Symptn för spratt?

Sv: Symptn för spratt?

jaha, det är kallblod, då får jag ta tillbaka mitt uttalande om att det är ovanligt med spatt. Jag vet nästan ingenting om den rasen.

Jag vet att det förekommer, men om det är i större utsträckning än hos andra raser ska jag låta vara osagt.

En häst i vårt stall har tupp-spatt, nåt som han egentligen inte lider av. Ibland när han går lyfter han ena bakbenet onormalt högt, utan att han kan kontrollera det, eller ens märker det. När man kratsar den bakhoven kommer den ofta upp väldigt högt och benet skakar som om han spände muskeln väldigt hårt. Men som sagt inget han lider av. Han är stallets bästa hopphäst :bump:

Kommer inte den vet ut så ta ut distriktarn för hältutredning. Visar det sig vara hasen så åk till ultuna/mälarklin och röntga för klar diagnos.

Jag har försökt få ut henne ett tag nu, men det kommer alltid nåt i vägen. Stog ute i stallet och väntade i två timmar igår. :( Ska ringa till antingen Ultuna eller Mälardalens klinik nu och försöka få lite snabbare reaktioner där!

Det är så jobbigt att behöva vänta besked när man är så orolig!
Vad sa Ultuna/Mälardalen?
Hoppas att det inte var något allvarligt problem:(.

Håller med sjoberga mkt bra skrivet! jag har en spatt häst som fick spatt när han var 7 o nu är han 13. Han har dubbelsidig spatt som läkt bra.. Han funkar jätte bra som promenad/lättare motionsridnings häst de ända som jag märker är att han är stel o ibland lite svullen om han stått inne för länge i boxen.. om man bara håller igång dom så dom rör på sig. tror inte dom mår bra av att bara stå då min häst blir mkt stelar.. Men de är väl helt olika för häst o vad för spatt den har..

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 100
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd