Synpunkter på Hippogrip

B

BJÖRKIS

Om ca två veckor är det dags för omskoning, för tillfället använder jag traditionella järnskor men har läst väldigt mycket om Hippogrip och är väldigt sugen på att testa dessa, de har fler fördelar än vanliga järnskor.
Någon som har erfarenhet av dessa så får ni väldigt gärna skriva en rad eller två om vad ni tycker om dem.
Har förstått att det kan vara lite krånligt att slå på dem för en ovan hovslagare som inte gjort det tidigare, men övning ger färdighet, tur att man har en duktig hovslagare.

Se så, ge mig gärna lite uppgifter om vad ni tycker om dem.

Sv: Synpunkter på Hippogrip

tant agda skrev:
vad är hippogrip förnåt?
Det här :D .
affischfinal.gif

Visst har de fördelar gentemot järnsko, men de har också flera nackdelar.

Vad är nackdelarna? Vill gärna veta varför du tycker som du gör?

Vad jag vet så fungerar de bra på hästar som fungerar att gå barfota men måste ha slitskydd.

En häst som inte klarar av barfota, klarar kanske inte heller klarar Hippogrip eftersom de sätter igång hovmekanismen så pass mycket. Om du inte VET om hästen klarar barfotagång eller inte, så kan du ju PRÖVA med Hippogrip och se vad som händer! Skulle det inte funka (hästen blir öm) så byt till järnskor igen då.

Har inte provat själv, men känneer folk som har.
För det första ska du komma fram till vad du vill ha ut av en sko. Ska den skydda, stötdömpa, korrigera, balansera eller vad?

Vad jag tycker Hippogrip ger är tyvärr inte mycket. För det första går de sönder väldigt lätt. Sedan går det inta att brodda. De går inte att använda som balanserande/korrigerande beslag. Det känns bara blaskigt att slänga på hästhovar.

Men har man problem med järnskor och vill ha en sko som främjar den naturliga hovmekanismen, så kan man väl prova. Men frågan är om jag inte hade valt barfotagång med boots. Hippogrip verkar krångligt och dyrt (går sönder fort). Om man inte behöver några andra funktioner som en vanlig järnsko ger.

/Zenith

Vi är några stycken som provat och detta är resultaten hittills:

halvblod, rids ganska mycket, broddade 8mm 2-3 fram och bak, rids ganska mycket både längs väg och en del på ridbana. Ägaren upplever att han ömmar av brodden när underlaget är hårt, iallafall fram. Broddade 2-3 finns även i 1 cm men fanns inte hemma när beställningarna gjorts. Har tidigare varit skodd med järnsko och sedan öllövsko, klarade inte barfotagång.

stor ridhäst, gått barfota större delen av livet men är för stor och tung för att det ska fungera riktigt bra om man rider i någon större omfattning under barmarkstid. Skoddes på med 1 cm 5-6 med brodd i höstas när det frusit på och blev snabbt oöm i hovarna. Barfota igen sedan snön anlänt.

nordsvensk, oskodd sedan 8 åt, "haghäst", kände av broddarna i 2 veckor på hårt underlag, var dock verkad någorlunda hårt före påskoning pga sin hovvinkel. Skodd med 8 mm 1:or med brodd, barfota igen sedan snön anlänt.

(nordsvensk som fått belastningsfång av att gå i hagen barfota skoddes inte med hippogripen denna gång utan vi tog järnskorna istället, ev blir det försök senare i vår)

vbl, går mest i hagen. Skoddes på när han blivit för öm av den frusna marken, och ägaren upplever att han blev mycket bättre.

I övrigt har hovarna inte på något sätt blivit sämre, dock var vi beredda på att sko om med tätare intervaller, vilket vi också gjort. Det blir inte snöklampar och fästet är utan anmärkning. De håller rätt bra för slitaget, halvblodet har haft nya fram och de gamla framskorna har satts bak och gått en period till. Men det är marigt att få dit dem, hovslagaren spikade fast dem i tån och klippte sedan till dem med verktången, man kan ju inte se vart i hoven man sätter sömmen utan får spika "i blindo".

Det kommer att bli intressant att prova barmarksversionen, tänkte mest ha den på de hästar som inte klarar ens hagen barfota eller medan marken är hård, de andra blir det nog boots till om de fungerar som utlovat. Däremot säger försäljaren själv att de inte fungerar i alla lägen, vid hoppning på gräsbana tex skor de själva på med järnskor för att kunna ha längre brodd.

Jag kommer nog inte själv att ha detta som enda lösning, men det finns många fördelar med dem och jag kommer att fortsätta använda dem när jag tycker att de behövs. Jag tycker absolut du ska prova.

För det första går de sönder väldigt lätt.
Jasså? Det var något nytt. Kan du förklara vad du menar?
Det känns bara blaskigt att slänga på hästhovar.
Vad menar du, blaskigt?
Men frågan är om jag inte hade valt barfotagång med boots.
Menar du att det är billigare, smartare och mindre krångligt?
Hippogrip verkar krångligt och dyrt (går sönder fort).
Vad vet du, när du själv inte har några erfarenheter?

Har 2 hästar, en som är 4 år gammal, skodd med järnsko sedan 2½ års ålder, klarar inte av att gå barfota utan att ömma, hade tänkt mig den tjockaste stl till honom. Inga korrigeringar behöver göras.
Häst nr 2, engelskt fullblod 2 år gammal, har nu varit skodd med järnsko och brodd pga isigt underlag, verkar inte vara särskilt ömfotad av sig trots sin ras, hade även tänkt mig den tjocka stl på honom, för säkerhets skull. Inga korrigeringar här heller.

Jag kommer att rida på sand, gräs och vanliga grusvägar, rider dock alltid i mitten eller på kanterna, aldrig i hjulspåren.

Jag tycker Hippogrip verkar vara bra, och känner verkligen att jag vill prova, mest för att den skon verkar vara schysst mot den naturliga hovmekanismen, vilket ju är att föredra.
Enda negativa jag hört är väl just att de kan vara krångliga för en oerfaren hovslagare att slå på, och då menar jag just Hippogrip som sko, inte järnskon.

Har de ungefär samma stl som järnskon eller måste man mäta fram måtten? Hästarna har ju stl 2x0 runtom (fullblodet) och 3x0 runtom (araben)

Jag är väldigt nyfiken på dessa, så alla uppgifter är välkomna.

Vad menar du med hästar som inte klarar av barfotagång pga att de inte klarar av en fullt fungerande hovmekanism. Sådana hästar finns väl inte?

Den enda orsaken till att en häst inte klarar av barfota är väl för att de ömmar på underlag och sliter ut hovarna för fort om de inte är skodda, pga att de går mycket och på tuffa underlag?

Hälsning Maja

Tolkade som att du provat Hippogrip. Hur fungerar det egentligen i praktiken då Hippogrip inte har tåkappa. Sitter de på plats?
Hälsning Maja

Låter som om Hippogrip då skulle kunna vara en bra vintersko. Men hur är det med broddarna? Äter de sig igenom materialet mot slutet av skoningsperioden och ger punkttryck på hoven? Har haft flappskor som gjort det.

Och eftersom du verkar ha mycket erfarenhet. Ställer jag frågan till dig med. Hur sitter de på plats utan tåkappa? Har de inte en tendens att halka bakåt i slutet av skoningsperioden?

Hälsning Maja

Jag väntar ivrigt på mail från Hippogrip, jag hoppas att de svarar inom det närmsta, idag åker skorna av, en av pållarna kom in med ett fult sår orsakat av en brodd, det finns gott om snö att rida på så det gör inget, får vara lite mer försiktig bara eftersom det kan ligga is under snön, inte kul att slå runt.

Hippopgrip måste vara väldigt naturligt för hästens hovar eftersom den faktiskt följer med när hoven växer, vilket en traditionell järnsko inte gör.
Jag ska absolut skriva ett inlägg om hur det har fungerat på mina hästar, men först måste jag få hem dem. Hovslagaren kommer att få spader när han ser dessa :D

Använder mellantjockleken fram och är nöjd med dessa.
Min häst ömmade av tåbroddarna så dom fick vi dra bort med en gång och nu går han obroddat.

Mycket bättre än obroddat järn men ändå halt på is. Bra grepp i snö och ger inga styltor!

Skulle rekommendera att börja med mellantjockleken om ästen inte är väldigt stor och tung.

De tunnaste är väldigt tunna.

Till alla som upplevt att hästen ömmat av broddarna! Berätta det för tillverkaren. Han påstod nämligen när jag ringde och berättade att hästen knappt ville röra sig med den broddade varianten att det hade han aldrig hört tidigare...

Det är lite speciellt att sko med hippogripp så ge inte upp om hovis lyckas halvbra första gången.

Ska skriva mer senare, måste jobba nu :o

Om dom har runda och fina hovar så kan det ibland behövas en storlek större så att skon inte blir för trång i trakten och då klippner man bort överflödet istället för att snitta skon i tån och vidga den. Du kan behöva lufta hoven i perioder, låta sulan vila från kontakt med plasten.

Hanna Z -> Misslyckas hovis så är han klantig och oinresserad, anser jag. Jag hade den tjocka varianten på vinterskon och det funkade helt 'smärtfritt'. Kan det vara sådan skillnad på tjocklekarna, att den ena ömmar och den andra är ok?

Håller inte helt med.

Första gången skoddes min häst av en bekant som varit hovslagare i över 20 år men aldrig skott med hippogripp innan. De satt hyfsat men jag märkte stor skillnad när jag sen fick tag i en hovis som skott med hippogrip tidigare.

Tex så drar skorna ihop sig lite för varje sömtag och vet man inte det blir skon lätt för liten om man skurit till den innan.
man måste också placera den lite längre fram i tån eftersom den flyttar sig lite bakåt när man spikar fast den. Dessutom är det lite knepigare att passa in så man får sömmen i vita linjen eftersom man inte ser var man spikar, lätt att man fegar och spikar för långt ut och att väggen sen spricker.

Senast ändrad:

Jag provade broddat i mellanvarianten, 8 mm. Kanske att det funkat bättre med 10 mm. Vill dock inte ha så pass tjocka skor på pållen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 904
Senast: mamman
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Samhälle Jag har blivit erbjuden en suppleantposition inom en förening som är knuten till mitt jobb och där jag också är medlem genom jobbet. Jag...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 544
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka