Svullnad under magen??

sollyckan

Trådstartare
Vi har haft vår varmblodstravare på boxvila nu under en vecka. Hon blev illa sparkad och fick en rejäl muskelblödning på vänster lår/ben.
Nu har vi satt igång henne försiktigt genom att skritta henne vid hand 10-20 min ca 4 ggr per dag.
I förrgår märkte vi en svullnad under magen, den är kanske 20 cm lång och 20 cm bred eller nåt sånt. Lite mer svullen på höger sida än vänster så den är inte centrerad under magen.
494453610

Sv: Svullnad under magen??

Har ringt veterinären med men det var mobilsvar just nu så hon ringer upp så fort hon kan.
Men undrar om någon har en aning om vad det kan vara.

Uppkom liksom över en natt. Fått många olika bud om vad det skulle kunna vara som t ex tumör, tarmbråck, knottangrepp, flugägg under huden, för mycket vitaminer, lymfvätska efter boxvilan - att det rinner när hon börjar röra sig nu, ja ni ser - gissningarna är många:)
Tänkte om någon varit med om något liknande och hade en idé?

Senast ändrad:

Ja jag står med en häst som ser exakt likadan ut.... min egen gissning är någin reaktion efter insektsbett men jag har ingen aning. Veterinären får ta en titt på det när hon kommer imorrn eller början på nästa vecka i ett annat ärende.

Men det är ingen smärta, bara en stor knöl... känns inte som ett ödem heller.

Får du något svar av veterinären vill jag gärna veta vad hon/han tror att det är! :)

Wrangler: Pratade just med veterinären som trodde att det med största sannolikhet är vätska som genom tyngdlagen förflyttat sig ner från muskelblödning/svullnad på låret. Så det försvinner vartefter. Så jag hoppas på det och det låter ju ganska troligt när det kom typ över en natt och inte ömmar eller något heller.

Okej, vad bra :) Ett ödem typ.

Det är nog inte fallet med min men vi får väl se hur det utvecklar sig!

Har inte läst hela tråden men av beskrivningen att döma verkar det vara ett klassiskt vätskeödem!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 959
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 428
Senast: NovaW
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 726
Senast: prallan
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka