Switch och ridning?

S

Sweet

Läst att Switch bara ska användas på betesgående hästar, får man inte rida med medlet på?

Finns det andra effektiva medel mot insekter/fästingar som man inte behöver kleta på för jämnan?

Tanken med Switch är väl att det går ut i blodet och gör hästen osmaklig för stickande insekter? Jag kan tänka mig att det är därför det står att det är till betesgående hästar. Ifall det är olämpligt att anstränga sig med giftet i blodet?

Äh, jag vet egentligen inte, men jag gissar att det är så... :D

Det jag vill säga är att du kan ju ge hästen vitlök istället, det ger också en otäck smak åt insekterna. Visserligen måste du nog ge varje dag, men det är ganska riskfritt. :)

Mot flugor och andra djur som "bara irriterar" hjälper nog bara sånt som man kletar på...

Att det står för betesgående hästar betyder ju just för att de går på bete där det finns fler insekter osv. Inte att man inte kan rida:)
Vad som är viktigt att komma ihåg är att man inte ska hälla switch på ryggen där saden ligger!
Men rida går utmärkt..har använt switch på mina hästar när de går på bete OCH rids

Ok, det står att man ska lägga en sträng från man till svans.

Hur ska jag kleta på det så att det funkar bäst och skyddar hela hästen om man även vill rida?

Lånar din tråd lite, hoppas det inte gör något. Hur lång tid ska det gå innan man kan använda Swich efter man har avmaskat ?
M vH Mannis

Ok, det står att man ska lägga en sträng från man till svans.

Hur ska jag kleta på det så att det funkar bäst och skyddar hela hästen om man även vill rida?

Står på flaskan, undvik sadelstaden bara, dvs där sadeln ligger.

´Jag häller i mankammen från nacken ner till manken. Sen låter jag sadelstaden vara och börjar hälla igen från bakom sadeln och ner till svansroten. nema problemas.

Det tråkigaste med att använda Switch är att man inte kan bada med hästarna i sjön då både fiskar o kräftor dör och det vill man ju inte.
Men det är oslagbart mot fästing tycker jag och då får jag väl duscha hästarna istället.
Vitlök har jag gett i flera år och det har inte hjälp...
Jag häller på i mankammen och på korset, inte där sadeln ska ligga.

Switch går inte ut i blodet, det sitter kvar i pälsen. Och det gäller alltså att inte hälla där sadeln ska ligga, känsliga hästar kan få stora allergiska reaktioner. Min häst får ingen reaktion i huden såtillvida att han tappar päls eller får utslag, men han får fnatt när jag har hällt på och det kliar o svider väl antagligen.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka