Jiovedi
Trådstartare
Jag köpte mitt 10åriga sto i maj, och har märkt sedan dess att hon svullnar upp ordentligt i bakbenen när hon står inne under natten, så fort hon kommer ut och får röra på sig så går svullnaden ner. Alltså på morgonen är hon jämnt gallig på båda bak, rätt hård är hon också, inte ovanligt stel eller så. svullnaden går ner helt efter ett ridpass.. Men märkte i somras när hon gick ute dygnet runt att de då inte fanns en tillstymelse till svullnad någon gång. så när vi nu i sept. flyttade till vår egna gård med lösdrift fick hon gå där, och benen var hur fina som helst hela tiden. Men, hästen trivdes inte. Hon åt inte, utan tog en tugga och sen drog hon bara iväg i full kareta längst ner i hörnet på hagen och stod där och tröck. Hon blev otroligt orolig och upp stressad och gick knappt att rida då hon var helt slut. så nu har vi stallat in henne igen, och vipps, svullnaden är tillbaka. har precis köpt stallbandage, och Bot, men vet inte hur mycket jag vågar använda de. Hon går ute mellan 06.00 - 21.00 och rids därimellan ca: 1-1,5 timme om dagen 6ggr /veckan. hon äter mycket kraft foder för att hålla hull och orken.
hon går på : 3,6L havre och 1,6 L korn om dagen + mineraler, och betfor. Vet dock inte hur många kilo de är. hon äter ca: 13-15kg hö om dagen. kan tilllägga att de är en ganska stor dam på 172cm, går oskodd bak.
hon är röntgad i båda bakkotor + rygg i januari utan några konstigheter. Har märkt att lindning har hjälpt lite men inte helt och hållet, men har nu köpt bot, men hur pass mycket vågar man använda dessa? har använt dem 2 timmar 3ggr nu men tycker mig inte se någon skillnad alls. kanske pg. att hon inte stått med dem hela natten.
har även funderingar på att sko henne bak med tanke på hennes storlek och att hon rids så pass mycket, kan de hjälpa tro? byta foder? men till vad?
ja jag är intresserad av alla tips man kan få, vill inte att hon skall svullna, men de kanske är vanligare än man tror? Hon är annars mycket pigg och glad på alla sätt och vis.
Tacksam för snabba svar.!
hon går på : 3,6L havre och 1,6 L korn om dagen + mineraler, och betfor. Vet dock inte hur många kilo de är. hon äter ca: 13-15kg hö om dagen. kan tilllägga att de är en ganska stor dam på 172cm, går oskodd bak.
hon är röntgad i båda bakkotor + rygg i januari utan några konstigheter. Har märkt att lindning har hjälpt lite men inte helt och hållet, men har nu köpt bot, men hur pass mycket vågar man använda dessa? har använt dem 2 timmar 3ggr nu men tycker mig inte se någon skillnad alls. kanske pg. att hon inte stått med dem hela natten.
har även funderingar på att sko henne bak med tanke på hennes storlek och att hon rids så pass mycket, kan de hjälpa tro? byta foder? men till vad?
ja jag är intresserad av alla tips man kan få, vill inte att hon skall svullna, men de kanske är vanligare än man tror? Hon är annars mycket pigg och glad på alla sätt och vis.
Tacksam för snabba svar.!