Svullnad ? senskada?

D

Daffne

Iförrgår upptäckte jag att medryttarpållen var rejält svullen om högerfram ben.
Han markerade ingenting, varken i skritt, trav eller galopp. Men han var varm och reagerade för tryck. Så jag kylde benet med kallvatten och det mesta av svullnaden försvann. igår var han hur pigg och fräsch som helst, ingen svullnad och ingen värme.

Och idag var det dax för en skrittrunda men upptäckte då att det var svullet igen. Det är inte "jämnt" svullet utan han har en liten utbuktning på mitten av innerskenan. Han är varm och reagerar för tryck men markerar ingenting i någon av gångarterna.

Jag har ingen aning om vad det kan vara. Det första som kom upp var att han sparkat sig själv eller blivit sparkad av nån annan häst. har en liten anledning att tro det sistnämnda då stoet i hagen brukar "puckla" mycket!
Om det är någon typ av senskada, skulle han väl markera eller kan det missas helt ?

Funderar på att låta honom stå inne inatt, lindad. vad tycker ni ?

Hittar vi ingen orsak till detta och det inte går ner av sig självt så är det veterinären som gäller såklart men jag vill gärna höra era åsikter och tankar..

Daffne

Sv: Svullnad ? senskada?

Hmm.. det låter rätt mkt som en senskada, min kompis häst hade liknande symtom, dock utan att reagera på tryck. Alltså hästen var inte öm alls, hon tog det lugnt i ca 1 vecka, men ingen förbättring, lindning hjälpte inte, inte värme inte kyla.

En veterinär misstänkte spark av en annan häst..

In till klinik, veterinärerna konfunderade, men ville göra UL, och där hittade de en skada på djupa böjsenan. Så det har varit en lång konvalescent, det skrämmande var att ingen kunde någonsin tro att det var en senskada..

Lycka till med din häst!

Jag red mer eller mindre normalt på min häst med skada på djupa böjsenans förstärkningsband, tyckte inte det verkade så illa iom att han inte ens markerade. Eftersom den lilla bulan inte gick ned, kollade jag med vet, och det slutade med 1 månads hagvila+8 veckors skritt+3 veckors travigångsättning och avslutades med lugn och försiktig upptrappning till normal ridning.

Från veterinärbesök till det han var i mer eller mindre normal ridning igen gick lite drygt ett halvår.

Det är ju väldigt svårt att avgöra om senan är inblandad när det är den typen av svullnader. Det är nästan ett måste att ultraljuda för att få klarhet om det är tveksamma fall. Kan du känna senorna igenom svullnaden om du lyfter upp benet? Kan du inte det är det förmodligen en skada på senan.

Råkade faktiskt ut för en liknande sak tidigare i sommar. En av hästarna fick en svullnad på insidan benet efter att ha dragit av sig en sko i hagen. Svullnade kom och gick, dock ingen hälta eller ömhet, och varken vi själva eller hemmaveterinären (som ändå var ute i ett annat ärende) kunde helt utesluta senor/senfästen. Vid UL visade det sig dock att det var ett blodkärl som brustit, så det var ju ingen större fara.

Låt honom du stå inne i natt och fundera på om du inte ska åka iväg och få det hela ultraljudat.

"Min" häst hade en svullnad förra året på både sidorna av skenbenet vid senorna precis nedanför knät, när svullnaden gått ner något började vi sätta igång honom, svullnaden försvann så fort man red, men kom tillbaka nästa dag igen. Vi ultraljudade och visade sig vara en förslitning på ett fästningsband. Det blev väldigt problematisk och mycket igångsättning fram och tillbaka. Efter några månader på bete i stor kuperad hage läkte det dock ut sig själv. Efter ca 8 månader var han i full kondition igen.

Det jag skulle komma till var att han inte visade hälta någonting varken när svullnaden kom fram eller under någon av alla igångsättningsperioder. Ibland kunde han se vek ut i benet, men aldrig tydlig hälta.. En period började han också bocka så fort man började trava eller galoppera och en gång la han sig till och med ned. Så han hade troligen ont även om han inte haltade.
Det här sågs iof inte som någon allvarlig senskada utan brukar normalt läka mkt snabbare. Hade senan t ex varit helt av hade han varit tydligt halt.

Så om du kan utesluta små sticksår och det fortfarande är svullet om några dagar hade nog jag ringt veterinären och be honom känna igenom senorna, eller åka direkt till klinik och ultraljuda.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för era svar !

I onsdags blev det klart att han har en skada på djupa böjsenan, tyvärr. Så nu blir det 3 månaders vila + laser behandling. Samt att han ska vara lindad med back on track den tiden han står inne och lindad utan BoT i hagen med vanliga paddar. Han har fått en laserbehandling redan och han svarade fint på den så det ser ljust ut.

Skadan var inte så stor men hade vi låtit honom gått med denna skada några dagar till utan att ta kontakt med vet så hade den nog förstorats en heldel.

Tack för era svar och nu har jag lärt mig att senskador kan vara osynliga.

Jag var inne med min häst på klinik för 4 månader sedan då min häst varit halt (ytterst lite) ca en vecka. Det visade sig att den djupa böjsenans förstärkningsband såg väldigt illa ut. Har ännu ingen prognos men efter ett återbesök förra veckan så har tillståndet förbättras något. Det jag ville komma till var iallafall att det är svårt att veta vad en hälta beror på men jag tycker att man alltid bör kolla upp en hälta som inte ger med sig eftert några dagar. Det är ju alltid lättare att få sin häst frisk igen ju snabbare man behandlar den.

Har också en häst med skada på djupa böjsenan, han har stått i 3 månader nu och kommer säkert stå i minst 3 månader till.
Han fick skadan i samband med att han trampade av sig en sko i hagen, jag trodde först inte att det var någon fara eftersom han bara var aningens svullen, inte varm eller halt men det visade sig som sagt vara en senskada, dock en lindrig sådan men det är endå lång konvalecens... Men förhoppningsvis läker det nån gång i varje fall! :smirk:

Min donna lyckades dra på sig en lindrig senskada. Vet. var ute och sa att vi haft "änglavakt" och att jag kunde börja sätta igång henne.
Antagligen har hon slagit sig i hagen. Hon blev regält svullen och öm, men inte halt. Vet. sa att jag skulle linda nattetid oc vid ridning. Hon hade fått några buklor på senan och han sa att de troligtvis skulle sittadär i ett år till. Jag blev glad att det var så lindrigt för jag hade bestämt mig för att avliva henne om de sa boxvila upp till ett år, för hon är en 5 åring med spring i benen, det hade inte känts rätt och bara låtit henne stå. Men hon behövde inte som tur var det och hon skulle bli helt återställd. Ibland undrar jag om det finns någon där uppe som vakar över mig och hästen?
Ha det bra! :D
/Cicci

Så trist med senskador!
Min pålle har klyvt ytliga och djupa böjsenan och gaffelbandet på något vasst på lösdriften. Nu har han stått på box i fyra månader, och vi ska på återbesök om tre månader igen. Men det lär ta ännu länge tid ändå.
Lycka till med din häst!

Min häst har sedan 2 veckor tillbaka en svullnad på ena bakbenet, på främre delen av utsidan, ovanför kotan och en bit upp.
Han är inte halt eller öm, men har vilat helt under dessa två veckorna samt ridits ganska lätt en period innan detta.
Enda skillnaden är att svullnaden är lite hårdare, är det som jag tror en sparkskada, isåfall hur lång tid ska det ta för den att gå ner.

Iförrgår upptäckte jag att medryttarpållen var rejält svullen om högerfram ben.
Han markerade ingenting, varken i skritt, trav eller galopp. Men han var varm och reagerade för tryck. Så jag kylde benet med kallvatten och det mesta av svullnaden försvann. igår var han hur pigg och fräsch som helst, ingen svullnad och ingen värme.

Och idag var det dax för en skrittrunda men upptäckte då att det var svullet igen. Det är inte "jämnt" svullet utan han har en liten utbuktning på mitten av innerskenan. Han är varm och reagerar för tryck men markerar ingenting i någon av gångarterna.

Jag har ingen aning om vad det kan vara. Det första som kom upp var att han sparkat sig själv eller blivit sparkad av nån annan häst. har en liten anledning att tro det sistnämnda då stoet i hagen brukar "puckla" mycket!
Om det är någon typ av senskada, skulle han väl markera eller kan det missas helt ?

Funderar på att låta honom stå inne inatt, lindad. vad tycker ni ?

Hittar vi ingen orsak till detta och det inte går ner av sig självt så är det veterinären som gäller såklart men jag vill gärna höra era åsikter och tankar..

Daffne

den skadade senan behöver inte ge svullnad i benet eller ömhet.
hästar kan gå med senskada utan att du märker det. man måste
köra ultraljud för att se sånt. kan vara bra att kolla ifall man
är osäker. jessika ;)

Min häst har sedan 2 veckor tillbaka en svullnad på ena bakbenet, på främre delen av utsidan, ovanför kotan och en bit upp.
Han är inte halt eller öm, men har vilat helt under dessa två veckorna samt ridits ganska lätt en period innan detta.
Enda skillnaden är att svullnaden är lite hårdare, är det som jag tror en sparkskada, isåfall hur lång tid ska det ta för den att gå ner.

smsagt kan det bara vara en smäll, systers häst har samma hårda
knöl på höger bakben. har tidigare vart svullen på bägge sidor av
benet från hasen ner till kotan. nu har svullnaden gått ner men
den hårda knölen är kvar. ultraljud är det enda som hjälper att se
om det är senskada eller inte så vi ska kolla om det kan vara ngt.
annars är hårt underlag att rekomendera när det gäller senor.

*KL*

Varför väcka upp en tråd som är från 2006? TS häst och även följdfrågan av annan användare har alldeles säkerligen ingen hjälp av svaren nu. Dessutom är ingen av de två medlem under samma användarnamn som då iaf, här på Bukefalos längre.

jag tycker det är intressant att läsa dock

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som har misstänkt senskada. Har kliniktid nu på fredag. Skadan har uppkommit nu i måndags. Min fråga är egentligen...
Svar
7
· Visningar
1 479
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 182
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota...
Svar
6
· Visningar
4 637
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka