Synliga revben

oliviajeb

Trådstartare
Hej!
Min häst har synliga revben då och då.. ibland när han travar har han inte synliga revben och ibland har han det, han har inte synliga revben när han står blixt still (som på bild 1)
men när han rör sig så syns revbenen!?! (syns på bilderna när han travar)
Han har en uträknad foderstat av en foderrådgivare.
18280256_1503275296373339_338431844_n.jpg
18281062_1503288663038669_1675550845_n.jpg
18143109_1493661330668069_144590740_n.jpg
18280284_1503288686372000_1783979177_n.jpg
17496002_1460653963968806_595328554_n.jpg
 
Har ni uppdaterat foderstaten utefter hur hästen ser ut i dagsläget? Dvs. har foderrådgivaren och du löpande kontakt för att diskutera ev. ändringar? Det räcker ju inte med en uträknad foderstat utan man måste följa upp hur hästen tar sig på foderstaten, se, känna på och väga/mäta hästen så att man kan anpassa foderstaten efter just den individens behov. Jag har en häst som just nu går på 90 Mj. Han borde enligt tabell gå upp i vikt på 45 Mj vilket han inte gör och då kan man ju inte fortsätta så utan man måste anpassa efter individen.
 
Har ni uppdaterat foderstaten utefter hur hästen ser ut i dagsläget? Dvs. har foderrådgivaren och du löpande kontakt för att diskutera ev. ändringar? Det räcker ju inte med en uträknad foderstat utan man måste följa upp hur hästen tar sig på foderstaten, se, känna på och väga/mäta hästen så att man kan anpassa foderstaten efter just den individens behov. Jag har en häst som just nu går på 90 Mj. Han borde enligt tabell gå upp i vikt på 45 Mj vilket han inte gör och då kan man ju inte fortsätta så utan man måste anpassa efter individen.
Jag började med foderstaten för en vecka sedan, borde jag se resultat redan nu eller ska jag vänta och se ett tag till?
 
Man bör också känna på hästen när den bara står. Man ska känna revbenen då men inte se dem.

Att man sedan ser dem när de rör sig behöver inte betyda att det är dåligt men man ska förstås, som du, vara uppmärksam och fundera på vilket som är vad och öka om resten av kroppen också känns i underkant.

Det finns några mätpunkter och denna video tycker jag är bra även om det mest tar upp feta hästar.

 
Jag hade inte oroat mig om revbenen endast syns när hästen rör sig. Verkar den må bra i övrigt? Orkar den med det du ber den om? Vilken ras är det? På sista bilden tycker jag att hästen ser helt perfekt ut i hullet. Hästar är, överlag, väldigt feta idag. Min egen inkluderad (men jag jobbar på det! :D)
Det enda som din ser ut att behöva är lite mer muskler, och då kan du behöva ge lite mer mat så den har något att bygga på. Har du precis gått över till en ny foderstat så hade jag avvaktat för att se hur den faller ut.
 
Jag hade inte oroat mig om revbenen endast syns när hästen rör sig. Verkar den må bra i övrigt? Orkar den med det du ber den om? Vilken ras är det? På sista bilden tycker jag att hästen ser helt perfekt ut i hullet. Hästar är, överlag, väldigt feta idag. Min egen inkluderad (men jag jobbar på det! :D)
Det enda som din ser ut att behöva är lite mer muskler, och då kan du behöva ge lite mer mat så den har något att bygga på. Har du precis gått över till en ny foderstat så hade jag avvaktat för att se hur den faller ut.

Du har rätt......många fler hästar är feta nu för tiden än vad de var generellt för 30 år sedan. Vår välfärd har smittat av sig på våra hästar.
Jag kämpar alltid mot detta med mina hästar.

Däremot kan jag tycka det är svårt att se på bilderna då de är tagna i lite dåliga vinklar och skulle nog inte vilja uttala mig utifrån dem.
 
jag tycker att hästen ser väldigt fin ut!
Visst syns revbenen lite när den rör sig, men jag tycker det är ett litet bekymmer, lite mer hull hade varit önskvärt, men inte på något vis alarmerande. Tittar man på överlinjen så tycker jag att den ser välmusklad och fin ut - det är bra och ett tecken på att den inte saknar protein i allafall
 
Vilken sötnos! Ser precis ut som min förra häst, vem är den efter?
Hullet tycker jag ser bra ut, blank och fin i pälsen också :)
 
Man bör också känna på hästen när den bara står. Man ska känna revbenen då men inte se dem.

