switch till dräktiga ston?

Thera

Trådstartare
Jag har efter många sorger och bedrövelser äntligen fått mitt sto dräktigt.
På grund av värmen är myggen och knotten rent jäkliga. Min fråga är om någon vet om det är farligt att använda Switch på dräktiga ston? Det är ju väldigt starkt, bekämpiningsklass 3 om jag inte minns fel...
Tack på förhand!

har sysslat med avel i herrans massa år och har alltid använt swith på gela bestättningen, både stona, fölen och åringarna och det har aldrig varit några problem, det är i mina ögon det bästa du kan sätta på.

fast något som fasktiskt är billigare i längden men med samma effekt är MyggA som säljs på Apoteket till människor. har provat det på hästarna i sommar och det är lättare att använda då det är en Deo som man rollar på, ingen risk för kladd här inte!

Jag använder också Switch till ALLA hästarna, no problem!!

Fast jag förstår inte att MyggA kan vara billigare?? Och den måst du ju rulla på en gång/dag, Switchen räcker ju i veckor!!

mitt switch räcker inte i veckor då jag inte gör vad som står på förpackningen. att klämma ut 50ml rent gift på hästens ryggrad gör jag inte, snacka om hudirritation, men att var fjärde dag ca ta en trasa och gni ut där det behövs, bakom ganscher, bringan, under magen och på benen, ger en gladare hud.
mygga räcker med ny smörjning kanske varannan dag men det är så drygt att flaskan aldrig tycks ta slut, har haft 1½ flaska till fyra hästar hela sommaren.

Men mängden "gift" torde väl bli det samma vare sig du duttar varannan dag eller har på rejält var 6:e vecka???

Jag har aldrig haft en hudirritation på mina hästar med Switch, har även spillt rejält på mej själv ibland men det har inte hänt nåt!

Men jag håller med om att MyggA är kanonbra, men det är just det att slippa smörja så ofta som gör att jag väljer Switch. Behöver jag förstärka så har jag mitt eget hopkok mot myggen. Cocosfett, matolja, djungelolja, tjära och vitlök som kokas i hop. Det är kanonbra och billigt!

jag häller inte på så mycket på en gång för då har jag märkt att vissa hästar blivit irriterade eller fått utslag, typ vattenskållor över ryggen. Självklart blir mängden gift lika utspritt över en längre tid, men jag duttar hellre lite med några dagars mellanrum än öser på så mycket på en gång, och efter varje regnskur så tycks det försvinna ur pälsen då hästarna återigen far fram med svansarna som propellrar genom hagen i halvt sken på flykt undan blinningarna! :crazy:
har också spillt måttligt på mig själv utan några men, fast hästarna går inte gärna nära mig och det smakar pyton om man råkar kleta av sig på läpparna :D

jag har också en Knott-blandning av diverse olika mysko örter och anant stinkande, men jag tycker bara det hjälper mot de stora blinningarna och styngflugorna, knotten går på hästrna iallafall. :(

MyggA fungerar minst lika bra som Swith då det är samma bekämpningsklass. Jag tycker dock att den är bättre då det inte blir något spill pga utformningen av flaskan, hästarna tycker inte heller att det är obehagligt, man kan gömma den i fickan till skillnad från den större switch-flaskan, och den är luktfri i förhållande till tex Skillingaryd salva, så hästarna hinner aldrig ana ugglor i mossen vilka vissa ston gör när man kommer med diverse flaskor och burkar till hagen för smörjning1 :D

from denna sommaren så har jag helt övergått till MyggA på hästarna för gott (tror jag) :banana:

enl damen på apoteket får man inte ha på medicin på hästar som är menat för männsikor eftersom deras (hästarnas) njurar kan ta stryk av preparat som inte är tesat på djur.. En tanke bara..

Nä det är sant, det finns mycket skit vi ger hästarna både i päls och i mat som säkerligen inte är så nyttigt, med den risken tar jag då hästen mår bättre av att stå stilla i hagen hela sommaren utan elaka bett, än att springa runt runt i fyra månader helt hysterisk. det finns ju sådant på hästmarknaden som egentligen är menat till människor men inte får säljas i så stora volymer så då gör dom det till hästtillskott istället! :D

Där jag bor är det ett riktigt fästinghål, och switch är det enda som hjälper, jag häller inte en sträng över ryggen, utan sprayar med en sprayflaska över hela hästen, så har jag gjort i över 10 år på allt från föl till min mammas 29 åriga arab, ingen har någonsin visat irritation.

Jag hällde på switch på min häst för en vecka sen men det hjälper inte mot myggen. Gjorde precis som de stod på flaskan men de funkar vist inte, myggen e lik väl förbannat på honom!! :mad: Nån som har ett tips på vad ja ska göra, hälla på mer kan ja väll inte eftersom de e så hög bekämpningsfaktor på det :confused:

Det var smart :idea: har jag faktiskt inte tänkt på, att byta flaska alltså

Jag hällde på switch på min häst för en vecka sen men det hjälper inte mot myggen. Gjorde precis som de stod på flaskan men de funkar vist inte, myggen e lik väl förbannat på honom!!

Om du hade läst ordentligt på flaskan hade du sett att det står mott knott och fästingar på flaskan :eek:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·
Avel Jag är intresserad av hur ni som sysslar med avel ser på det här med antibiotikaanvändningen inom hästaveln? Ingen kan väl ha undgått...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 285
Senast: Hedinn
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 686
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka