Syftningsfel i TR eller konstig regel?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 6459

Bläddrade igenom TR häromdagen och blev väldigt förvånad när jag kom till kvalificeringsreglerna. Tydligen är det bara ryttaren som måste kvalificera sig för att få starta högre klasser (upp till typ 120 km eller 100, är inte helt säker), hästen behöver alltså inte ha gjort det. Är det ett feltryck eller stämmer det faktiskt? För i såna fall kan man starta en helt grön häst i en 80 km bara för att man själv ridit det tidigare, låter skumt tycker jag.
Jag har alltid trott att det har gällt samma för ryttare och häst, har tex varit helt övertygad om att hästen måste gå en CR innan den får starta i en tävlingsklass.
Nån som har någon aning?

Sv: Syftningsfel i TR eller konstig regel?

Nejdå, det är inte fel. Som kvalificerad ryttare kan man starta en helt grön häst på 80 km och även 120 km. Vid 121 måste även hästen vara kvalificerad, osäker hur? Det känns otydligt i TR.
Jag anser att det är mycket bra att man själv bestämmer som erfaren distansryttare när ens nya häst är redo att starta en viss distans. Med min andra häst tog jag bara en CR för att testa hennes psyke och 80 km var hennes nästa distans ett år senare. Träning både social och kondition sköter jag hemma. Skulle inte vara glad om jag tvingades starta min gröna häst på t.ex. 50 km tävling.
Hälsning Maja

Jag håller med Maja. Jag tycker oxå att man kan avgöra det själv, när man har fått insikt i vad distans handlar om. Med en häst red jag fyra CR innan jag startade en 80 km. (Och han var fortfarande inte mogen. :( ) Med Musse började jag direkt på 80 km. Det är så olika från häst till häst.

Men varför följer då distansboken hästen och inte ryttaren? Var registreras ryttarnas deltagande i tävlingar?

det där tycker jag också är helkonstigt.

Har man som ganska grön ryttare två hästar och startar den ena i en cr och kanske ett par femmil och vill ta ut den andra på 8 mil....var står det då att man är berättigad att göra det?

Jag har inte det problemet för de flesta arrangörer vet att jag får rida alla sträckor, men tänkte på de ryttare som inte ridit så mkt och är lite mer "okända"....hur vet man vad de ridit? Undrar om det hänt nån gång att någon blivit ifrågasatt? Tror faktiskt inte det....Jag tror inte den kollen är så hård, varje gång jag går till sekretariatet så visar jag allt, men gula boken slängs bara ner i en låda utan att bli öppnad knappt...??!?!

Precis! Frågan är om dom verkligen har koll på att man faktiskt får starta. Tror inte att någon har blivit ifrågasatt och det borde många ha blivit, med tanke på hur svårt det måste vara att faktiskt ha koll på sånt. Jag menar, "beviset" för att man faktiskt får starta kanske ligger hemma i en låda (den andra hästens gula bok).

I och med det system som är idag så antog jag att det var hästen som var tvungen att kvalificera sig.

Nu är nog inte hästens gula bok tänkt att ha något med ryttarens kvalificering till olika klasser att göra. Den är till för att värna om hästens väl och ve. Det är ju därför man numera skall uppvisa gula boken för veterinär på ritter ochatt den inte enbart lämnas i en låda i sekretariatet. Det tycker jag är bra.
Ryttarens kvalificering för olika klasser är det ingen som har koll på direkt mer än ryttaren. Det finns inte samlat någonstans (mer än på distanslistan då och bara de senaste årens ritter). Ryttaren skall själv ha koll och som arrangör är det inte heller mening att man skall hindra någon från att starta. Däremot så tror jag att man i efterhand kan frånta en ryttare dess kilometrar eller placeringar om någon klagar och det visar sig att ryttaren inte är kvalificerad. Vart man klagar eller vem som fattar beslut det vet jag inte.
Hälsning Maja

niphredil skrev:
Precis! Frågan är om dom verkligen har koll på att man faktiskt får starta.

Jag tror att man får ha den kollen själv. Det är ju inte unikt för distans. När det fälttävlanskort blev ett krav gällde det inte för dem som redan hade tävlat i fälttävlan. Alltså fick man själv uppge att man hade tävlat tidigare och därför inte behövde uppvisa ett fälttävlanskort. Hur det är nu, när regeln om fälttävlanskort har funnits några år, vet jag inte.

Men behöver ju inte ha kontrollanter för allt. Det finns massor med regler vi följer hela tiden utan att någon kontrollerar oss.

Jag tror att de som slapp ta fälttävlanskort var tvungna att BEVISA att de redan tävlat i det, samma sak gäller många saker som byråkratin begränsat. Så länge man bevisligen redan har gjort något så slipper man genomgå den nya utbildningen för det hela.
Och alla regler som finns måste kunna kontrolleras att de faktiskt efterlevs, må så vara att det är dina medtävlande som håller koll på dig ute på banan, men när du är på startområdet så är det faktiskt funktionärernas jobb att se till att alla regler följs.

Det gör faktiskt ingenting att man själv vet hur lång distans man tävlat innan, huvudsaken är att funktionärerna vet det, annars borde de inte släppa ut dig på banan eftersom det kan vara ett brott mot TR. Tänk om någon som jag som aldrig tävlat distans (men jag har tittat på en distanstävling en gång, så nu kan jag allt), vill prova på men tycker att det är för mjäkigt med en 40km CR, då tävlar jag självklart en 80km tävling. Det vore inte allt för lyckat eftersom jag verkligen innebär en jättestor fara för min häst då, och det är väl det som är poängen med kontrollen? Man ska se till så att ryttaren är erfaren nog att kunna ta hand om hästen under en så lång distans.

Renfis skrev:
Jag tror att de som slapp ta fälttävlanskort var tvungna att BEVISA att de redan tävlat i det

Det räckte med att på anmälningsblanketten uppge var/när man hade tävlat. Jag tror inte att nån satt och kollade upp det.

Det är väl inte så svårt att kolla upp vilka som är berättigade att starta olika distanser.
I och med att man faktiskt måste lösa ryttarlicens så finns det förhoppningsvis lätt tillgängligt på ridsportförbundet.

Det är klart att någon kollade upp det, men poängtera att det inte kollades upp så BORDE det ha gjorts det, för att undvika brott mot föreningens stadgar (svenska ridsportförbundets dvs).
Och det är det som det hela handlar om, det hela handlar om ATT det finns en regel som säger att man MÅSTE ha startat en viss distans för att få tävla en annan och då MÅSTE man kunna bevisa att man gjort det. Allt annat är förkastligt, det är som att ta genvägar på distansbanan - regelbrott.

Är du verkligen en renfis?
Hälsning Maja

Javisst är det inte, till den levande debatten.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 107
Senast: Shaggy
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 107
Senast: Unafraid
·
Distans Tänkte starta på fjällnora men funderar på detta med kvalificeringen. Jag skulle vilja anmäla hästen till T50 men får jag det eller...
Svar
1
· Visningar
833
Senast: annoj
·
S
Distans om man läser tex tr så står de ju om hur man som ryttare kvalificerar sig i klasserna , men hur e de för hästen? om tex en ryttare...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: lilian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II