Sv: Smarta tips på snygga knoppar?
Jag hittade ingen bra närbild på nätet på mina knoppar, men tror man ser lite iaf.
Precis som du har fått höra är det viktigt att fläta hårt, gärna blöta manen eller ha i hårgelé (men inte både och, då blir det halt). Jag brukar försöka ha samma avstånd mellan knopparna; då blir de på mitten lite större och hästens överlinje får sig ett lyft.
Det är verkligen jättesvårt att förklara hur man rullar, men jag ska försöka...
När du har flätat färdigt den (hårda) flätan så långt ner det går sätter du ett (eller två, det håller bättre och blir stabilare, tycker jag) gummiband runt tofsen, vrider gummibandet ett halvt varv runt sig självt och viker in tofsten på flätan neråt. Sedan snurrar du öglan på gummibandet ett och ett halvt varv runt den invikta tofsen, så att den låses fast och du har själva gummibandet uppåt. Gummibandet bildar nu en ögla, som hålls upp av ditt pekfinger, och flätan är i nederkant på insidan av öglan. Du fortsätter hålla upp gummibandet med pekfingret och rullar flätan- hårt!- runt den invikta tofsen och den delen av gummibandet som sitter runt den. Pekfingret håller hela tiden upp gummibandsöglan. När knoppen är rullad ända upp (man rullr den så högt man bara kan; hamnar den för långt ner drar man ner överlinjen på hästen) Fäster man gummibandet ett eller två varv runt basen på flätan
ovanför knoppen. Sätter man gummibandet runt knoppen blir det inte lika snyggt och knoppen inte lika hållbar.
Som sagt, inte jättelätt att förklara, det allra bästa är förstås om du kan hitta någon duktig i närheten som vill visa
Lycka till!