?

Håller med dig.. Har aldrig hört någon med ett sånt problem.. Har ni varit iväg och testat hjälmar då? Om du insett att hon måste ha någon så dyr? Det finns tusentals hjälmar. Nog finns det någon billig till henne. Man måste inte ha märkes saker.

Har du provat Källquists ställbara? Den passar mitt avlånga huvud perfekt och kostade 599 kr.

Om någon skulle komma med tex en för gammal/trasig hjälm, hade ni haft det som krav att de köpte ny för att de skulle få rida er häst på regelbunden basis?

Om man vill att någon använder handskar är det ju lättare löst, det är ju ingen stor kostnad om man vill ge sin medryttare ett par. Att köpa ny hjälm, har jag nu upptäckt, kan bli hur dyrt som helst om man inte kan ha vilken modell som helst.

Hade min medryttare haft en dålig hjälm och jag vetat om det hade jag nästan åkt själv och köpt en ny till henne. Kanske för att jag vet att min häst är lite livlig ibland och framför allt för att jag gillar min medryttare.
Handskar bryt jag mig inte om, de använder jag själv aldrig och har aldrig förstått meningen med det..

Nej jag lägger mig inte i vad min medryttare har för utrustning om det inte påverkar hästen. Jag skulle väl kunna förklara att en hjälm inte är säker tex om den är gammal eller om man ramlat av med den, men jag skulle inte ställa krav på att byta. Om man vill använda väst eller inte är frivilligt, och handskar förstår jag inte varför jag skulle bry mig om.

Om medryttaren är under 18 år skulle jag prata med föräldrarna och förklara att jag tycker att hjälm, säkerhetsväst och ordentliga ridskor/stövlar är lämpligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka