Hellez1
Trådstartare
Upptäckte för några veckor sedan en svullnad under magen, straxt bakom sadelgjordstaden, på medryttarhästen. Ingen direkt värme och inget sår. Meddelade självklart ägaren direkt när jag såg det, men ingen veterinär har kollat svullnaden än. Svullanden påverkas inte av rörelse/vila. Är svårt att bedömma om den gör ont då hästen har lite sadeltvång och inte gillar att man känner och klämmer under magen i vanliga fall.
Min tanke är antingen att han slagit/sparkat sig eller att det är kopplat till lymfsystemet på något sätt. Tycker inte svullanden gått ner något direkt på dessa veckor och hade det varit min egen häst hade jag ringt veterinär för konsultation. Vänder mig istället hit för att kolla om någon har erfarenhet av likande svullander eller någon idé på vad det kan vara.
Min tanke är antingen att han slagit/sparkat sig eller att det är kopplat till lymfsystemet på något sätt. Tycker inte svullanden gått ner något direkt på dessa veckor och hade det varit min egen häst hade jag ringt veterinär för konsultation. Vänder mig istället hit för att kolla om någon har erfarenhet av likande svullander eller någon idé på vad det kan vara.