Swed horse kval 2013

skatten

Trådstartare
Kan någon förklara för en icke FT kunnig vad som gäller för kvalen för 5 åringar?

Jag förstår % och felfri banhoppning men vad är skillnaden på H100 och TH100?

Och en helt annan fråga,hur hinner ni kvala era Ft hästar?
Det finns ju inte alls lika många kvaltillfällen som för tex hopphästarna, det gäller ju att det verkligen klickar vid de få starter man gör.
Hopphästarna kan ju förberedas på tävling året runt, de har längre säsong, fler tillfällen och kan dessutom starta oftare. För även om det fanns Ft tävlingar varje helg så kan ni ju inte starta era hästar lika ofta.

Undrar eftersom jag har hopptränat en häst som kanske skall ut och kvala och insåg då jag läste att nivån kändes likvärdig med hopp och dressyrhästarnas men svårare pga så mycket måste klaffa på så få tillfällen.

Sv: Swed horse kval 2013

En TH100 är inte en hel fälttävlan utan ett terränghästprov, man rider alltså bara en terrängrunda och får betyg av en domare. Står mer beskrivet i TR.

Ang hur man hinner kvala får vi se om det är någon som gör det, reglera för i år är nämligen nya. :angel:

Jag är glad att jag redan bestämt att jag inte skall kvala min 5-åring...
Han gick förra året och då var det 50% i dressyren och 8 fel i hoppningen som gällde, man kunde tom kvala enbart med terränghästprov.
Han gjorde tre terränghästprov och två hela fälttävlan + finalen. Alla starter var godkända kval, men han hade inte klarat gränserna som är satta i år.

För 5-åringar gäller ju också att du måste kvala i 90 klass för att öht få starta i 100.

Ett gäng 5-åringar fick väl sitt första kval i går och har bara ett kval kvar i en 100 klass så det ska dom nog hinna innan september..

Vad som är taskigt är 4 åringarnas kvalregler.. risken finns att dom får tävla alldeles för mkt för att klara sina kval.

Man ska inte räkna med att folk är förnuftiga för det är dom inte... man måste inte rida breeders och ska man göra det får man ju ha förberett hästarna och sig själv ordentligt. Det är svårt att "komma ikapp" med unghästar och tyvärr forceras en del rätt hårt.

Senast ändrad:

Ett gäng 5-åringar fick väl sitt första kval i går och har bara ett kval kvar i en 100 klass så det ska dom nog hinna innan september..

Fast när kvalen nu är skärpta lär där vara mer än en som behöver mer än ett kvalförsök ;)
"5-åriga hästar
Två H100 med minst 60% i dressyrmomentet, felfri banhoppning och terrängmoment utan hinderfel. En av dess H100 kan ersättas med TH100 med minst 7,0 i poäng (exklusive tidsfel)."

Ja men jag tror nog som jag skrev att just dom lär nog hinna det..

Det är väl kanske ungefär såpass framme dom bör vara för att klara sina kval med gällande regler utan att behöva forceras allt för mkt. Sen kan man ju diskutera om det är så man vill ha det eller inte.

Nu är ju 5 åringarnas kvalregler tuffare än förlängesedan och dom ändrade det ju för att det var för tufft ;)

Senast ändrad:

Jag tror inte heller det blir några problem för de flesta 5-åringarna som varit väl framme som 4-åringar. Men jag menade mest för min egen del, som sagt Marlin var inte felfri i någon av sina banhoppningar förra året och jag tror inte det hade hjälpt mig personligen att ha pressen på felfri runda för att få kval...
Så egentligen tycker jag inte det är orimligt för 5-åringarna, men jag är glad att jag inte tänkt mig att kvala själv.
Och som sagt, har man inte haft dem ute som 4-åring (vilket jag förstått att många inte gör alls) så tillkommer ju också kval i 90-klass.

Men jag håller med ang 4-åringarna, risken är att de får tävla alldeleds för mycket.

Liknande trådar

Hoppning Läser i dagens ridsport att nu skall de troligen klydda med kvalreglerna igen. Dels var de inne på att 4-åringarna inte skall kunna...
2
Svar
21
· Visningar
2 809
Senast: ancan
·
V
Fälttävlan Jag har funderat mycket ända sedan gammelns tråd här ang förberedelser för FT. NU var det kanske en "klumpig" tråd som tydligen var som...
2
Svar
26
· Visningar
2 524
Senast: Undret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar