Symptom på hjärtmuskelinflammation

Sv: Symptom på hjärtmuskelinflammation

Ingen som vet eller har haft häst med hjärtmuskelinflammation:confused:

När min häst fick det så blev han:
- trött.
- låg ner mycket även ute i hagen.
- blev anfådd bara av att gå.
- allmänt hängig.

Iafl på människor ger det ju det symtom som Masse skriver; trött, flåsig för minsta lilla, hjärtklappning kan en del ha tror jag, och allmänt hängig.

Ok,tack
är pulsen högre på hästar som har hjärtmuskelinflammation, typ vilo,ansträngnig,återhämtnings puls eller kan den vara normal som innan?

Jag har haft en häst med kronisk hjärtmuskelinflammation.

Hans pulsar överensstämde bra med de övriga hästarnas. Jag hade honom bara i åtta månader óch han hade haft det i flera år enligt vet. Därför vet jag inte hur han var pulsmässigt innan.

Och han visade inga av de symptom som beskrivits tidigare i tråden. Men han "tog slut" i jobben (travhäst) utan att ha speciellt hög puls.

Tänker så det knakar... Jag tror att veterinären sa att det var vanligt att det kändes att de tog slut men att de hade lägre puls än normalt efter 5 min. (det var över ett år sen, man skulle skriva upp allt sånt där)

Senast ändrad:

Jag trodde att pulsen skulle bli högre än normalt efter ansträngning men där ser man.

Tack

Jag tror att det har med att göra att hjärtat inte orkar pumpa tilltäckligt och att hästen därför lägger av tidigare. Det är ju ansträngningsgrad man mäter efter 5 min. och om hjärtat inte jobbar ordentligt och hästen blir trött tidigare och lägger av så har den ju inte ansträngt sig max för den kan helt enkelt inte det.

Men veterinären pratade kroniker, jag känner ingen som kört snabbjobb i akut läge (som tur är)

Senast ändrad:

Ja det stämmer nog när man tänker efter.
Jag är hypokondriker he he, så när det kommer till hästarna så anar jag alltid det värsta, ska beställa tid för EKG då en av mina varit lite flåsig senaste dagarna samt lite småsnuvig, startade för ca en vecka sen rekordsänkte med 0,5 sek blåste ur snabbt efter loppet men svettades onormalt mycket, hans puls låg lite lägre än normalt:confused: Märkte givetvis inget lustigt med han innan loppet.

Han kan ju ha fått bättre form också, eller snällare lopp.
Eftersom han sänkte så antar jag att han inte "dog" 500 kvar eller nåt?

Hoppas att han ådragit sig en infektion efter starten i stället.

Han gick hela vägen så det verkar inte vara något som besvärade honom så sett, men rent logiskt så borde han haft något i kroppen readan när han tävlade i och med att det rann svett om honom :(

Hoppas för din skull att han inte hade någon infektion i kroppen när han tävlade. För det är just det som är en av de största orsakerna till att det blir hjärtmuskelinflamtion. Det är ju en sekundär inflamtion som kommer efter en ansträngning under en infektion.

Han har tid hos vet för EKG på torsdag , så ni får gärna hålla en tumme.

Risken är inte så stor om hästen har en infektion just under ett lopp. Risken att utveckla hjärtmuskelinflammation är när hästen under en längre tid har en infektion i kroppen, som den fortsätter träna hårt med. Har haft några konvalecenter med hjärtmuskelinflammation, varav den ena var så stressad och högt i varv så pälsen växte åt fel håll. Gemensamt för dom alla var just att dom "tog slut" i god tid före mål (travare). Ingen av dom har heller gått att få tillbaka till status före insjuknandet. Dom vill helt enkelt inte ta ut sig maximalt mer.

Håll så många det går :bow: det kan behövas med min tur just nu:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Axevalla hästcentrum hålls isolerat till följd av att hästar visat symptom på smitta, men samtliga anmälningspliktiga smittor har gett...
Svar
0
· Visningar
38
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från Frankrike har det rapporterats ett utbrott av ekvint herpesvirus typ 1, EHV-1, med neurologiska symptom hos hästar på en tävling...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka