Svullnader i ansiktet, vad kan det vara?

sportyscorpion

Trådstartare
Vi upptäckte nyss att vår hund på tre år har fått små svullander/knölar i ansiktet. Han kliar inte och han reagerar inte när vi rör där men det verkar vara nån allergisk reaktion? Vi ser inga bett och vi har minusgrader ute.

Han har ingen feber och äter, dricker och går ut som vanligt.

Vad kan det vara?

Sv: Svullnader i ansiktet, vad kan det vara?

Det kan mycket väl vara en allergisk reaktion på något. I så fall kan det börja poppa upp likadana över hela kroppen. Och om det stannar med det och sen går tillbaks så är ju allting OK. Men det kan även bli så att han svullnar upp helt och hållet både i ansiktet och kinderna. Om han får hamsterpåsar på kinderna så håll koll på honom så att han inte svullnar neråt halsen också. Om han gör det så kan han få svårt att andas.

Min yngste hane fick bulor som såg ut som stora myggbett både i ansiktet och på kroppen på Nyårsdagen för snart 2 år sedan. Han svullnade efter någon timme upp i hela ansiktet så han såg helt grotesk ut och han fick även hamsterkinder. När jag såg de svullna kinderna ringde jag djursjukhuset, de sa att jag skulle komma in med en gång. Han blev inlagd över natten och fick kortison plus klådstillande. Han fick vara i en bur i operationssalen så de hade kolla på hans andning hela tiden. Jag fick hämta honom nästa kväll igen och då hade svullnaden börjat gå tillbaks.

Om det inte hade varit smällkallt och jättemycket snö hade man gissat på ormbett eller insektsbett. Jag gissar att han kanske kom i kontakt med något skit från raketer eftersom det hände nyårsdag. Man brukar inte kolla vad det beror på om det bara händer en enda gång. Till mig sa man att jag bör ha kortisontabletter med överallt så jag kan ge honom om det händer igen. I så fall ska han även till veterinär så snart som möjligt. Men förhoppningsvis så var det enda gången då och samma för er nu kanske.

Tack för ditt svar!

Han har inte svällt mer utan har som två små bulor på pannan ovanför ögonen. Han har inte fått någon på kroppen vad vi kan hitta. Han kliar sig då och då men vi kan inte se något i pälsen.

Vi ställde klockan i natt och har kollat honom så det inte har ökat men det har det inte. Just nu har han bara en liten svulland kvar + kliar sig.

Vi avvaktar för tillfället men ringer till vet om han inte blir bättre snart.

Känns som nässelutslag av nån sort.

Kan dock inte komma på något ovanligt han varit i kontakt med men på en promenad kan dom ju hitta vad som helst....

Ja det liknade det.

Nu är både klådan och svullnaderna bort så hoppas han är frisk nu!
Men så obehagligt att inte veta vad han reagerat på!

Förhoppningsvis så är detta den enda gången. För säkerhets skull kan du ju prata med veterinären nästa gång du ska dit och be att de skriver ut en liten förpackning Betapred och talar om hur många tabletter hunden ska ha om det mot förmodan händer igen. De ska helst lösas upp i 1 tsk - 1 msk vatten och det har man ju alltid med när man har hund.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Jeps
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
699
Senast: ylvali2
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: The Beast
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka