synpunkter på kastrering..

tinissen

Trådstartare
vad anser ni om att kastrera en 18årig fjordhingst? eller gamla hingstar överhuvudtaget?

jag fick förfrågan om min åsikt idag men då jag aldrig haft en hingst och därmed inga större erfarenheter av kastrering vill jag höra lite åsikter från buke..

Sv: synpunkter på kastrering..

Nej......

Det är då ingen liten operation, hingsten måste genomgå. Hans testiklar samt sperma strängen är då så pass stor.

Det går men det är stora risker och kräver att det görs på klinik/sjukhus vilket är lika med hög kostnad. Sedan om själva kastrationen går bra och hästen klarar sig, finns ändå inga garantier för att man märker någon skillnad på honom.
Han kan vara precis som innan och han kan bli som en omvänd hand. Så frågan när det gäller att kasterar gamla hingstar är mer vad som är orsaken till det och hur mycket pengar man vill lägga på hästen. Man ska också tänka på att försäkringen inte täcker något i samband med kasteringen. En fjording i den ålder kostar knappt vad kastrationen kommer att kosta totalt.

vad jag förstod på tjejen som undrade hade personen fått erbjudande om att ta hästen som den var då familjen som köpt hästen inte tillräckligt med kunskap för att ha häst. tyvärr har hon inga större valmöjligheter vad gäller stall då on inte har körkort och de stall hon kunde tillgå och som var inom rimliga avstånd, (cykelavstånd, bussavstånd m.m) accepterar inte hingstar, så hennes alternativ var att ta hästen kastrera den eller lämna kvar den och låta den stå, det sista alternativer förstod jag på henne som att det var väldigt svårt att acceptera. då ägarnas okunskap gjorde större skada än nytta, ägarna hade inget emot att låta henne ta hästen.. hästen är f.ö frisk och väldigt trevlig. han behöver bara ett hem med kunskap tid och kärlek.

Jag kastrerade min hingst på 14år för 5 månader sen utan problem. Åkte till Strömsholm, där sa man att det va inga problem att ta en äldre hingst. Kostade nästan 5000 kr, kan bli dyrare om det uppstår komplikationer. Har inte ångrat mej en sekund. Han blev valack direkt. Finns naturligtvis inga garantier att det går så här bra.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 067
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 079
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka