Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Maran

Trådstartare
Min häst verkar vara känslig för när sadeln passar eller inte. Ett av sätten det visar sig på är att han kan få två små svullnader på ryggraden precis där min vikt hamnar som mest. Svullnaderna syns direkt när man sadlar av. Ömmar inte och är borta dagen därpå, men är självklart inte bra.

Det har hänt när sadeln har varit för smal. Det har hänt när sadeln är för vid och kanalen är bred. Särskilt tydligt blir det vid längre uteritt i kuperad terräng. I det första fallet antar jag att det blir för mycket tryck från sidorna. I det andra att det blir för mycket tryck rakt uppifrån. En fårskinnspad trollar oftast bort problemet i båda fallen konstigt nog, men är ju en dålig lösning när sadeln är för smal redan utan pad.

Jag köpte för en månad sedan en allroundsadel från Crown. Passformen är inte 100% perfekt, men den funkar än så länge. Nu börjar jag titta mer och mer på bomlös sadel att ha till dressyr och uteritter och allrounden till hoppning. Huvudspåret är för tillfället att testa Freeform. En ny sadeltyp både för mig och kusen. Har ingen aning om vad vi kommer att tycka om den. Barefoot har vi prövat. Urk tyckte jag om den.

Det som oroar mig med bomlös är dock att den inte ska avlasta ryggraden tillräckligt så problemet med knölarna kvarstår. Tror ni att en Grandeurpad räcker? Eller bör jag satsa på TN-Equilaizer eller SKITO? Där går det att få inlägg som är tjockare närmare ryggraden och bör alltså lyfta sadeln bättre.

Tyvärr kan jag inte lägga ut några färska bilder på hästen, men han är lite dåligt musklad i ryggen. Den är inte takformad, men ryggraden är inte heller väl inbäddad. Någon som har erfarenhet av liknande problem? Erfarenhet av bomlöst på häst med synlig ryggrad?

Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Du bör isåfall satsa på en bomlös med paneler/bossor och inte av typen liknande Torsion. En av mina tränare (som har en fru som är master saddlefitter) har testat flera olika sadlar med kompressions-pad (tryck-pad) där man tydligt ser var trycket blir under ridning.

På Torsion-liknande gav det ganska rejäla tryck över ryggraden, oberoende av om de hade tjock pad under (typ Skito). Däremot sadlar av typen Startrekk (finns ju även andra märken med paneler på undersidan) gav inget punkttryck utan gav ett jämnt tryck över panelerna och inget tryck över ryggraden. Man får ju dock se till att panelerna är tillräckligt höga (om manken är hög tex) och att de är fastsatta på ett sätt som ger rätt balans i sadeln. Min tränare använder grandeur-pad (med ilägg) till sina sadlar, trots att det ej behövs enligt tillverkaren, då det utan paden gav ruggad päls vid sittbenen. Det är dock inte något jag märkt av i min (ST Espaniola) utom vid tillfällen då jag ridit mycket lätt i traven (tror jag det är som ger det iaf).

Tack för råden.

Ja, i så fall går Freeform bort. Den har ungefär samma uppbyggnad undertill som Torsion. Jag funderade tidigare och nu med på Trekker Master eller Trekker Endurance som tänkbara alternativ. Kruxet med dessa är att det inte finns några begagnade --> i dyraste laget och svårt att provrida ordentligt innan köp. ST Dressage har jag tyvärr läst för mycket negativt om för att våga satsa på den. Espaniolan ser himla fin ut och ni som har den verkar ju vara nöjda, men jag har fått för mig att jag vill ha en sadel med mera "engelsk" utformning.

Min häst har inte särskilt mycket till manke så jag tror inte att den ställer till det oavsett sadeltyp.

Det finns ju även andra modeller än Trekker, som till exempel Softsaddles, Kari flex och Diddi-sadlarna. De är lite billigare som nysadlar, men jag vet inte hur det ser ut på begagnat-marknaden.

ST Dressage har ju funnits i två förlagor, där de två första inte är särdeles bra. Den tredje och nuvarande modellen ska dock vara bra, om man lyckas få en bra variant från Deuber ;) De har tagit på sig alldeles för mycket jobb och det är inte bara ibland det tittar ut "måndagsexemplar" utan det är tyvärr mer regel än undantag :smirk:

Tack för tipsen! Jag har kikat lite på de märkena tidigare. Soft saddles allroundmodell ser intressant ut. Trevligt pris även som ny. Frågan är bara hur kvaliteten är? Dressyrmodellen tycker jag ser ut att ha knepig sits och tunna bossor, men det kan vara en synvilla, har bara sett bilder. Kariflex går bort på grund av sitsen. Diddi-sadlarna likaså.

ST Dressage ser snygg ut på bild och trevlig modell, men det där med frekventa måndagsexemplar...

Kompletterar tråden med att jag även har kikat på TackOnBack. Det verkar vara rätt trevliga sadlar, men tyvärr kan man inte köpa dem på öppet köp om jag har förstått rätt. Därför går de bort. Jag vill kunna returnera sadeln om den inte passar.

Ska du ha en FF eller liknande ska du ha Skito, inte Grandeur pad. Skito är betydligt tjockare och bättre enligt mig.
En pad som Torsion har som är tjockare närmast ryggraden kan du inte ha till en Freeform, Freeform har ull på undersidan och Torsions schabrak är i bävernylon som blir halkigt. Och iläggen är annorlunda skurna än de som köps på Stall Vrå.

Jag har en Torsion med Skito, och min häst var inte så välmusklad då som han är idag. Jag väger dessutom mer än dig, och det har än så lä'nge inte blivit något tryck på ryggraden vad jag har märkt. Dessutom så trycks dom inte ihop så lätt som man tror, jag kan stå på mina ilägg och dom är ändå tillräckligt tjocka...

Tack on Back kan du prova en demosadel av. Men sadeln du köper är det inget öppet köp på...

Softsaddles bomlösa "engelska sadlar" hade jag inte köpt.. Dom har börjat komma ut på begagnatmarknaden nu och man ser ju vilken kass kvalitet det måste vara. Flera på forumet som har provat sadlarna har också skrivit att det varit riktigt dåligt läder, och jag undrar hur bra dom kan passa någon häst med tanke på bossorna och den dåliga mankfriheten... Då hade jag hellre kollat på ST eller nåt sånt, så vet man vad man får iaf (och så får man hoppas att man int efår ett måndagsex ;))

Tack för råden.

Ja, i så fall går Freeform bort. Den har ungefär samma uppbyggnad undertill som Torsion. Jag funderade tidigare och nu med på Trekker Master eller Trekker Endurance som tänkbara alternativ. Kruxet med dessa är att det inte finns några begagnade --> i dyraste laget och svårt att provrida ordentligt innan köp. ST Dressage har jag tyvärr läst för mycket negativt om för att våga satsa på den. Espaniolan ser himla fin ut och ni som har den verkar ju vara nöjda, men jag har fått för mig att jag vill ha en sadel med mera "engelsk" utformning.

Min häst har inte särskilt mycket till manke så jag tror inte att den ställer till det oavsett sadeltyp.

Nu har ju Startrekk just kommit ut med en ny Dressyr-modell, den är förhoppningsvis bättre ju :idea:

Om man dessutom beställer av en svensk återförsäljare så tycker jag att man kan förvänta sig att sadeln är igenomkollad innan den kommer. Då ska man inte behöva oroa sig för måndagsexemplar.

Senast ändrad:

Kompletterar tråden med att jag även har kikat på TackOnBack. Det verkar vara rätt trevliga sadlar, men tyvärr kan man inte köpa dem på öppet köp om jag har förstått rätt. Därför går de bort. Jag vill kunna returnera sadeln om den inte passar.

Hmm? Jag är ganska säker på att man kan få hem en provsadel mot deposition? Tycker att jag läst det, och har själv tänkt göra just så...
(såg en såååå fin i rött :d )

Tack för info!:) Synd att man inte kan ha Torsions paddar till Freeform. Jag tyckte att de verkade lättare att anpassa inläggen där och att vojlocken i sig är snyggaren än SKITO. Men kan man välja tjocklek på inläggen till SKITO? Jag fattade inte det av Stall Vrås hemsida.

Nu har ju Startrekk just kommit ut med en ny Dressyr-modell, den är förhoppningsvis bättre ju :idea:

Om man dessutom beställer av en svensk återförsäljare så tycker jag att man kan förvänta sig att sadeln är igenomkollad innan den kommer. Då ska man inte behöva oroa sig för måndagsexemplar.
Nja, om jag ska gå på vad en annan bukefalist har skrivit här om ST Dressage så verkar det inte så riktigt.

Hmm? Jag är ganska säker på att man kan få hem en provsadel mot deposition? Tycker att jag läst det, och har själv tänkt göra just så...
(såg en såååå fin i rött :d )
Jo, nu såg jag på Ponnyprakts hemsida att man kan det, men det verkar vara kö. Den möjligheten fanns inte tidigare. ÅF här i Gbg-trakten (fd stallkompis till mig) hade/har en allround för demo som jag skulle ha lånat, men fick inte tummen ur med det. (Förlåt Sandra!) Dessutom vill jag helst prova sadeln i den modell och storlek jag ska ha innan jag bestämmer mig alt. kunna ta sadeln på öppet köp. Jag har gjort för många dåliga sadelaffärer på senare tid för att vilja chansa mer än nödvändigt.

Jo, visst får man då kanske inte något måndagsexemplar hem, men kan istället få vänta en evighet på sin sadel (när den ska skickas tillbaka och fixas till femtielva gånger...). Men får man en sadel som den bör vara så är ju de sadlarna riktigt, riktigt bra! Även om jag tycker (den nya, vilket är den enda jag provat) dressagen ger mig alldeles för stor inramning, jag får nästan klaustrofobi :p (men så är jag ju van vid espaniolan också)

Om du kan tänka dig en islandsmodell så är det inte lika mycket negativt skrivet om den ST:sadeln.
Jag har ridit i en och den är superskön!!
Har även ridit i en tidig modell av STD och den är härlig den oxå!
Jag tror att det finns måndagsex av alla sorter och märken, har man otur så har man - sen kan man ju köpa från olika företag om man tycker det är bättre.

Nu tycker jag om att sitta något lösare i sadeln än i dressyrsadlar och det gör man i islandsmodellen.
Har även en ST Espaniola som jag gärna kommer och visar (lånar ut för provridning) mot bensinpengar - naturligtvis beroende på var man bor... Kan inte köra hela landet runt :)

--KL--

Vad tycker ni om barefoot´s sadlar?

Har nämligen tankarna på att köpa en i nästa vecka..

Min tränare (med frun som är master saddlefitter) spyr galla över den ;) Punkttryck, tryck över ryggraden etc etc.

Jag har själv ingen erfarenhet... Tror nästan det är bättre att rida barbacka än i en sådan då man iaf barbacka inte har trycket från stigbyglar och sadelgjord..

Jag är väldigt nöjd med min svarta FreeForm Classic från www.stallvra.com Jag är liten och kan rida i en sk shortcutmodell, den är 50 cm lång och passar även häst med kort rygg. Först red jag mitt kallblodstravarsto i den, hon är lång i typen och något svankig efter 4 föl. Nu har jag sadeln på en maxad c/ridponny. Jag har flyttat fram sitsen och stigläderfästet lite för att ryttaren ska placeras över tyngdpunkten eftersom han har en kortare rygg.

Under sadeln har jag en HAF-pad som inte glider! Om paden flyttar sig avlastar den ju inte det du vill :( För att höja sadeln lite och få ryggraden garanterat fri har jag lagt in extra paneler. Skito Equalizer pad är dubbelt så dyr och du kan fortfarande behöva extra paneler. Grandeur-pad glider bak, har sett 4-5 i verkligheten, sak samma med alla oavsett sadel under! Har vänner som rider i FreeForm, Barefoot, Pfiff osv. Jag sålde min grandeur-pad vidare, men skulle välja FreeForm + HAF-pad igen!

FreeForm-sadeln är en stabil bomlös sadel. Sitsen blir lodrät och inte western-inspirerad. Jag oroar mig aldrig för att tryck från sittben och stigläder ska kännas i hästryggen som det kan göra i sladdriga bomlösa. Stiglädren som följde med var krångliga att ändra längd på så jag har bytt ut dem mot vanliga, och känner inte av spännet under låret ett dugg! Men använd alltid pall vid uppstigningen!

Eftersom sadeln inte är sladdrig kan det ta upp till 10 ridturer innan sadeln och paden format sig efter hästen! Ge inte upp! Nackdelen är väl att man inte ska hoppa banhoppning och att det krävs en speciell pad... men sadeln sitter på plats, efter ridturen ser jag på en svettig häst: rutmönster av paden som legat stilla, torr ryggkanal som legat fri och ingen ruggad hårrem. Och hästen kan byta storlek under bete, dräktighet etc utan att det blir problem :banana:
Jätteskönt att slippa fundera och oroa sig över sadel som inte passar :D

Om du kan tänka dig en islandsmodell så är det inte lika mycket negativt skrivet om den ST:sadeln.
Jag har ridit i en och den är superskön!!
Har även ridit i en tidig modell av STD och den är härlig den oxå!
Jag tror att det finns måndagsex av alla sorter och märken, har man otur så har man - sen kan man ju köpa från olika företag om man tycker det är bättre.

Nu tycker jag om att sitta något lösare i sadeln än i dressyrsadlar och det gör man i islandsmodellen.
Har även en ST Espaniola som jag gärna kommer och visar (lånar ut för provridning) mot bensinpengar - naturligtvis beroende på var man bor... Kan inte köra hela landet runt :)

Jag har provat ett par modeller av islandssadlar med bom, men har kommit fram till att jag vill ha en sadel som är lite mer uppbyggd bak än vad islandssadlarna är. Däremot vill jag inte ha en extrem dressyrsadel där man sitter som i ett skruvstäd med både rumpa och ben. Espaniola har jag inte ridit i, bara sett psychogrrls sadel. Himla fin sadel, men jag gillar inte riktigt de höga fram- och bakvalven som är på de spanska sadlar utifrån det lilla jag har ridit i spansk skolsadel. Men det är väl olika mellan olika modeller där också. jag vill ha lite knästöd också.

Visst kan man få måndagsexemplar av vilket märke och modell som helst, men jag undviker gärna sådana där måndagsexen verkar vara frekventare än andra. Särskilt när det inte finns någon ÅF i Göteborgstrakten där jag bor utan sadeln måste skickas. Synd, för ST Dressage ser bra ut på bilderna och tanken med den är god. Snygg är den också.

Idag har jag varit i kontakt med firman som gör MasterBack (fd TackOnBack). De håller på att ta fram en lite annan modell på sin dressyrsadel som blir klar om några veckor. Den ska jag ev provrida då. Likaså ska jag försöka få tag på ett demoex av Trekker Master och/eller Trekker Endurance.

Jag har ett par stallkompisar som har en Barefoot London. De har haft den i 2 månader och verkar nöjda så här långt. Priset är bra på den också. Jag provred en sådan sadel och tyckte att den var gräslig. Smaken är som baken.;)

Tack för info, särskilt tipset om HAF-pad. SKITO-padden är snuskigt dyr. De andra bara dyra. Men Grandeurpaden är snyggast, eller minst ful rättare sagt.;) Att Grandeurpaden glider märkte jag inget av när jag provred en Barefoot. Inte heller på stallkamraternas häst. Glidandet kanske skiljer sig åt mellan Barefoot och Freeform eller från häst till häst.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en Barefoot Lexington på väg, men har inte beställt någon pad ännu. Lexington har tydligen rätt rejäla paneler under och min...
Svar
2
· Visningar
710
Senast: AnneSofie
·
Utrustning Jag har en begagnad Freeform med pad på öppet köp. Har tyvärr inga bilder på sadeln på hästen pga jag inte har någon...
2
Svar
26
· Visningar
5 117
Senast: Maran
·
Utrustning behöver hjälp att bestämma vilken vid min pålle troligevis har på sadel:angel: ska dra hela historien då. har en liten islandshäst på...
2
Svar
20
· Visningar
1 918
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar