Symptn för spratt?

Sv: Symptn för spratt?

Nu har jag aldrig haft någon spatt häst själv, men lär mig precis om skador i skolan (hästgymnasium), och det är lindrig/måttlig/kraftig hälta, stel, m.m. Beror på hur långt gången den är. När lederna i hasen väl vuxit ihop kan hältan delvis/helt försvinna, man har dock en väldigt stel häst.

Mitt halvblod fick spatt på ena bakbenet. Vilket inte är lika vanligt som dubbelsidig spatt. Han var halt från och till. Det var mest på det viset jag märkte det. Vissa dagar var bättre andra sämre. Åkte och röntgade och det visade sig vara spatt.

Kanske är dags att åka och röntga gumman då. :( Hon är väldigt stel till och från och får väldigt korta steg i bak då.

Jag har bara hört om spatthästar som fått tagits bort. Finns det ingenting att göra?

Beror ju på om dom lider av det. Det som händer när dom får spatt, är ju att brosket mellan lederna i hasen "slits bort" så växer benen ihop. Är denna processen som brukar vara den mest smärtsamma delen av spatten, går ju att vänta ut satten tills allt växt ihop. Det jag fått lära mig är att när det är färdigt så brukar dom inte ha ont av det, så då finns det ju ingen större anledning att ta bort hästen. Men, är som sagt inte helt insatt i ämnet, o tror att det finns folk som vet mer än jag gör.

Finns dock något man kan göra för att påskynda processen, kommer dock inte ihåg vad man gjorde (råkade gosa med en hund som var inne i lektionssalen, just när mi lärare berättade :angel: )

Kanske är dags att åka och röntga gumman då. :( Hon är väldigt stel till och från och får väldigt korta steg i bak då.

Jag har bara hört om spatthästar som fått tagits bort. Finns det ingenting att göra?

Många hästar med spatt behöver man inte alls ta bort. Det man kanske får ta bort är tävlingsprestationskravet istället. På många hästar läker spatten ihop (växer ihop) och hästen går sedan helt utan smärta. Sedan kan hästen fungera i många, många år som ridhäst, även om tävlingsprestanda inte kan krävas längre.

Sedan finns det varianter, där spatten inte läker ihop bra och då kan hästen gå med konstant smärta, och då är avlivning enda alternativet.

Sist jag minns så opererar man inte spatt med bra resultat.

Jag hade min häst kvar som pensionär. Kunde dock inte bli någon tävlingshäst längre. Han blev utdömd direkt. Men han led inte av att gå och strosa och ridas i skog och mark. Man måste ha tålamod och vara observant. Kommer inflammationen tillbaka måste man medicinera. Men många tar bort sina spatthästar för att de vill ha en häst att träna och tävla med och det är inte lämpligt. Spatten kan bli bättre på det viset att det bildas en sammanväxning av lederna och smärtan försvinner. Men stelheten finns kvar. Jag hade min häst i tre år efter han fick diagnosen, sen blev han sjuk på annat vis och måste tas bort.

Phew, det där lättade mig lite i alla fall! Den här damen används ju bara till skogsmulle ridning och vi funderar på att ta föl på henne. Det kanske skulle funka om det är den lindrigare varianten som växer bort? Försöker få tag på min pappa för han är tillsammans med min veterinär så att hon kan komma ut och kolla henne.

Blir jämt så himla orolig och får bilder av att jag måste ta bort henne, så fort det är minsta lilla. :cry: Hönsmamma, hon är ju min lilla bebis!

Fast jag skulle nog inte ta föl på henne, då jag har hört att det kan vara/är ärftligt :( Riskabelt....

Nää, va synd. :/ Hon har ju sån toppen travstam, folk tycker vi är dumma som inte tagit föl på henne redan. Fick tag på pappa nu i alla fall som skulle be veterinären komma ut och kolla på henne när han hämtat upp henne igen, så får vi hålla tummarna för att det inte är det. :(

Hade en ponny som fick spatt. Hon var i början lite ojämn när man började trava men blev fin efter en liten stund. Ganska förrädiskt då vi tänkte att hon nog bara var lite stel och "knackig" (gammal ponny). Hon blev sämre, fick knölar på insidan av haserna och fastställd diagnos. Hon var 18 när hon fick det och vår veterinär sa att om dom fick det när dom var så gamla så var det inte ärftligt. Vet inte om det stämmer. Hon levde i allafall i högönskelig välmåga i fem år till och hoppade över staket, skenade och fick två föl.

Lycka till med din häst!

Sara

Vårat sto fick spatt, det visade sig då hon blev halt väldigt lätt och hennes steg inte var som en häst brukar ha.

Vi bestämde då hon blev förklarad med spatt att hon skulle bli avelsmärr, men efter 2 föl gick det inte längre.
Hon fick "spatt" alltså rykningar i bakbenen och hon sparkade ut vårat andra föl genom hagen.
Det blev en fara för både föl och henne själv plus att hon hade ont sista året.
Så hon fick somna in och åka hem till hennes fölunge som avlivades året innan.

Jag har själv hört att man kan underlätta spatt om man har hästen igång ordentligt.

Vi har en ponny på ridskolan som har lindrig spatt i bakhasorna. Inga problem, lite styv på moronen, men bara han får röra på sig så går han utan problem. Mamman hade också spatt och måste avlivas...

Jag har en häst som precis fått spatt konstaterat, han är välldigt strubblig av sig, vill inte gå fram alls slutade tramap under sig och hoppade i princip på tre ben efter böjprovet... han är depriemerad äter inte som han ska står oxh hänger bara är sprutad två gånger nu efter första gången blev de inte ett dugg bättre...andra gången var nu i måndags så kanske kanske... men de ser välll inte jätte lovande ut kan inte me at tha en häst som går och är deprimerad...

vet har gett mig ett lite litet hopp... men vi får se!

men som sagt på han märks de främst på stelhet samt at than inte vill röra sig på asfalt/hårt underlas :cry:

Förstår att den inte vill röra sig på hårt underlag eftersom den inte har något brosk kvar mellan glidlederna = ingen stötdämpning, stummt, och hög friktion. :( :(

min häst har spatt, men han visar typ inga symptom, men någonting var fel med rörelse mönstret som vi inte kunde sätta spiken på vad det var, så därför åkte vi in till klinik för haltutredning, fast han inte var direkt halt. vet såg inget vid ridprov eller longering. tyckte vi skulle sätta igång ordentligt om röntgen inte visade något. vilket det då gjorde tyvärr...:(. han var dock inte halt (0.5 på böjprov bara första stegen), han har inte speciellt ont (vad vi märker iaf. har ju hört om vissa hästar som vill vara till lags och går ändå trots smärta), äter som vanligt, väljer själv att gå i form själv (dock lång och låg form, vill inte kräva mer av honom eftersom han är under igångsättning) han är inte stel. har dock en stor galla vid pålagrings "stället". och så har han ganska markbunden trav, men det har han alltid haft. vi vet ju dock inte när han fick spatten (har haft honom sen han va 4, är 7 nu) eller om den är aktiv (har bara fått diagnosen, hästen ville ju inte gå in i transporten när vi skulle på återbesök :)), så det kan ju bero på spatten..

hur mkt symptom som visas beror väl på i vilken led som är drabbad. hasen består av 3 leder varav en är en kulled. får de spatt där kan de bli kroniskt halta eftersom det är en rörelse led. de andra är inga rörelseleder utan glidleder och de har oftast inte besvär med dem vid rörelse. min häst har lite i båda glidlederna, kanske därför han inte visar speciellt mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Det bästa är att få ut veterinären och göra ett böjprov, när du nu har en veterinär "inom familjen" ;)
Visar hästen hälta från hasen är det bäst att åka in till klinik och röntga, så man får en klar diagnos ifall det skulle vara spatt.

Den kan behandlas med tuppkam + kortison i lederna som dämpar inflammationen och även med butta/el dyl oralt, för att få hästen smärtfri. Om allt går vägen så brukar hältan ge med sig och hästen röra sig normalt, dock kan den ha kvar en markering vid böjprov samt att de ofta är stela vid början av ridpassen.
Då gäller det att hålla igång hästen konstant, och se till att man värmer upp ordentligt.

Finns ju både bra och dålig prognos av spatt, men jag har faktiskt hört fler positiva än negativa historier på senaste tiden, bara man är medveten om att hästen kanske inte kommer att kunna prestera fullt ut på en tävlingsbana, och tar hänsyn till sin hästs individuella behov.

Håller tummarna!

Jag har försökt få ut henne ett tag nu, men det kommer alltid nåt i vägen. Stog ute i stallet och väntade i två timmar igår. :( Ska ringa till antingen Ultuna eller Mälardalens klinik nu och försöka få lite snabbare reaktioner där!

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 100
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24