swintosvans!

Micaela

Trådstartare
Jaa.. vad tusan gör ni åt swintosvansar? eller är det bara min häst som kliar sig som tusan i svansroten? Jag blir galen!

Sv: swintosvans!

Aloe Vera... Ja, ha (har i ärlighetens namn faktiskt aldrig testat)

Jag säger matolja att ha både i maten och i svansen...:p

Ett tips jag fått här på buke är att schamponera med mjällschampo. Det har funkat på de hästar jag provat. Fungoral på apoteket. Några tvättar med det och det brukar gå över. En avmaskning kan ochså hjälpa.
gulan

Nu kom jag på en sak till! Olivolja fick jag ett tips att använda till en ponnys svans, som i stort sett var så sönderkliad att det såg ut som en sönderknagad kotte :crazy:

Alltså att smeta in olivolja i svansroten.

Jag har fått för mig att om man har en massa glansspray i svensen så blir det inte ritkigt lika fult då de kliar, samt smörja med nåt mjukgörande,,

Har den precis börjat klia svansen så kan det vara läge att titta igenom svansen ordentligt. Älgflugorna har kommit nu och de kryper gärna in och sätter sig i svansroten och biter där. Usch det börjar klia i huvet på mig bara jag tänker på dem :mad:.

Nu kom jag på en sak till! Olivolja fick jag ett tips att använda till en ponnys svans, som i stort sett var så sönderkliad att det såg ut som en sönderknagad kotte :crazy:

Alltså att smeta in olivolja i svansroten.

Jo, olivolja var det vi använde till hästen som kliade upp sin svansrot...

Svarar till alla

tack för alla tips! :bow: Ska testa lite olika metoder nu så får vi se vad som funkar bäst.

tenesie:
Matolja lät enkelt och bra (nåt som jag har hemma och kan testa med redan ikväll), hur mycket har du i när du har det i maten?

Micaela

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Ponylove
·
Skola & Jobb Jag kontaktade sjukhuset för att fråga om de glömt bort mig eller om jag skulle få någon ny tid för operation öhvt. Visade sig att de...
Svar
6
· Visningar
796
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
883
Senast: Lucifer
·
Hästvård Nån som vet nån bra salva att smörja en hästs spenar och området runt då hon kliar sig mycket där? Hon har svullet juver alltid haft och...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka