Sv: Synpunkter på Hippogrip
Vi är några stycken som provat och detta är resultaten hittills:
halvblod, rids ganska mycket, broddade 8mm 2-3 fram och bak, rids ganska mycket både längs väg och en del på ridbana. Ägaren upplever att han ömmar av brodden när underlaget är hårt, iallafall fram. Broddade 2-3 finns även i 1 cm men fanns inte hemma när beställningarna gjorts. Har tidigare varit skodd med järnsko och sedan öllövsko, klarade inte barfotagång.
stor ridhäst, gått barfota större delen av livet men är för stor och tung för att det ska fungera riktigt bra om man rider i någon större omfattning under barmarkstid. Skoddes på med 1 cm 5-6 med brodd i höstas när det frusit på och blev snabbt oöm i hovarna. Barfota igen sedan snön anlänt.
nordsvensk, oskodd sedan 8 åt, "haghäst", kände av broddarna i 2 veckor på hårt underlag, var dock verkad någorlunda hårt före påskoning pga sin hovvinkel. Skodd med 8 mm 1
r med brodd, barfota igen sedan snön anlänt.
(nordsvensk som fått belastningsfång av att gå i hagen barfota skoddes inte med hippogripen denna gång utan vi tog järnskorna istället, ev blir det försök senare i vår)
vbl, går mest i hagen. Skoddes på när han blivit för öm av den frusna marken, och ägaren upplever att han blev mycket bättre.
I övrigt har hovarna inte på något sätt blivit sämre, dock var vi beredda på att sko om med tätare intervaller, vilket vi också gjort. Det blir inte snöklampar och fästet är utan anmärkning. De håller rätt bra för slitaget, halvblodet har haft nya fram och de gamla framskorna har satts bak och gått en period till. Men det är marigt att få dit dem, hovslagaren spikade fast dem i tån och klippte sedan till dem med verktången, man kan ju inte se vart i hoven man sätter sömmen utan får spika "i blindo".
Det kommer att bli intressant att prova barmarksversionen, tänkte mest ha den på de hästar som inte klarar ens hagen barfota eller medan marken är hård, de andra blir det nog boots till om de fungerar som utlovat. Däremot säger försäljaren själv att de inte fungerar i alla lägen, vid hoppning på gräsbana tex skor de själva på med järnskor för att kunna ha längre brodd.
Jag kommer nog inte själv att ha detta som enda lösning, men det finns många fördelar med dem och jag kommer att fortsätta använda dem när jag tycker att de behövs. Jag tycker absolut du ska prova.