Sv: Svullnader i ansiktet, vad kan det vara?
Det kan mycket väl vara en allergisk reaktion på något. I så fall kan det börja poppa upp likadana över hela kroppen. Och om det stannar med det och sen går tillbaks så är ju allting OK. Men det kan även bli så att han svullnar upp helt och hållet både i ansiktet och kinderna. Om han får hamsterpåsar på kinderna så håll koll på honom så att han inte svullnar neråt halsen också. Om han gör det så kan han få svårt att andas.
Min yngste hane fick bulor som såg ut som stora myggbett både i ansiktet och på kroppen på Nyårsdagen för snart 2 år sedan. Han svullnade efter någon timme upp i hela ansiktet så han såg helt grotesk ut och han fick även hamsterkinder. När jag såg de svullna kinderna ringde jag djursjukhuset, de sa att jag skulle komma in med en gång. Han blev inlagd över natten och fick kortison plus klådstillande. Han fick vara i en bur i operationssalen så de hade kolla på hans andning hela tiden. Jag fick hämta honom nästa kväll igen och då hade svullnaden börjat gå tillbaks.
Om det inte hade varit smällkallt och jättemycket snö hade man gissat på ormbett eller insektsbett. Jag gissar att han kanske kom i kontakt med något skit från raketer eftersom det hände nyårsdag. Man brukar inte kolla vad det beror på om det bara händer en enda gång. Till mig sa man att jag bör ha kortisontabletter med överallt så jag kan ge honom om det händer igen. I så fall ska han även till veterinär så snart som möjligt. Men förhoppningsvis så var det enda gången då och samma för er nu kanske.