Switch..flugtäcke..vindskydd.. m.m.

miss_kala

Trådstartare
I sommar ska mitt travarsto gå på bete med två kompisar. De kommer gå ute dygnet runt i två månader om det funkar bra.

Funderar på att köpa Switch, något som jag har hört ska vara väldigt effektivt, men aldrig provat förr.
Det måste väl vara ok om jag har det på min, fast de två andra inte har det? Den ena är arab.

Tänkte också köpa ett flugtäcke, som hon ska ha när det är som värst. Är det nån fara att använda täcke när hästen har switch på sig? Nån som kan rekommendera ett bra flugtäcke som inte är allt för dyrt?

Sen undrar jag vad ni har för lösningar på era beten vad gäller skydd för hästen när det regnar, blåser osv.
Vi tänkte försöka bygga nån form av vindskydd, så det skulle vara till stor hjälp att få se/höra hur era ser ut!

:bump: //Miss Kala\\ :bump:

har du box i närheten? isåfall skulle jag använda switch, och under de timmarna på dygnet då flugfäna är som värst ställa in hästen i boxen.
så har jag gjort i alla år, och det fungerar utmärkt!vi har inte direkt ngt vindskydd, det enda är väl träden som står i "grupp" i hagen som de kan gå till och ta skydd. men då har ju jag stallet väldigt nära, så skulle det bli riktigt skitväder så är det bara att ställa in hästarna!

just det ja, du kan använda det på din häst fast de andra inte använder det! :)

Det borde inte vara någon fara att ha både täcke och Switch, det jag tänker är väl om täcket "gnuggar bort" medlet, för man ska ju inte borsta alltför noga när man har haft på medlet om jag inte minns fel...

Det ska inte vara någon fara att ha det på din häst, men inte på de andra...

På vårat bete har vi bara träden som skydd... Oftast står de ändå ute och äter även om regnet vräker ner... Blir det för äckligt väder (t ex blixt och dunder så de blir oroliga) tar vi in dem i stallet som ligger nära... Annars får de klara sig med träden som sagt... Oftast är det ju inte så kallt på sommaren...

Ingen fara alls med både Switch och täcke. Helt okej att bara Switcha din med.

Men jag måste tyvärr meddela att Switch inte är så där direkt jätteeffektivt.

Här har vi hårt insektstryck och det är Switch, flugtäcke OCH intag på stall under de värsta timmarna på dagen när insekterna är som värst som gäller.

När det gäller flugtäcken så rek jag Bucas Buzz Off. Det är INTE billigast i inköp, men det går 3 Höökstäcken eller liknande på ett Bucastäcke, dvs Bucastäckena håller MYCKET längre. Jag har provat mig igenom det mesta, både billiga och dyra och det går inte att slå Buzz Off täckena. Finns ett märke som heter Riff Raff kostar 730 kr för täcket och 310 kr för halsen, vilket är några hundralappar billigare totalt än Bucas. finns hos lillhästen i stav (www.lillhastenistav.se),och som också är bra faktiskt och billigare än Bucas. Håll dig dock undan från Börjes och Hööks billiga, passformen är inget vidare på de flesta hästar och de går SÖNDER för ingenting så har man träd/buskar i hagen så går de snabbt sönder. Har man en 'ren' hage kan det kanske fungera.

Skydd för vind behövs inte, det är en FÖRDEL för hästarna när de blåser för då håller sig insekterna borta. Samma sak med regn.

Så det man eg behöver skydda dem mot är HETTA och INSEKTER. Insekterna har jag Switch, annat medel och täcke mot och tar in på stall dagtid när det är som värst. Hettan skyddas de mot av skogen i hagen som ger skugga. Regn och vind är bara en fördel och då går hästarna glatt och betar med hängande svansar. Alltför ihållande regnande så tar jag in dem och låter dem torka upp. Och som sagt, de har skog att gå in i.

När jag hade vindskydd så det enda hästarna gick in där för att komma undan var INSEKTERNA. De stod aldrig där när det regnade eller blåste.

Tack för era svar! :)

Tyvärr kommer vi inte ha nåt stall som hästarna kan gå in i när det är som värst.. :( Vi ska nämligen flytta hästarna på ett bete under sommaren, så att vi slipper betala stallhyra.
Hagen kommer tyvärr inte ha några naturliga skydd, inga träd eller nånting.. Vilket inte känns så väldigt bra.
Men jag kommer prova ett tag iaf, och blir det för jobbigt, får jag bara flytta tillbaka henne till stallet, om min plats finns kvar!
Ska kolla upp det där täcket! Och jag får se hur det blir med Switch, det är ju rätt så dyrt och om det ändå inte funkar så bra, är det ju bortkastade pengar.

//Miss Kala\\

JAg har använt switch åt hästarna dom senaste sex-sju åren och tycker det funkar kanon (det finns insekter här, men det är aldrig sådant tryck att hästarna måste in i stallet som tur är). Har provat andra medel också men alltid återvänt till switch. Hagarna består av varierad terräng så dom får gå in i skogen då det är blåst och elände, blir det riktigt riktigt ruggigt så får dom gå in.
Sen har jag nätmössor på damerna för att dom ska slippa "klasar" av flugor runt ögonen... :cool:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 687
Senast: skuggi
·
Anläggning funderar åter igen på vindskydd, nu funderar vi på att bygga ett skärmtak för att kunna köra in lastaren under, och då ha öppet för...
Svar
0
· Visningar
752
Senast: Buck
·
Anläggning Behöver ordna någon form av ligghall till ponnyerna vi har hemma på foder. Hade först tänkt bygga själva (har en händig make som gillar...
2
Svar
27
· Visningar
6 300
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V