Switch pour on

S

supergladis

Någon som vet varför man inte bör använda Skillingarydsalvan när man har haft på hästen Switch pour on?
Är det någon som har haft problem med allergiska reaktioner på hästen när ni använt Switch?
 
Sv: Switch pour on

Va, bör man inte? Det har jag gjort mer än många gånger och inte har jag märkt nån skildnad :o
 
Sv: Switch pour on

Va bra! Jag blev rädd att jag inte kunde använda skillingaryden i sommar. Då swtchar jag hästen iaf för knotten har kommit.

Jag hittade infot på http://www.eclipsebiofarmab.se/ under Säkerhetsdatablad om switch.
 
Sv: Switch pour on

switch pour on äör jätte starkt o det är inget jag rekomenderar till en känslig häst iaf. Vi har en häst som får utslag av switch, väldigt synd att vi inte kan använda det för det är ju trots allt det mest effektiva medlet på marknaden vad jag vet. Dessutom är hästen väldigt känslig för bett!hon får stora blemmor av mygg. i sommar ska vi prova näckens medel o ser om hon tål det
 
Sv: Switch pour on

fjordinghanna skrev:
switch pour on äör jätte starkt o det är inget jag rekomenderar till en känslig häst iaf. Vi har en häst som får utslag av switch, väldigt synd att vi inte kan använda det för det är ju trots allt det mest effektiva medlet på marknaden vad jag vet. Dessutom är hästen väldigt känslig för bett!hon får stora blemmor av mygg. i sommar ska vi prova näckens medel o ser om hon tål det

det är därför det står på flaskan att man ska testa en liten fläck, och ge det 24 timmar att reagera innan man behandlar.
 
Sv: Switch pour on

supergladis skrev:
Någon som vet varför man inte bör använda Skillingarydsalvan när man har haft på hästen Switch pour on?
Är det någon som har haft problem med allergiska reaktioner på hästen när ni använt Switch?

Jag har inte haft allergiska reaktioner på switch men däremot med ett annat medel RB40 eller RB20 nånting. Mitt sto blev alldeles bucklig, bokstavligt talat! Riktigt läskigt...

Switch funkar, fast själv föredrar jag Chevalet som är trevligare att hantera och det luktar inte lika giftigt (även om det kanske är det(?)) och det funkar minst lika bra tycker jag.

Jag har också läst att det inte ska vara bra med tjära och switch men det verkar ju vara en faktaoid? För jag har aldrig hört nån som haft problem med kombinationen.

Kokopelli
 
Sv: Switch pour on

Switch är rätt kraftigt hudirriterande om hästen har känslig hud.

Själv hade jag ett helsike, då jag lyckats hälla det i sadelläget på min amerikanare.
Han har tyvärr kukaskinn över hela kroppen, och det var näst intill omöjligt att lägga en sadel på honom 2 veckor efter behandlingen.

Numer är jag mycket noggrann med var det hamnar.

Annars tycker jag att Switch är kanon.

Enda medlet jag hittat hittills som verkligen håller både flugor och fästingar borta.

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: Switch pour on

Min ena häst har reagerat på Switch.( första ggn)
Häller nu på hälften ena dagen o resten dagen därpå.

Ska hålla på längre i år eftersom den ena fick erlichia i slutet av Sept. i förra året.

Det är det enda som även funkar mot Broms:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Switch pour on

Tack för alla svar!

Jag ska testa lite imorgon på korset.
Tror ni att halvblod (med endel blod i sig) kan vara extra känsliga?
 
Sv: Switch pour on

*lånar tråd*

Hur ser det ut om dom får en allergiskreaktion mot switch?
 
Sv: Switch pour on

Min ponny fick utslag av Switch då någon häst i stallet hade löss, och vi skulle behandla alla hästar med Switch.
Exakt hur det yttrade sig minns jag dåligt, det var längesen, men tror hon fick utslag av något slag, främst kring appliceringsområdena.
Hon är dock rätt känslig överlag, har lindrig eksem sommartid.

Jag använder itne gärna starka medel på mina djur, tagit starkt avstånd från fästsinghalsband till hunden också, trots att många använder det.
 
Sv: Switch pour on

okej, tack för svar :)

Min häst har haft pälsätare det är därför ajg använt switch nu... och hon har fått nå kala fläckar uppe vid ryggraden.. håret lossnar å det ligger som ett klet mot huden... å huden är lite irriterad... å undrade om det hade med det å göra eller om det var något annat som gjort att det är såhär.. :/
 
Sv: Switch pour on

Det som jag tycker verkar effektivast förutom switch är MD Myggdeo konc. som finns hos Föllinge. Det har vi använt i flera år på hästarna som motioneras och inte kan ha switch.
 
Sv: Switch pour on

Min häst har fått allergisk reaktion mot switch,fick då liknande nässelfeber med stora bölder på baken som sprack och gjorde ont:cry: trodde först det var bett från flygodjur,men kom sen på att det var switchen..:(
 
Sv: Switch pour on

Ja......... ungefär lika tåligt som en ordinär förhud :devil:

/Mike
 
Sv: Switch pour on

supergladis skrev:
Tack för alla svar!

Jag ska testa lite imorgon på korset.
Tror ni att halvblod (med endel blod i sig) kan vara extra känsliga?


det är individuellt. jag har ett rent fullblod med mycket tunn hud, känslig för skav osv - han funkar jättebra på Switch, aldrig haft ngn reaktion. dock reagerar de när man behandlar - tror att medlet svider en del. det är efter reaktionen man ska kolla, dvs att inte utslag eller annat uppstår, därav "testet" på en liten fläck och vänta 24 timmar.
 
Sv: Switch pour on

Tack än en gång för alla svar!

Tänkte bara berätta att jag testa medlet på hästen igår och det har gått jätte bra. Varken reaktion när jag hade på medlet eller nu ett dygn efter.
 
Sv: Switch pour on

supergladis skrev:
Någon som vet varför man inte bör använda Skillingarydsalvan när man har haft på hästen Switch pour on?
Är det någon som har haft problem med allergiska reaktioner på hästen när ni använt Switch?
Har för mig att det ska finnas dokumenterat att ett antal hästar har reagerat på just kombinationen av Switch och Skillingaryd...om det är så att Skillingarydssalvan mjukat upp huden så att Switchen blivit för stark och det har blivit brännsår. Själv har jag inte någon sådan erfarenhet...däremot RB86 gav min häst svåra svullnader...liksom Knock Out... Den hästen fick bara ha Respons och inget annat...inte Hästdeo heller funkade utan han fick svullnader. Väldigt olika hur hästarna reagerar, mina nuvarande töser här får Flusa på sig då och då och det funkar utmärkt;)
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
809
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: Sirap
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: Livi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp