A

asmodeus

Det här är första året jag använder Switch på mina hästar. Har tidigare år använt RB86. Anledningen är att det talades mycket om förut att Switch inte gick att använda om man skulle rida hästarna, någonting med giftet i blodet ? Jag har läst på förpackningen men hittar ingen information om det öht. Enbart att man skall undvika sadelstaden när man applicerar. Vad säger ni ? Har ni också hört detta ? Jag tycker annars att det verkar ganska effektivt än så länge. Och om det fungerar med ridning och är bättre än RB 86 så är ju det underbart. De blir ju så kletiga. Tillika med Switch kör jag också med Nylanders hästkräm vid de mest utsatta ställena som bringan, mellan frambenen och skapet.
Råd mottages tacksamt !

Visst kan du rida fasst du använder Switch. Precis som du skrev så bör du undvika sadelstaden.

Tyvärr måste jag skriva att jag blev mycket besviken över just Switch. Jag tyckte inte alls att den höll flygfäna borta.:eek:

Liiiiiite osäker känner jag mig också över att sätta smörjmedel på min häst som är giftigt. :eek:

Det står ju på förpackningen att det inte är bra att få på sig (själv alltså) hur bra är det då igentligen att sätta på hästen :confused: :angel:

Jag är en "emot medel mäniska" men måste tillstå att Switch verkligen håller fästingarna på avstånd!
Vi har ridit och så inga som helst problem.
Vi lägger på enligt bruksanv. och undviker sadelstaden.
Vänl Stally

Vill tillägga att vi använder myggspray mot flygfän,Switch mot knott och fästing,som utlovas på förp.

Har också switch på mina, och har i alla år använt det fastän hästarna rids. Har funkat bra. För de utsatta ställena blir det 4 Ess.

Den är jättebra mot löss men värdelös mot insekter tycker jag. Nu har jag köpt hjorthornsolja, det sägs att det är mycket effektivt mot broms. Annars gör jag egen blandning av olja,vinäger,vitlök och ättika.Fungerar fint :)

Hej Tess.
Kan du ge mig receptet på din lilla "mixtur" ? Funkar den skapligt mot broms och flugor ?
Och en fråga till ang. Switch. Hur länge brukar effekten sitta i på ett ungefär ? Det har ju regnat hela dagen idag, undrar om effekten försvinner efter ett skyfall ?

Första året även för mig.
Jag har en häst som har fästingar dagligen i vanliga fall, men sedan jag började med Switch har han inte haft en enda!
Jag är jättenöjd med medlet, även om det känns lite olustigt med tanke på att det är så pass giftigt.
Men det överväger mer att lägga på det och minska risken för fästingburna sjukdomar...

Om det däremot hjälper mot knotten vet jag inte ännu - det har varit kallt, blåsigt och regnigt i stort sett hela juni så knotten har inte vågat sig fram...

Mvh
Tillis

Min pålla fick lite utslag av Switch när vi behandlade hästarna i stallet mot löss.. Synd, hade gärna testat det även sommartid.
Men de hästar som hade löss blev iaf av med dom.

Min pålle ser svedd ut längs med mankammen. Vet inte om det beror på switch eller inte men så såg han inte ut innan sommaren. Myggen flyr då i vilket fall (kanske för att pållen är för ful för att attrahera dem.. )

:o :D

Ja, jag kanske inbillar mig, men jag tycker att mina har varit "misstänkt" länge borta i hagen nu sen Switch. I vanliga fall kommer de galopperande så fort de ser en människa, så man törs knappt vara runt stallet. Men jag ska inte säga säkert än. Ta i trä.. Däremot så tyckte jag igår när jag lyfte på den flera kilo tunga manen :-) som min frieser har så kändes det lite "svampigt" längst in. Halvblodet har jag dock inte märkt någonting på.

Man kanske bör hälla det lite längre ner på den sidan som manen inte ligger åt, eftersom det är så tätt, med risk att medlet bara rinner ner på halsen :confused:

Jag tycker inte heller att switch håller flygfän borta men fästingar funkar det kanon på.

Jag tänkte inte svara på din fråga om switch, utan bara be er vara väldigt försiktig med det!

En bekant tappade ut sin flaska med switch, och hästen han slicka i sig lite, lite. :crazy:

Hästen dog efter några dagar! :cry:

Näää vad tråkigt!!!! :cry:

en annan fråga till er: vart hittar man nylanders? tror ni börjes säljer det?

och lindalo: fy vad du är taskig mot din pålla!! :mad: :) :D :bump: men hihi vad kul det lät!!

Jag använder Switch och det funkar kanoon bra på min häst.. kompletterar med RB86 vi behov si så där en 1 gång i veckan på bogen,bringan och mellan frambenen.. (får inte röra tanten mellan bakbenen, bara ibland... hehe...

Låter oerhört märkligt då min 25åriga häst oxå slickat i sig det vid flertalet ggr.var nare hos honom alldeles nyss och han levde fortfarande!? :confused:
Är du säker det var döds orsaken?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar

Tillbaka