Att man sedan ser dem när de rör sig behöver inte betyda att det är dåligt men man ska förstås, som du, vara uppmärksam och fundera på vilket som är vad och öka om resten av kroppen också känns i underkant.

Det finns några mätpunkter och denna video tycker jag är bra även om det mest tar upp feta hästar.

När han står still ser man ej revbenen men man känner dem väldigt tydligt när man drar handen över.
 
Jag hade inte oroat mig om revbenen endast syns när hästen rör sig. Verkar den må bra i övrigt? Orkar den med det du ber den om? Vilken ras är det? På sista bilden tycker jag att hästen ser helt perfekt ut i hullet. Hästar är, överlag, väldigt feta idag. Min egen inkluderad (men jag jobbar på det! :D)
Det enda som din ser ut att behöva är lite mer muskler, och då kan du behöva ge lite mer mat så den har något att bygga på. Har du precis gått över till en ny foderstat så hade jag avvaktat för att se hur den faller ut.
Ja han är pigg och glad, det är en ridtravare. Håller på att bygga muskler på honom han får en hel del lusern och potatis protein pga dåligt med protein i höet, han har mycket energi i höet också så får hoppas att det tar sig och han lägger på sig lite mera (fixade ny foderstat förra veckan när jag började med nytt hö)
 
Hej!
Min häst har synliga revben då och då.. ibland när han travar har han inte synliga revben och ibland har han det, han har inte synliga revben när han står blixt still (som på bild 1)
men när han rör sig så syns revbenen!?! (syns på bilderna när han travar)
Han har en uträknad foderstat av en foderrådgivare.
18280256_1503275296373339_338431844_n.jpg
18281062_1503288663038669_1675550845_n.jpg
18143109_1493661330668069_144590740_n.jpg
18280284_1503288686372000_1783979177_n.jpg
17496002_1460653963968806_595328554_n.jpg


Hästen ser fin ut. Lite svåra kameravinklar. Men skönt att se en som inte är fet. Några kilo till kanske med muskler.
 
Jag tänker i alla fall inte "Oj så smal" när jag ser den.

Jag har ärligt talat lite svårt att förstå rädslan för att kunna se lite revben, framförallt när det gäller djur i rörelse. Ok att revbenen inte ska sticka ut, men att kunna känna dem är väl ändå inget konstigt? Hästarna bygger ju inga stora, bulliga muskler på revbenen hur man än tränar dem (inte jämfört med lårmuskler tex), så om revbenen blir svåra att känna så är det för att det är fett där. Är det fettet tänkt att hjälpa hästen på något speciellt sätt eller är det bara något som tilltalar folk rent estetiskt?

Så länge hästen är pigg, glad, välmående, bygger muskler som väntat osv så finns det ju inget tecken på att hästen är för smal och då finns det väl inte heller någon anledning att oroa sig?
 
När han står still ser man ej revbenen men man känner dem väldigt tydligt när man drar handen över.

Det ska man göra :) Du ska INTE behöva trycka med handen för att känna revben på varken häst, hund eller katt. Utan de ska kännas direkt under hud liksom.

Gläds åt att din häst är i finfint hull! Jag önskar mina såg ut som din.

Att revbenen syns i rörelse gör inget och vissa hästar är så (medan andra inte visar en skymt av revbenen om de inte är utmärglade)
 
Kan ta min ena fjording som exempel. När han är i perfekt hull syns revbenen när han tar en djup suck eller böjer kroppen för mycket åt sidan.
Det är också en häst som blir fet på fel ställen om han blir fet, vilket har hänt några gånger då jag haft problem att veta var han ska ligga i hull.

Den andra ser man aldrig revbenen på ens när han är i rätt hull.

Det är troligare att man ser revbenen på en ädlare hästraser/hästar.
 
På bild nummer tre tycker jag att hästen ser aningen tunn ut (man ser lite "knölig" profil kring höftknölarna) men i stort sett fin. Det kan ju också vara en synvilla utifrån hur ljus och skugga faller.
En vbl-travare i god kondition visar ju normalt sett upp revbenen i arbete.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 806
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Redfox
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp