Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Jiovedi

Trådstartare
Jag köpte mitt 10åriga sto i maj, och har märkt sedan dess att hon svullnar upp ordentligt i bakbenen när hon står inne under natten, så fort hon kommer ut och får röra på sig så går svullnaden ner. Alltså på morgonen är hon jämnt gallig på båda bak, rätt hård är hon också, inte ovanligt stel eller så. svullnaden går ner helt efter ett ridpass.. Men märkte i somras när hon gick ute dygnet runt att de då inte fanns en tillstymelse till svullnad någon gång. så när vi nu i sept. flyttade till vår egna gård med lösdrift fick hon gå där, och benen var hur fina som helst hela tiden. Men, hästen trivdes inte. Hon åt inte, utan tog en tugga och sen drog hon bara iväg i full kareta längst ner i hörnet på hagen och stod där och tröck. Hon blev otroligt orolig och upp stressad och gick knappt att rida då hon var helt slut. så nu har vi stallat in henne igen, och vipps, svullnaden är tillbaka. har precis köpt stallbandage, och Bot, men vet inte hur mycket jag vågar använda de. Hon går ute mellan 06.00 - 21.00 och rids därimellan ca: 1-1,5 timme om dagen 6ggr /veckan. hon äter mycket kraft foder för att hålla hull och orken.

hon går på : 3,6L havre och 1,6 L korn om dagen + mineraler, och betfor. Vet dock inte hur många kilo de är. hon äter ca: 13-15kg hö om dagen. kan tilllägga att de är en ganska stor dam på 172cm, går oskodd bak.

hon är röntgad i båda bakkotor + rygg i januari utan några konstigheter. Har märkt att lindning har hjälpt lite men inte helt och hållet, men har nu köpt bot, men hur pass mycket vågar man använda dessa? har använt dem 2 timmar 3ggr nu men tycker mig inte se någon skillnad alls. kanske pg. att hon inte stått med dem hela natten.

har även funderingar på att sko henne bak med tanke på hennes storlek och att hon rids så pass mycket, kan de hjälpa tro? byta foder? men till vad?

ja jag är intresserad av alla tips man kan få, vill inte att hon skall svullna, men de kanske är vanligare än man tror? Hon är annars mycket pigg och glad på alla sätt och vis.

Tacksam för snabba svar.!
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Jag köpte mitt 10åriga sto i maj, och har märkt sedan dess att hon svullnar upp ordentligt i bakbenen när hon står inne under natten, så fort hon kommer ut och får röra på sig så går svullnaden ner. Alltså på morgonen är hon jämnt gallig på båda bak, rätt hård är hon också, inte ovanligt stel eller så. svullnaden går ner helt efter ett ridpass.. Men märkte i somras när hon gick ute dygnet runt att de då inte fanns en tillstymelse till svullnad någon gång. så när vi nu i sept. flyttade till vår egna gård med lösdrift fick hon gå där, och benen var hur fina som helst hela tiden. Men, hästen trivdes inte. Hon åt inte, utan tog en tugga och sen drog hon bara iväg i full kareta längst ner i hörnet på hagen och stod där och tröck. Hon blev otroligt orolig och upp stressad och gick knappt att rida då hon var helt slut. så nu har vi stallat in henne igen, och vipps, svullnaden är tillbaka. har precis köpt stallbandage, och Bot, men vet inte hur mycket jag vågar använda de. Hon går ute mellan 06.00 - 21.00 och rids därimellan ca: 1-1,5 timme om dagen 6ggr /veckan. hon äter mycket kraft foder för att hålla hull och orken.

hon går på : 3,6L havre och 1,6 L korn om dagen + mineraler, och betfor. Vet dock inte hur många kilo de är. hon äter ca: 13-15kg hö om dagen. kan tilllägga att de är en ganska stor dam på 172cm, går oskodd bak.

hon är röntgad i båda bakkotor + rygg i januari utan några konstigheter. Har märkt att lindning har hjälpt lite men inte helt och hållet, men har nu köpt bot, men hur pass mycket vågar man använda dessa? har använt dem 2 timmar 3ggr nu men tycker mig inte se någon skillnad alls. kanske pg. att hon inte stått med dem hela natten.

har även funderingar på att sko henne bak med tanke på hennes storlek och att hon rids så pass mycket, kan de hjälpa tro? byta foder? men till vad?

ja jag är intresserad av alla tips man kan få, vill inte att hon skall svullna, men de kanske är vanligare än man tror? Hon är annars mycket pigg och glad på alla sätt och vis.

Tacksam för snabba svar.!

Det är ganska vanligt med svullnad nattetid på uppstallade hästar. Se till att hon får röra sig så mycket som möjligt och att hon har en box som är tillräckligt stor så hon kan gå lite om hon vill.

Att ha stallbandage på natten ger ju lite stöd, problemet är att hon får för lite rörelse.

Har hört att det kan vara proteinrelaterat också, dvs överskott på protein, men det har jag inte fått bekräftat.

Hoppas det löser sig, lycka till :)
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Många hästar svullnar upp av havre, men det kan lika gärna vara lymfangit.

Mitt sto (1.68) har båda delarna, får ingen havre & svullnar på natten pg.av en gammal skada som ger henne lymfangit i ena bakbenet.Hon blev stel i lederna & fick mycket låsningar i musklerna av havren.
I mitt tycke så får din häst MKT. havre/korn. Ta bort det så minskar nog hennes stress med.
Ge henne fri tillgång på hö , några dl betfor för fibrernas skull & en näve korn (krossat) el. två blandat vid varje mål.

Har även ett halvblod som är 1.77, mkt. grov, han får fri tillgång på hö, 2dl betfor/per mål/2ggr dag & 300 gram Hippo Basic (pellets) per mål/ 2 ggr dag . Han äter i genomsnitt 20 kg hö/dag, i vintras då det var som kallast åt han 30 kg/dag. Han äter fort & är mkt matglad. Stoet äter hälften mot han & låååååångsamt......................................

Höet ska anpassas efter kylan, då dom äter för att hålla värmen ute i hagen.
Något jag upptäckt efter att ha eget stall & fri tillgång av hö i hagen, då ser man tydligt hur dom äter efter årstiderna, beroende på tillgång av gräs i din egna hage med så klart.
På kvällen inför installningen äter han runt 8-10 kg hö /kväll-natt. Jag fyller så det finns i boxen under dagen då jag mockar, sedan fyller jag på innan jag släcker för natten vid tio.
Höet räcker för honom, men han får det andra så han inte blir avundsjuk när dom andra får mat.
På min hemsidan kan du se hur han ser ut i kroppen, om du vill jämföra mot din.

Mitt stressade halvblod får oxå fri tillgång på hö + 1 kg Hippo Alfa Breed/ per mål/ 2ggr dag. Båda hästarna rids varannan dag i genomsnitt normalt.

BoT paddar på natten minskar svullnadern , använder dom nästan varje dag. Har uppehåll då & då.

Lycka till med ditt sto
 
Senast ändrad:
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Många hästar svullnar upp av havre, men det kan lika gärna vara lymfangit.

Mitt sto (1.68) har båda delarna, får ingen havre & svullnar på natten pg.av en gammal skada som ger henne lymfangit i ena bakbenet.Hon blev stel i lederna & fick mycket låsningar i musklerna av havren.
I mitt tycke så får din häst MKT. havre/korn. Ta bort det så minskar nog hennes stress med.
Ge henne fri tillgång på hö , några dl betfor för fibrernas skull & en näve korn (krossat) el. två blandat vid varje mål.

Har även ett halvblod som är 1.77, mkt. grov, han får fri tillgång på hö, 2dl betfor/per mål/2ggr dag & 300 gram Hippo Basic (pellets) per mål/ 2 ggr dag . Han äter i genomsnitt 20 kg hö/dag, i vintras då det var som kallast åt han 30 kg/dag. Han äter fort & är mkt matglad. Stoet äter hälften mot han & låååååångsamt......................................

Höet ska anpassas efter kylan, då dom äter för att hålla värmen ute i hagen.
Något jag upptäckt efter att ha eget stall & fri tillgång av hö i hagen, då ser man tydligt hur dom äter efter årstiderna, beroende på tillgång av gräs i din egna hage med så klart.
På kvällen inför installningen äter han runt 8-10 kg hö /kväll-natt. Jag fyller så det finns i boxen under dagen då jag mockar, sedan fyller jag på innan jag släcker för natten vid tio.
Höet räcker för honom, men han får det andra så han inte blir avundsjuk när dom andra får mat.
På min hemsidan kan du se hur han ser ut i kroppen, om du vill jämföra mot din.

Mitt stressade halvblod får oxå fri tillgång på hö + 1 kg Hippo Alfa Breed/ per mål/ 2ggr dag. Båda hästarna rids varannan dag i genomsnitt normalt.

BoT paddar på natten minskar svullnadern , använder dom nästan varje dag. Har uppehåll då & då.

Lycka till med ditt sto


tack så jätte mycket för ditt svar.

Just nu får mina två hästar näst intill fri tillgång på hö ute, och sedan lägger jag in 6kg hö till henne på kvällen, MEN hon äter inte upp de. hon äter max 4kg. men jag lägger fortfarande in 6kg varje kväll. kan tilllägga att denna häst tar otroligt lång tid på sig när hon äter. Jag måste ge henne mycket kraftfoder för att orka träna så mycket som vi gör, hon rids ju 6 dagar i veckan och då ca: 1 timme, och 1-2ggr i veckan rider vi hådare träningspass.

utan havren orkar hästen inte galoppera näst intill, hon blir super slö utan mycket kraftfoder tyvärr. Hon är inte uppstressad alls av havren, de gick bra på lösdriften ett tag. Men sen gick de inte alls. hon slutade helt enkelt att äta och bara sprang omkring, även fast den andra damen åt. funderar på att byta foder, men till vad. 3,6 L havre om dagen är väl omkring 2kg? om jag inte är helt ute och cyklar nu, och då är de inte alls så mycket. och hon får ju ca: 1kg korn, de tycker jag heller inte är så mycket med tanke på hennes storlek och att hon tränas så pass mycket. Men de kan ju vara som du säger, att havren påverkar benen. Har du något tips på kraffoder jag kan byta till, och hur mycket man sedan skall sträva efter att ge i slutändan när allt är invänjt.

Tack ännu en gång.

Mvh annelie!
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

3 kg spannmål blir väldigt mkt stärkelse, något som jag aldrig velat trycka i min häst. Hade hellre letat upp något annat. Men detta är jag.

Sen ang svullna bakben så får oftast hästar som står på box, gärna äldre, sämre blodcirkulation och får då lite tjocka bakben, min dam får det under vinterhalvåret då hon står inne mer än under sommaren.

En analys på hö/hösilaget där du får reda på främst mj och smrp och utgå sedan från detta när du ska välja ditt kraftfoder.

Vad anser du är hård träning?

Det som du anser att hon blir "pigg" kan också vara den stress som hästen utsätts för när den får i sig så mkt stärkelse, det stressar hästens mage rätt ordentligt då de inte kan bryta ner allt.

Som det är sagt tidigare i tråden så kan stärkelsen(korn/havre) göra så att hästarna får gallor och tjocka ben.
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Har du analys på höet?

Varför blev hästen stressad av lösdridften? Har du funderat på det..? Är det samma hage som hon går i nu?

Personligen undviker jag all form av kraftfoder om jag kan. Speciellt betfor upplever jag som en källa till gallor och har inte gett hästarna det på snart 7-8 år.
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Jag tror en liter havre väger mer än 1 kg. Försöker tänka på våra mått och har helt för mig att ett kg inte blir ett helt liter mått.
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Jag tror en liter havre väger mer än 1 kg. Försöker tänka på våra mått och har helt för mig att ett kg inte blir ett helt liter mått.

Hej!

av bönderna jag köpt havre av säger då att 1L är 0.5 kg.

jag kommer att minska ner på Betfor och havre nu, kommer att gå över till ett färdigfoder istället och ge lite extra havre bara om hon tappar orken. Hon är inte direkt en pigg häst, men får hon inte tillräckligt med energi så orkar hon inte jobba. jag har gett den mat förra ägaren gett henne, men som sagt kommer jag att gå över till färdigfoder istället exempel. kraft 90 eller 125, vad skulle ni rekomendera, och hur mycket skall jag sträva efter att i slutändan ge henne? 1-2Kg om dagen?

Jag visste inte alls att de var så pass mycket stärkelse, så jag kommer som ni säger minska ner på kraftodret och öka på till fri tillgång på hö, iofs har hon de näst in till redan nu. Nej vi har ingen analys på höet, men funderar på att ta de om vi kommer att köpa mer hö från samma bonde.

Hon går i samma hage nu som tidigare och är inte alls lika stressad som när hon stod ute på lösdriften dygnet runt, utan tar de med lugn, men vill gärna komma in när klockan börjar närma sig 21.00. Dom andra hästarna i stallet brukar tas in vid 17 tiden, men de bryr hon sig inte om nu, men de gjorde hon när hon stod på lösdriften dygnet runt. tror inte riktigt damerna slog sig riktigt till ro i lösdriften helt enkelt. för båda två var helt slut på förmiddagarna och låg och sov i flera timmar.

tack så hjärtligt för era svar, vet. kommer ut på onsdag och besiktigar min andra häst så skall då passa på att fråga honom lite ang henne ben.

Mvh Annelie
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Är hon överviktig? Känner du hennes revben med ett lätt tryck? Överviktiga hästar kan också kännas , sega och trött, därav min fråga.
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Låter som din häst rids normalt. Att hon inte orkar galoppera beror inte på hur mycket havre du ger .....................utan hon måste sätta muskler så hon orkar bära sig.
En analys av höet kan vara av stor vikt då du har en häst som har svårt att öka i vikt & där med sätta muskler. Så inköp av "rätt" hö är avgörande.

Sedan kan du utgå från det & komplettera det som saknas för din frökens behov att sätta muskler & öka i vikt.
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Jag har det problemet med en utav mina hästar. Jag pratade med min djursjukvårdslärare om detta, eftersom hon är väldigt insatt i hästar och hon sa att det är väldigt vanligt på vinter och när de står uppstallade eftersom de inte rör på sig lika mycket då.

Att hästen blir gallig i benen beror på att vätskan som åker runt i kroppen inte orkar pumpas uppför benet lika mycket som det gör när hästen rör på sig mycket. Därför kan stallbandage vara bra som ett stöd för att få vätskan att inte stanna därnere.
Annars sa hon att det inte var något farligt med det alls, och som du säger, det försvinner efter ett ridpass när cirkulationen är igång igen.

Detta är alltså INTE foderrelaterat.

Jag masserar min hästs bakben på morgonen och har lindor på under natten, det hjälper gott och väl nu under vinterhalvåret.
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Låter som din häst rids normalt. Att hon inte orkar galoppera beror inte på hur mycket havre du ger .....................utan hon måste sätta muskler så hon orkar bära sig.
En analys av höet kan vara av stor vikt då du har en häst som har svårt att öka i vikt & där med sätta muskler. Så inköp av "rätt" hö är avgörande.

Sedan kan du utgå från det & komplettera det som saknas för din frökens behov att sätta muskler & öka i vikt.


du har nog rätt i en hel del av de du säger, om vi kommer köpa in mer hö av denna bonde så gör jag analys, eller så köper jag nytt hö med analys. Hon är inte svårfödd, verkligen inte. hullet håller hon väldigt bra, men de är energin jag vill åt för att själv orka rida henne, men som du säger nu när hon börjar få bättre kondis och en hel del muskler så blir de bättre och bättre med orken för var dag. stor skillnad med hennes ork nu och för tre veckor sedan.

Har nu ändrat lite i fodret, nu får hon endast 3dl korn, 5dl, havre och 2dl aktiv granngården pellets + lite betfor. och kommer att öka på med aktiv allt eftersom. hade tänkt ha henne på 1kg aktiv, och 1L havre + betfor under dagen + fri tillgång på hö. hoppas benen blir lite bättre då. För när hon kommer in vid 21.00 så är benen torra och fina, men på morgonen tjocka och svullna även fast jag använder bot, iofs var de värre innan jag började med bot.

är så hjärtligt tacksam för alla svar. :)
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

Jag tycker det är stor skillnad med mycket stärkelse, vi undviker helt spannmål till hästar som har tendens att svullna i benen. Visst är det cirkulationen som gör att de blir tjocka, men uppenbarligen är det något med spannmål som gör det trögare i cirkulationen - kan tänkas vara slagg.

Det hjälper med stallbandage tycker jag, men jag undviker hellre att belasta hästens kropp med det som får cirkulationen trögare, än att jag dövar symtomen.
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

TYcker att det låter som du ger för mycket havre. Stöd upp benen. Se om ditt sto kan hitta lösdrift eller större box, se till att hon trivs. Prata med en kunnig veterinär. Hoppas det löser sig! :)
 
Sv: Svullnar upp under nattetid ordentligt.

TYcker att det låter som du ger för mycket havre. Stöd upp benen. Se om ditt sto kan hitta lösdrift eller större box, se till att hon trivs. Prata med en kunnig veterinär. Hoppas det löser sig! :)

hej, har börjat byta ut hennes mat nu och hoppas på att de kommer hjälpa henne. det kommer även ut en veterinär ikväll och skall kika på några hästar i stallet ink mina två, så då kanske jag får hjälp att få bukt på saken. Är hjärtligt tacksam för alla era svar.

tyvärr trivdes hon ej på lösdriften, och hon har en stor box :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny har de senaste veckorna fått väldigt svullna bakben, först trodde vi det berodde på att hon stog stilla under natten i boxen...
Svar
4
· Visningar
722
Hästvård Har ett 5årigt halvblod dom går på lösdrift. Rids ca 5 dagar i veckan varierad träning. Brukar stå inne i stall ungefär 1 natt i veckan...
Svar
9
· Visningar
1 394
Senast: Asa_S
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 134
Senast: Zaga
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 013
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp