Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 666
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Ojjejojj, vilken mormor:love: :p Det där var riktigt fina täcken, måste jag bara säga:)

ahaa... då kan jag nog inte räkna med att sy i läder dom närmaste åren... för så mycket pengar har inte riktigt jag så jag kna köpa en hud... fast o andra sidan så vet jag inte vad jag skulle sy då...:p

Vilken mormor....:bow:

Vad är det för material???
De tyger jag hittar är för dyra, för tynna eller för exklusiva helt enkelt.. bävernylon är inte lika glansigt men håller!

Så fram med hemligheten nu...:D

Vilkett snyggt!!:love: du har verkligen lyckats!!:D Men vet du vad jag har gjort i dag och igår!?!?!?!??!:devil: Jag var på biltema i linköping igår och köpte tågvirke (båtrep) och så gjorde jag två repgrimmor inkl. grimskaft!!!:idea: Visserligen vart dom vita men jag är jättestolt över mig själv att jag klarade av att göra dom!!:D Tyvärr har jag ingen laddad kamera i närheten, för annars hade jag kunnat visa dom:p

det blev superlim som fick ta hand om det...fungerar bra hitills....men det går endast på pannband som redan haft ngn sorts utsmyckning innan, min hade haft en kedja så det var bara att dra bort den så voila var där en fåra att sätta pärlorna i....

Jordgubben från Skåne skrev:
det blev superlim som fick ta hand om det...fungerar bra hitills....men det går endast på pannband som redan haft ngn sorts utsmyckning innan, min hade haft en kedja så det var bara att dra bort den så voila var där en fåra att sätta pärlorna i....
aha, det var smart!:idea:

Jag vill också kunna göra egen repgrimma. Den jag har nu (snodd av min syster :angel: ) är den där billiga från börjes och den glider ju så fort hästen rycker lite.
Du kan väl göra en ritning hur man gör?! ;)

http://www.goddijn.com/halter/

Försök att få till den riktiga knuten. Jag har gjort grimmor med en vanlig knut under, och det blir bara en stor repklump av det hela.

Ett annat tips för alla hemmafixare: har fått reklam från Rusta, de säljer fleecefiltar för 20:- den veckan som kommer. Var flera mönster på bilden, bla zebrarandigt...

/Ida

Tyvärr är man ju tvungen att göra den vanliga knuten med den sidan du visar. När man gör fiador så startar man med de två knutarna på nosslingan, sedan fiador, sedan den i käkgropen, delar repen och gör knytöglan, ner till nosöglan och följer knutarna, ihop med repen och gör den övre knuten på högersidan.

I den med vanlig knut så löper repen helt annorlunda. Lättare att knyta, men sämre resultat. Som sagt, klumpen som bildades när jag knöt så vill jag inte att någon häst ska behöva dra omkring på.

Fiadorknuten är egentligen inte så svår bara man följer bilden exakt. Om nödvändigt, ta en bit tejp längs med ena repet för att se skillnad på dem, och pilla bort dem innan knuten dras till helt. Vid tilldragningen, ta tag i de två stora öglorna med vänsterhanden för att hålla ordning på dem (om du är högerhänt), nosslingan och de lösa repen i höger, dra försiktigt och pilla med de enskilda repen för att få det rätt. Du kommer antagligen att få pilla rep fram och tillbaka genom knuten några gånger för att få till rätt storlek. Men tro mig, den är värd besväret.

/Ida

vad länge sen man va här nu...

Okej... men den knuten måste man väl göra innan man har knutigt färdigt grimman... jag får inte upp knutarna på repgrimmorna nu nämligen....

Jag håller på att sy ett mossgrönt schabrak ( smått quiltat :love: ) hade tänkt ha guldpasspoal :) (antar att det passar till).

Jag håller just nu på att sy ett shabrak med matchande benlindor. Tyget är orange med stora blommor i olika färger på. supertjusigt! Har tyvär inga bilder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka