Sydda knoppar

Flippeti

Trådstartare
Nu när det är vinter och mörkt tänkte jag peppa mig själv genom att träna på att göra stora fluffiga sydda knoppar (och fantisera om hur fin pållen kommer vara på vårens tävlingar :D ). Måste fråga lite (dumma) saker...
När man har gjort flätan, ska man...
Alternativ 1: ...fästa tråden längst ner och sedan rulla en bit, trä igenom tråden, rulla lite till och trä igenom igen o s v ELLER:
Alternativ 2: ...fästa tråden, rulla upp hela flätan och sedan sy igenom knoppen?
Hur syr man runt/genom knoppen så att det ser bra ut, dvs så att knopparna blir runda och bulliga, på "ovansidan" av mankammen?

Skulle bli sååå himla glad om någon kan lägga ut steg för steg bilder/förklaring :bump:

Sv: Sydda knoppar

Åh jag är imponerad av att du ens orkar fundera på att sy knopparna, haha. :bow:

Själv är jag på tok för bekväm och har dessutom en häst som ogärna står still, speciellt på morgonen!

Inte alls ett sånt här svar du vill ha förstås men jag gör vanliga knoppar med två snoddar. Men viktigt är att manen ska vara sådär fult lång, gärna klippt och inte ryckt med andra ord.

Då blir resultatet såhär:
FlisiKping.jpg

Här är resultatet med sydda knoppar (dock inte jag som gjort dem):
PabloPicasso.jpg

Ha, ha, fundera på det orkar jag, frågan är hur länge jag orkar öva :angel:
Ja, pållen får ha lång och "ovårdad" man för att jag ska kunna göra stora fluffiga bollar. Brukar använda två silikonsnoddar; en till flätan och sen en till knoppen (typ "flyingeknoppar", fast med en extrasnodd). Men jag tror att för att få till den där riktiga "biffa till halsen-effekten" så behöver man nog sy, svårt att få dem lösa men ändå stadiga och hållbara annars liksom... Tänker på hur Mattias Janssons hästar brukar vara flätade.

Lägger till ett alternativ som förklarar hur jag brukade jag göra.

Alternativ 3: Fäst garnet längst ner runt flätan. Vik flätan på hälften och fäst. Rulla sedan upp sista biten och fäst.

Personligen tycker jag att det blir snyggast att sy längs med man-slingorna, på så vis blir det nästintill osynligt.

Försökte hitta en bättre bild, men lyckades bara gräva fram denna ur arkivet. Såhär blir knopparna med alternativ 3.

knoppar.jpg

En jag känner brukar sy, jag orkar inte...:p Hon brukar få beröm för sina knoppar. Hon går i alla fall tillväga på följande sätt: flätar manen, sätter gummisnoddar runt ändarna på flätorna, fäster sedan tråden i gummisnodden, tar nålen och drar den genom basen på flätan under flätan sas, nu är flätan vikt och änden är på undersidan av basen vid mankammen, hon för sedan nålen igenom basen på flätan igen så att nål och tråd hamnar på undersidan av den vikta flätan, sedan så för hon nålen igenom stället där flätan är vikt på mitten av flätan och fortsätter sedan med nålen upp genom mankammen igen så att den vikta flätan blir dubbel om ni förstår vad jag menar.. Fäster sedan med några extra varv, klipper tråden, klart. Jag har själv inte testat metoden men hennes flätor brukar vara snygga.. :p

*kl*

Från någon som väldigt sällan gjort knoppar.
Ska själva flätan vara hårt åtdragen eller "fluffig"?

KL

Hur lång man har hon på hästarna?
Hur många/tjocka flätor?
Min häst har riktigt tjock man o det blir ju typ 1000-flätor om det ska vara jämna snygga knoppar...

Ja, jag har testat hennes variant på tävling :)
Blev riktigt snygga, men de blev lite för ostabila och en lossnade i andra klassen. Hennes verkar dock sitta bra, så det handlar väl om att öva mer kanske. Tycker ändå att det vore kul att bli bra på att sy.
Blir riktigt irriterad på mig själv, vet att Ridsport hade en artikel om hur MJs sambo gjorde knopparna, men hittar inte det numret =(

MJ knopparna består av en relativt lång man som bör vara tjock för bästa resultat. Halvhård stor fläta som rullas in och sys fast typ. Rätt okomplicerat!

Ah, hade missat ditt inlägg, tack, det var så jag hade för mig att man vek flätorna. Ska prova :)
@ Farle: Ja, det låter okomplicerat, men jag tvivlar på att jag kommer tycka att det är det, he, he.

det sättet verkar ju relativt enkelt :p, jag får aldrig rätt på mina vanliga knoppar så tänkt testa sy till dressyr debuten som förhoppnings vid kommer till våren :p.

att fläta in garn i svans är också super bra för hästar med kort spretigt tagel vid svans roten :p billig hår förlängning.

Som super beskriver syr jag mina knoppar om jag inte gör flyingeknoppar. För att få till mankammen snyggt med både flätade och sydda knoppar så tycker jag det hänger på "vingarna" till flätorna. Alltså bågarna vid basen av flätan. Om man gör få knoppar så blir det breda stora vingar a la totilas och gör man många så blir det små obefintliga vingar som Tornesch brukar ha.

Jag brukar tycka att de flesta blir snyggast när man delar in manen i delar som är ungefär lika breda som min hand. Mindre om hästen har en kort hals så ser den inte lika kort ut. Flätorna närmast nacken får lite stramare vingar, och sen fluffar jag till vingarna när jag börjar fläta varje fläta allt mer för att sen strama till dem lite vid manken igen, då får man lite fusk-böj på halsen :P Flätan gör jag halvhård vid sydda knoppar och ganska hård vid flyingeknoppar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ingen aning om vart jag skulle sätta denna tråd, hoppas den är rätt...jag tog och övade att knoppa manen på mitt duktiga...
2
Svar
33
· Visningar
12 230
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar