Symtom vid sömtryck

S

super_fantan

Hej!
Min häst blev halt här om dagen. Vi funderar över om det kan vara sömtryck :confused:
Han blev skodd i måndags och hältan visade sig på torsdag morgon.
Han är en D-ponny korning med 50 % halvblod , 37,5% fullblod(arabiskt och engelskt) och 12,5% russ.Har enligt hovslagaren bra men lite känsliga hovar.
Han är varm under hoven och på hoven. Även lite värme i kotan.
Inte svullen eller öm i benet.
Hältan märks mest när han ska vända tvärt.

Jag undrar om symtomen kan vara dessa för ett sömtryck??

Hovslagaren kommer och kollar på måndag.

MVH Fanny

Sv: Symtom vid sömtryck

Har han haft tendenser till fång någongång?

Om du inte sett det förrän på torsdagen låter det lite sent tycker jag. Men hovis skulle komma så då kan hanhon kolla.

har en riktigt "bra historia " om sömstick... Min sambo hade varit ut i början på Juni & skott en häst runt om och alla var nöjda (han hade skott där över 1 år). 3 veckor senare ringer hästägaren första gången kl 06:45, en lördag.... min sambo svarar av förklarliga skäl inte utan stänger av telefonen & sover vidare. kl 9 öppnar han mobilen igen & har 35(!!!!!!) missade samtal & 20 svars meddelanden från en minst sagt tokig hästägare men samma innehåll på meddelandena : "Han har sömstuckit hästen igen så nu kan de inte tävla imorgon!"

Min sambo ringer lugnt upp & säger att visst kan han komma men sömstucken? Nej... Men jodå, det var den.

Han kommer dit, hästen står & vilar på vä bak. Svullen om kotan & senan & varm i hoven. Hittar inget fel i hoven, inget med visitertång men hästen reagerar såklart vid beröring & lyftning av benet. Efter mer prat så kommer det fram att " hästen har fram till i torsdags tränats för denna tävling & har gått ute dygnet runt på betet men det är så tråkigt att DU sömstuckit honom!"

Sambon åkte sen därifrån & har sen den dagen inte skott åt dem, trots att han skor åt en annan i samma stall & fått förfrågan så har han vänligen tackat nej.

Helt OT men ville bara dela med mig av sömstick.. :smirk:

Hej!
Min häst blev halt här om dagen. Vi funderar över om det kan vara sömtryck :confused:
Han blev skodd i måndags och hältan visade sig på torsdag morgon.
Han är en D-ponny korning med 50 % halvblod , 37,5% fullblod(arabiskt och engelskt) och 12,5% russ.Har enligt hovslagaren bra men lite känsliga hovar.
Han är varm under hoven och på hoven. Även lite värme i kotan.
Inte svullen eller öm i benet.
Hältan märks mest när han ska vända tvärt.

Jag undrar om symtomen kan vara dessa för ett sömtryck??

Hovslagaren kommer och kollar på måndag.

MVH Fanny

Har den puls? Hovböld??? Ta ut veterinär för att säkerställa.

har en riktigt "bra historia " om sömstick...
Helt OT men ville bara dela med mig av sömstick.. :smirk:

När vi är inne på avdelningen skrönor kan jag berätta om den hästägare som ville at jag skulle dra av skorna PRONTO! Detta eftersom hästen påstods stå och gnaga på eltråden och eftersom skorna är avmetall så trodde ägaren att hästen kunde få 6 elstötar per hov eftersom det var 6söm per sko.......herregud....jag skrattade så jag ramlade ur bilen!:rofl::rofl::rofl:

När vi är inne på avdelningen skrönor kan jag berätta om den hästägare som ville at jag skulle dra av skorna PRONTO! Detta eftersom hästen påstods stå och gnaga på eltråden och eftersom skorna är avmetall så trodde ägaren att hästen kunde få 6 elstötar per hov eftersom det var 6söm per sko.......herregud....jag skrattade så jag ramlade ur bilen!:rofl::rofl::rofl:

:rofl::rofl: å herre jösses!! Det var nog det.. roligaste & defenitivt det tokigaste jag hört på bra länge!

Nej han har ingen puls i hoven. eller rättare sagt är det väldigt svårt att hitta pulsen över huvud taget......
Det kan ju givetvis vara någon annat men vi vill helt enkelt bara säkerställa att det inte är en hovböld eller sömtryck eller nått sånt. Vi har pratat med en veterinär som tyckte vi skulle vänta lite och ge det tid att självläka om det tex är en stukning :o. så vi har en tid om en vecka ungefär.

Nej han har ingen puls i hoven. eller rättare sagt är det väldigt svårt att hitta pulsen över huvud taget......
Det kan ju givetvis vara någon annat men vi vill helt enkelt bara säkerställa att det inte är en hovböld eller sömtryck eller nått sånt. Vi har pratat med en veterinär som tyckte vi skulle vänta lite och ge det tid att självläka om det tex är en stukning :o. så vi har en tid om en vecka ungefär.

nu menar jag puls vid sidan nedan kotan där man brukar känna puls.

sömstick och sömtryck är ju lite olika saker.

TS: det låter väldigt sent om det är sömtryck, det brukar visa sig ganska direkt samma dag eller dagen efter. men det skadar ju inte att ta ut hovslagaren och låta denne kolla igenom. tror mer på att det är ngt annat icke relaterat till skoningen dock. hoppas det bara är ngt tillfälligt och hästen snart är på bättringsvägen iallafall.

Tack för alla synpunkter :crazy:
Nu har hovslagaren ialfall (nästan 100% säkert) Konstatderat en hovböld, dock en ganska outveckad (om man kan man säga så?)
Har hört att hästarna blev blockhalta av hovböld men det har han ju inte varit. :banana: Något var har vi inte sett än men värmen ihoven har blivit mycket mindre och han ömmade inte så mkt för visitertång efter att de "lättat på trycket". Nu hoppas vi på ett snart tillfrisknande!

min ena har haft 2 rejäla hovbölder bak sedan nov. han har inte varit det minsta halt, haft puls eller ömmat. möjligen liite varmare i hoven. den första rann ut när hovis verkade, både han och jag blev lika överraskade. den andra "kom ut" ovanför ballen och hovis verkte upp den från sulan.

så visst kan det vara "diffust" :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 033
Senast: Meglio
·
Hästvård Mitt fullblod med ömma sulor blev skodd för 2 v sen. Fick ett sömtryck o hon var halt i några dagar o ömmade en del tills hältan avtog...
Svar
3
· Visningar
775
Senast: Freazer
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 500
Senast: Krystalline
·
Hästvård min häst har sedan 1 mån tillbaka varit varm och svullen till och från i sitt vänstra framben. Han hade blivit ensam i hagen varpå han...
Svar
5
· Visningar
2 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka